بررسی عوامل مرتبط با تمایل مربیان پرورشی به انتقال به حوزه ی آموزشی در مدارس متوسطه و راهنمایی استان همدان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
جابه جایی شغلی یکی از مهم ترین دغدغه های مدیریت منابع انسانی در تمامی سازمان ها به خصوص نظام های آموزشی است. جابه جایی یا ترک شغل معلمان و مربیان آموزش و پرورش، هزینه های مستقیم (استخدام و آموزش و غیره) و غیر مستقیم زیادی را موجب می شود. هدف مطالعه ی حاضر بررسی عوامل مرتبط با گرایش مربیان پرورشی به انتقال به حوزه ی آموزشی می باشد. روش تحقیق از نوع مطالعات ترکیبی و جامعه ی آماری تحقیق شامل کلیه ی مربیان پرورشی استخدام رسمی و پیمانی دوره ی متوسطه و راهنمایی استان همدان به تعداد 614 نفر می باشد؛ که تعداد 344 مربی پرورشی با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ی محقق ساخته است که شامل 97 سؤال در طیف لیکرت و 2 سؤال باز پاسخ در انتهای پرسشنامه است. این تحقیق در صدد پاسخ گویی به چهار سؤال اساسی به شرح زیر است: 1- چه تعداد از مربیان تربیتی تمایل به انتقال به حوزه ی آموزشی (تدریس) دارند؟ 2- مهم ترین علل عدم تمایل مربیان پرورشی به ماندگاری در شغل پرورشی چیست؟ 3- کدام عامل مهمترین پیش بینی کننده در میزان تمایل به ماندگاری در شغل پرورشی است؟ 4- مربیان چه پیشنهادهایی برای پیشبرد مؤثر امور و کاهش جابه جایی شغلی دارند؟ نتایج تحقیق نشان می دهد 45 درصد از مربیان تمایل به انتقال به حوزه ی آموزشی دارند و در صورتی که امکان انتخاب مجدد شغل وجود داشته باشد فقط حدود 40 درصد دوباره همین شغل را انتخاب می کنند. همچنین بر اساس نتایج تحقیق بین وابستگی شغلی، تعهد سازمانی، ویژگی های شغل پرورشی (توان انگیزشی شغل پرورشی)، میزان امکانات پرورشی مدرسه، رضایت شغلی، سن و سابقه ی خدمت با میزان گرایش مربیان به انتقال به حوزه ی آموزشی (تدریس) رابطه ی منفی وجود دارد و ویژگی های شغل (توان انگیزشی شغل) مهم ترین پیش بینی کننده از میزان گرایش مربیان پرورشی به انتقال به حوزه ی آموزشی (تدریس) است. نتایج حاصل از تحلیل سؤال های باز پاسخ، نتایج داده های کمی را تأیید می نمایند.Factors affecting educator's tendency to job turnover and transfer to teaching in secondary and guidance schools
Job turnover is one of the most important challenges of human resources management in all organizations, especially in educational systems. Educators and teachers’ moving or leaving (job) causes many direct (reemploying, education and ...) and indirect costs into education systems. The purpose of this study was to investigate factors related to educators’ tendency to job turnover. A mixed research methodology was adopted in this study. The population included HAMEDAN province educators (N= 614) employed in high and guidance schools from whom a sample of 344 educators was randomly selected. Data collection tools, comprised a Likert style questionnaire with 97 close ended questions and 2 open ended questions at the end of the questionnaire. This study sought to answer four fundamental questions: 1- how many educators want to transfer to the field of teaching, 2- What are the educator's most important reasons to leave their job? 3- Which factor is the most important in predicting the amount of tendency to job turnover? 4- What suggestions do educators have for promoting a more effective managing of affairs and problems? The results indicated that 45 percent of educators opt for transfer to teaching positions. Given a second chance only 39 percent would choose this job. Research results showed job involvement, age, organizational commitment, job characteristics (job motivation), job satisfaction and school facilities have meaningful (negative) relations with educators’ tendency to changing their job. Job characteristics were shown to be the most valid independent variable in predicting tendency to job turnover among educators. Content Analysis of the open ended questions, confirmed the results of quantitative data.