ارزیابی پایه ی سوم مقطع متوسطه ی نظری دخترانه ی شهر اهواز بر اساس الگوی نظری سیپ از دیدگاه دانش آموزان و دانش آموختگان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف اصلی این مقاله ارزیابی پایه ی سوم مقطع متوسطه ی نظری دخترانه ی شهر اهواز است. برای انجام این تحقیق از الگوی نظری سیپ CIPP استفاده شده است. جامعه ی مورد مطالعه دانش آموزان دختر مراکز پیش دانشگاهی و پایه ی سوم شاخه ی نظری رشته های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی شهر اهواز در سال تحصیلی 88-1387 می باشد. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای ابتدا یک ناحیه و سپس10 دبیرستان و 3 مرکز پیش دانشگاهی و در نهایت به تصادف90 نفر دانش آموز و90 نفر دانش آموخته انتخاب شده اند. ابزار پژوهش به منظور گردآوری داده ها شامل پرسشنامه ی محقق ساخته و مصاحبه می باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماریSPSS و آمار توصیفی و استنباطی (t-test و واریانس) استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها حاکی از آن بود که کلیت پایه ی سوم متوسطه ی نظری و عوامل زمینه، درونداد، فرآیند و برونداد آن با وضعیت مطلوب جامعه فاصله دارند. دیدگاه دانش آموزان و دانش آموختگان در پرسشنامه ها همسو با مصاحبه ها می باشد. در مجموع نظرات دانش آموزان رشته های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی در زمینه و دروندادهای پایه ی سوم متوسطه ی نظری با هم تفاوت معنی دار ندارد ولی در فرآیند این پایه با هم تفاوت معنی داری دارند. همچنین بین دیدگاه دانش آموزان و دانش آموختگان رشته های سه گانه در برونداد و ارزیابی نهایی این پایه ی تحصیلی تفاوت معنی داری وجود دارد.A study of evaluation of girls’ secondary schools of Ahwaz City based on the use of CIPP model
The main goal of this research is the evaluation of the extent of match between achieved and expected goals of secondary education in AhwazCity. The research methodology involved a mixed method (quantitative and qualitative). As the important part of the evaluation models is concerned with preparing information for decision making, we used a CIPP model which was deemed to be relevant to this survey. The target Population included secondary schools principals, teachers and all girls studying in the third Grade of Ahwaz secondary schools and pre university program during the academic year of 2008-2009. Using cluster sampling first we selected an educational zone and subsequently selected 10 secondary schools and 3 pre university schools. From these schools, 40 teachers, 90 students and 90 pre-university students were randomly selected. Data were collected through a research made questionnaire, semi-structure interviews and check list indexes. Research results showed that there is a critical gap between achieved and expected goals in terms of context, input, process and product. Also, while there was some congruency among the views of secondary students group and pre university students about the results we observed differences among the teachers’ views based on their responses to the questionnaire and interview. However, we could not find differences among the respondents in relation to input variables but they were agreed that there is a gap with regard to context, process and product.