طراحی مدلی برای اندازه گیری سازگاری سازمانی دانشگاه با محیط بیرونی (مطالعه ی دانشگاه های دولتی شهر تهران) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف اصلی این مقاله مطالعه ی متغیرها و عوامل مؤثر و مرتبط با سازگاری سازمانی دانشگاه با محیط بیرونی و در نهایت ارائه ی مدلی برای اندازه گیری میزان سازگاری دانشگاه های دولتی شهر تهران می باشد. اطلاعات مورد نیاز تحقیق بر اساس یک رویکرد آمیخته (کمی و کیفی) استخراج شده و داده های کمی با استفاده از نرم افزارهای SPSS, SMART PLS تجزیه و تحلیل شده اند. متغیرهای تأثیرگذار بر سازگاری سازمانی دانشگاه با محیط بیرونی از ادبیات موضوع، مصاحبه با اندیشمندان حوزه ی آموزش عالی و پیمایش دلفی استخراج شده اند. میزان کفایت داده ها[1] برابر 82/0 و همچنین نتایج آزمون بارتلت نشان دهنده ی کفایت داده ها برای تحلیل عاملی می باشد. 53/70 درصد واریانس سازگاری سازمانی دانشگاه با محیط را 9 عامل مدیریت محیط، یادگیری، فرهنگ سازمانی، روابط سازمانی، مشارکت جمعی، استراتژی محوری، مسؤولیت پذیری، خودسازماندهی و هدفمندی تبیین می کنند. جامعه ی این تحقیق دانشگاه های دولتی شهر تهران و 370 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه های فوق بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای و نسبتی انتخاب شده اند. شاخص های برازندگی مدل که بر اساس رویکرد مدل های تکوینی استخراج شده اند (شاخص افزونگی 0024/0، ضریب تعیین 993/0، شاخص برازندگی کلی مدل =98/0، مقیاس اطلاعات بایزین[2] =48/227 و مقیاس اطلاعات اکیکی[3] =06/353 نشان می دهد که مدل اندازه گیری سازگاری سازمانی دانشگاه، با داده های این پژوهش برازش مناسبی دارد. <br clear="all" /> [1]- KMO [2]- Bayesian information criterion. [3]- Akaike's information criterion.Developing a model for assessment of organizational adaptation of university with external environment (Study of Tehran Public Universities)
The main purpose of this research was to study the variables and factors that affect adaptation of university to external environment and to develop a model for assessment of Tehran public universities adaptation to external environment. A mixed method research approach involving a three-round Delphi study was used to record responses to the closed-questions and open-ended-questions. Other data were gathered through interview, and a questionnaire. Content analysis was used for assessing qualitative data based on scientific documents and interviews, and for the analysis of quantitative data, factor analysis, reflective and formative modeling based on SPSS, Smart PLS & LISREL were employed. The population of this research comprised Tehran Public Universities (Including: Medical universities, Industrial universities & Complex universities) and the sampling method adopted involved ratio and cluster sampling. 37 variables emerged from literature, Delphi survey and interviews. KMO of 0/82 and the results of Bartlett's test indicated that the data are adequate for factor analysis. Results of factor analysis pointed out that those 37 variables can be partitioned into nine factors.Detective factor analysis results showed that 70.53 of university adaptation variance can be explained by nine factors including: external environment management, learning, organizational culture, organizational communications, participation, strategy orientation, responsibility, self-organizing and goal orientation. T statistics showed that all factors are significant, the most important factor being environment management. Composite reliability of factors i exceeded 88% and the meaning of AVE (average variance explained) pointed out that a large amount of university adaptation variance is explained by those factors. Indices of Redundancy= 0/0024, AIC=353/06, BIC=227/48, GOF=0/98 R 2 =993 show that the model has goodness of fit with these data.