رفتارهای زیست محیطی، دانش زیست محیطی و تحصیلات (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
صاحب نظران مطالعات زیست محیطی معتقدند که بین رفتارهای زیست محیطی، دانش زیست محیطی و تحصیلات رابطه وجود دارد. لذا مقاله ی حاضر به بررسی رابطه ی میان رفتار زیست محیطی و دانش زیست محیطی از یک طرف و نیز رابطه میان رفتار زیست محیطی و تحصیلات در بین دانش آموزان دبیرستان مناطق شمالی ایران از طرف دیگر می پردازد. بر این اساس، رابطه ی مثبت بین دانش و رفتار زیست محیطی، فرضیه ی اساسی تحقیق را شکل داد. روش تحقیق، در این مطالعه روش پیمایشی بوده و با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده 751 نفر از دانش آموزان مقطع دبیرستان در سه مرکز استان های گلستان، گیلان و مازندران انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان داد که افراد مورد بررسی از دانش زیست محیطی پایینی برخوردار بودند، در حالیکه رفتار های زیست محیطی نسبتاً بالایی از خود نشان دادند. همچنین، یافته های تحقیق نشان داد که رابطه ی معنی داری بین سطح تحصیلات و دانش زیست محیطی به دست نیامده است. نتایج مذکور این سؤال اساسی را بر می انگیزد که چرا در میان دانش آموزان ایرانی، سطح تحصیلات تأثیری روی سطح دانش زیست محیطی ندارد. در ادامه ی مقاله، دلایل احتمالی بروز این واقعیت مورد بحث قرار گرفته است.Environmental Behvaior and Education
This survey investigated the relationship between the level of education and enviornmnetal knowledge as well the relationship between environmental knowledge and environmentally responsible behavior among high school students in Northern areas of Iran. Environmental scientists believe that there is a relationship between environmental knowledge and environmentally significant behavior, which forms the basic hypothesis of this research. Survey method was used to conduct the research and by applying simple random sampling method, 751 students were chosen from three capial cities of Golestan, Gilan and Mazandran. The survey results showed that the partiupants possessed low level of environmental knowledge, while they exhibited high level of environmentally- appropriate behavior. It also showed that there was no significant relationship between level of education and environmental knowledge, which needs to be explained. The paper continues to explain the probale reasons for this unexpected result.