آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی پیمایشی است که هدف آن بررسی زمینه های ایجاد سازمان یادگیرنده در آموزش و پرورش شهر سمنان بوده است. جامعه آماری شامل کلیه ی کارکنان آموزش و پرورش شهر سمنان به تعداد 1715 نفر بوده که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 313 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. یک پرسشنامه محقق ساخته با ضریب آلفای کرونباخ 89/0 و دو چک لیست در این پژوهش استفاده شده اند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، جدول و نمودار) و آمار استنباطی (آزمون t و تحلیل عاملی) استفاده گردید و از تجزیه و تحلیل این نتایج حاصل گردید: 1- کارکنان از لحاظ برخورداری از ویژگی های سازمان یادگیرنده از نظر (قابلیت های فردی، یادگیری تیمی و الگوهای ذهنی) در وضعیت مطلوبی قرار دارند، اما از نظر (تفکر سیستمی و دورنمای مشترک) از وضعیت مطلوبی برخوردار نمی باشند. 2- آموزش و پرورش برای تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده دارای زیرساخت های فرهنگی مناسب می باشد، اما از زیرساخت های فیزیکی مناسب برخوردار نیست. 3- آموزش و پرورش برای تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده از امکانات آموزشی مناسب برخوردار نیست.

A survey of the requirements for creating learning organization in Semnan City educational system

Changing the environment is a ubiquitous phenomenon which is nowadays inseparable from organizational life. Peter Sange believes that in a complicated world, those organizations can survive that constantly increase their knowledge in order to compete with rivals. The aim of this study is to assess teachersُ attitudes toward creating a learning organization at Semnan City educational system. The research methodology is descriptive and the statistical population comprises all teachers of Semnan City educational system. A sample of 313 teachers was randomly selected. A researcher's made questionnaire was used for collecting data, and for data analysis descriptive statistics (prequncy, percentage table) and inference statistics (T- test and Factorial analysis) were used. The findings revealed that the educational system has suitable cultural in frastructure whit respect to conversion into a tearning organization but lacked physical infrastructure and suitable educational facilities. Besides, educational employees in terms of Peter Sange three principles of personal mastery, team learning and mental models are at desirable condition whereas they fall short of a desirable. Start reqarding the two principles of systematic thinking and shared visions.  

تبلیغات