حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۲۵ - ۱۵۰
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۹۲

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

مطالعه ی تعامل های اجتماعی در مجموعه های آموزشی و تأثیرهای شناختی، انگیزشی و عاطفی آن در امور درسی هدف این تحقیق بوده است. در راستای این هدف الگوی روابط علّی بین پیامدهای عاطفی، انگیزشی و تحصیلی خودکارآمدی ادراک شده ریاضی و عوامل اجتماعی کلاس (ارزیابی معلم و همکلاسان از دانش آموز)، با توجه به اثر میانجی باورهای خودکارآمدی، در راستای نظریه ی شناختی اجتماعی بویژه نظریه خودکارآمدی باندورا (1997) مورد تحلیل قرار گرفت. آزمودنی های تحقیق را 273 نفر از دانش آموزان پایه ی دوم دوره راهنمایی (شامل 150 دختر و 123 پسر) تشکیل می دادند که به روش نمونه گیری خوشه یی چند مرحله یی از مدارس نقاط مرکزی شهر شیراز انتخاب شدند. آزمودنی ها مقیاس های خودکارآمدی ریاضی، انگیزش تحصیلی، عواطف مثبت و منفی و احساس نسبت به مدرسه را تکمیل کردند و به یک آزمون ریاضی پاسخ دادند. با استفاده از شیوه های تحلیل رگرسیون چند متغیری و تحلیل مسیر، داده ها مورد تحلیل قرار گرفت. نتیجه های حاصل از این تحلیل ها حاکی از آن است که ارزیابی معلم و همکلاسان به عنوان عوامل اجتماعی کلاس در پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی ( ریاضی) دانش آموزان سهم معنی داری دارند. همچنین تأثیر عوامل اجتماعی کلاس بر متغیرهای انگیزشی و عاطفی صرفاً به واسطه ی خودکارآمدی است، به طوری که در حضور متغیر خودکارآمدی اثر مستقیم عوامل اجتماعی کلاس بر متغیرهای انگیزشی و عاطفی معنی دار نبود. در پیش بینی عملکرد تحصیلی (آزمون ریاضی)، خودکارآمدی و ارزیابی همکلاسان هر دو اثر مستقیم معنی داری داشتند. نتایج با توجه به مبانی نظری مورد بحث قرار گرفته است. این نتایج همسو با شواهد قبلی، گویای آن است که قضاوت های خودکارآمدی تأثیر قابل توجهی بر سطح انگیزش تحصیلی، عواطف مرتبط با امور تحصیلی و نیز عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارند.

A model for relationships between classroom social variables and motivational, affective and performance outcomes of perceived math self-efficacy

The aim of the present study was to study the social interactions in educational settings and their cognitive, motivational and affective outcomes. For this purpose, the model of relationships between motivational, affective, and performance outcomes with respect to the mediation effect of self-efficacy were analyzed. Participants were 273 middle school students (150 female, 123 male) selectedby cluster random sampling method from central areas of Shiraz City. Subjects completed scales of self-efficacy, academic motivation, positive and negative affects, feeling toward school and a math test. Results were analyzed by regression and path analysis methods. Findings showed that teacher and peer evaluation of students as the classroom social factors were the significant predictors of math self-efficacy. Self-efficacy was the unique factor which had a direct effect on motivational and affective variables. The influence of classroom social factors could affect dependent variables through self-efficacy. Also, self-efficacy and peers evaluation both had a significant direct effect in predicting math performance. Results were discussed in regard to theoretical issues. The results were consistent with the previous findings suggesting that self-efficacy judgments have a salient influence on the academic motivation, affects and performance of students

تبلیغات