آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۰

چکیده

نظریه های سنتی، مدرن، انتقادی و اسلامی، هر یک تعریفی خاص از علم سیاست دارند. جنگ و صلح از موضوعاتی است که هر یک از این نظریه ها به آنها پرداخته و برای کنترل جنگ و تحقق صلح راهکارهایی را ارائه می دهند. گفتمان حاکم بر انقلاب اسلامی که توسط امام خمینی(ره) شکل و ساختار یافت، دانش سیاسی مطلوب را برگرفته از قرآن و سنت می داند و همزیستی مسالمت آمیز میان گروه ها و ملت ها را هدف نهایی تعالیم اسلامی معرفی می کند. بالمال، نگاه اسلامی به سیاست و اصالت صلح در قانون اساسی و اسناد بالادستی جمهوری اسلامی مشهود است. وزارت علوم نیز به علوم سیاسی از دیدگاه اسلامی و گفتمان حاکم بر انقلاب اسلامی پرداخته و در ابلاغیه سرفصل های درسی رشته علوم سیاسی به دانشگاه های کشور، اعتلای ارزش های انسانی، تفاهم و صلح با ملت های دیگر و ارائه دروس مبتنی بر جهان بینی اسلامی را از اهداف این رشته عنوان کرده است. در این پژوهش به این مسئله پرداخته می شود که سرفصل ها و فصل های رشته علوم سیاسی (که به سیلابس های درسی مشهور است)، تا چه اندازه مبتنی بر دیدگاه های اسلامی و اهداف اعلام شده وزارت علوم برای این رشته تحصیلی است؟ و سؤال دیگر اینکه مفهوم صلح و مصادیق آن چه جایگاهی در سیلابس های رشته علوم سیاسی دارد؟ (سؤال پژوهش) این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوی کمی و با هدفی توصیفی- تطبیقی، به تحلیل سیلابس های ابلاغی وزارت علوم برای رشته علوم سیاسی در دو مقطع زمانی 1375 و 1392 پرداخته است (روش پژوهش) و نشان می دهد: در ابلاغیه سیلابس های درسی در این دو مقطع، سرفصل های مبتنی بر دیدگاه های اسلامی تعیین شده  اما محورها و یا فصل های هر درس، مبتنی بر دیدگاه مدرن یا قدرت محور به علم سیاست تدوین شده است. سرفصل درسی که به طور اخص به مفهوم صلح و مصادیق آن بپردازد، وجود ندارد. ضمن آنکه فصل های درسی مرتبط با صلح و مصادیق آن نسبت به مفهوم جنگ و قدرت بسیار محدود و غیرقابل مقایسه است. (یافته های پژوهش) در پایان راهکارهایی برای ترویج گفتمان صلح در رشته علوم سیاسی ارائه می شود.

The position of concept and instances of peace in political science chapters and chapters

Traditional, modern, critical and Islamic theories each have a specific definition of political science. War and peace are topics covered by each of these theories and provide solutions for controlling war and making peace. The discourse of the Islamic Revolution, shaped and structured by Imam Khomeini, considers the political knowledge of the Qur'an and Sunnah desirable and introduces peaceful coexistence between groups and nations as the ultimate goal of Islamic teaching. Balmal's Islamic view of the politics and the principle of peace is evident in the constitution and upstream documents of the Islamic Republic. The Ministry of Science deals with political science from the Islamic point of view and discourse dominating the Islamic Revolution and communicates the subjects of political science to universities in the country, promoting human values, understanding and peace with other nations, and providing lessons based on Islamic worldview. As he said. To what extent are the chapters and chapters of the political science course (known as syllabuses) based on Islamic views and the stated goals of the Ministry of Science for this field of study? And another question: what is the meaning of peace and its implications in the syllabus of political science? (Research Question) This paper, using quantitative content analysis and with a descriptive-comparative purpose, analyzes the syllabuses of the Ministry of Science for Political Science in two periods of time (1996 and 2013) (Research Methodology) and shows: The lesson is based on Islamic views, but the topics or chapters of each lesson are based on a modern or power-based view of politics. There are no course headings that specifically address the concept of peace and its implications. In addition, the chapters related to peace and its implications for the concept of war and power are very limited and incomparable. (Research Findings) Finally, strategies for promoting peace discourse in the field of political science are presented.

تبلیغات