آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

هدف: سرمایه اجتماعی زنان در تعاونی ها عاملی اساسی در پیوند اعضاء می باشد که براساس آن جایگاه و نقش آنها را در توسعه و ارزیابی عملکردهای تعاونی ها را نشان می دهدسوال اساسی در این رابطه، چنین بوده است که سرمایه ی اجتماعی به چه شیوه هایی نمایگر مسئولیت اجتماعی زنان در تعاونی ها می باشد و زنان نقش آن را چطور ارزیابی می کنند؟ روش: برای پاسخ به این سوال، از روش تحلیل روایت استفاده نمودیم. با استفاده از راهبرد مصاحبه ی نیمه ساخت یافته که با ۳۰ نفر از اعضای تعاونی به اشباع نظری رسید به ۱۲ مقولات اولیه رسیدیم. یافته ها: از تحلیل آنها به ۴ مقوله ی ثانویه تعامل پایدار، ارزش های مشترک، برآورده شدن نیازها و انگیزه برای کار خلاقانه و کارآفرینانه رسیدیم. تحلیل این مقولات حاکی از آن است که در تعاونی ها مشارکت همه جانبه ای در کارها وجود دارد که اعضا سعی دارند با تعامل و رفتار سازگرانه، اعتماد سایر اعضاء را بدست آورند و در نتیجه یک تعامل پایدار و ارزش های مشترک زنانه در بین آنها شکل بگیرد. این موارد همچنین سبب شده است که نیازهای اساسی زنان از جمله نیازهای مالی و عاطفی آنها برآورده شود و به موازات آن دست به کار خلاقانه بزنند. نتیجه گیری :تحلیل این مقولات نشان داد که سرمایه ی اجتماعی زنان سبب ایجاد بستر و زمینه ی مسئولیت پذیری اجتماعی بالای آنها در تعاونی شده است و این امر به حفظ و توسعه تعاونی ها کمک کرده است.

Analyzing women's narratives of social responsibility in cooperatives with an emphasis on social capital (case study: women's cooperatives in Damghan city(

Introduction: Women's social capital in cooperatives is a key factor in the bonding of members, according to which it shows their position and role in the development and evaluation of cooperatives' performance. Participation in cooperatives for women is considered a social and economic activity that measures their ability in society.. The main question in this regard has been how social capital reflects the social responsibility of women in cooperatives and how do women assess its role? To answer this question, we used the method of narrative analysis. Methods: Using a semi-structured interview strategy that reached a theoretical saturation with 30 members of the cooperative, we reached the 12 initial categories. From their analysis, we came to the ۴ secondary categories of sustainable interaction, shared values, meeting needs and motivation for creative and entrepreneurial work. Findings: The analysis of these categories indicates that in cooperatives there is a comprehensive participation in the work that members try to gain the trust of other members through interaction and adaptive behavior, resulting in a lasting interaction and common values of women in To be formed between them. Conclusion: It has also helped meet the basic needs of women, including their financial and emotional needs, and at the same time be creative. The analysis of these categories showed that women's social capital has created a context for their high social responsibility in cooperatives, and this has helped to maintain and develop cooperatives.

تبلیغات