آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۱۱

چکیده

یکی از مهم ترین نظریه های روابط بین الملل سازه انگاری است که هم به عواملی فکری و فرهنگی، و هم به عوامل مادی در تجزیه و تحلیل مناسبات بین المللی و سیاست خارجی کشورها توجه دارد. اما آیا سازه انگاری تنها یک نظریه است یا می توان روش پژوهش نیز از آن استخراج کرد؟ برخی از سازه انگاران اعتقاد دارند که این نظریه داعیه های روشی نیز دارد و می توان در قالب روش های مختلف به پژوهش سازه انگارانه پرداخت. در این میان، سازوکارها و مکانیسم های علّی از جمله ابزارها یا روش های پژوهش در قالب سازه انگاری است. برخی سازه انگاران مسئله علیت و تبیین علّی را می پذیرند، اما تحلیلی مکانیکی و پوزیتیویستی از آن ارائه نمی دهند، بلکه آن را با هستی شناسی و معرفت شناسی سازه انگارانه ترکیب کرده اند و به مفهومی از علّیت توجه دارند که نقش مؤلفه های انگاره ای و مشاهده ناپذیر را نیز در نظر می گیرد؛ بدین ترتیب سازه انگاری به تبیین علّی اعتقاد دارد، اما علت را تنها مسائل مادی (مانند زور، قدرت، جنگ و...) نمی داند، بلکه مؤلفه های فکری، فرهنگی و انگاره ای (همچون سنت، دین، جامعه و...) را نیز علت دانسته، آنها را در تبیین علی دخیل می داند.

Causal mechanism and methodology of constructivism in international relations

One of the most important theories of international relations is constructivism, which pays attention to both intellectual and cultural factors as well as material factors in the analysis of international relations and foreign policy. But is constructivism just a theory, or can a research method be derived from it? Some constructivists believe that this theory also has research method. Causal mechanisms are one of the research methods in constructivism. Some constructivists accept the causality and causal explanation, but do not offer a mechanical or positivist analysis of it. Rather, they combine it with constructivism and pay attention to a concept of causality that also considers the role of imaginary and invisible components. Thus, constructivism believes in causality, but does not consider the cause to be only material issues (such as force, power, war, etc.), It also considers intellectual, cultural and ideological components (such as tradition, religion, society, etc.) as the cause and considers them involved in explaining the cause

تبلیغات