نقش شبکه های اجتماعی اینترنتی در مشارکت سیاسی دانشجویان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پپژوهش حاضر با هدف تبیین مشارکت سیاسی آفلاین دانشجویان دانشگاه های اردبیل با توجه به نقش شبکه های اجتماعی اینترنتی انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی بود و به روش پیمایشی واز نوع همبستگی صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش، 29500 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل و دانشگاه محقق اردبیلی بودند که برای تعیین حجم نمونه از طریق فرمول کوکران جامعه محدود 750 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس بوده و برای تحقق اهداف پژوهش از پرسشنامه استفاده شد. همچنین به منظور تحلیل داده ها از آزمون معادلات ساختاری و نرم افزارهای اس پی اس اس20 و اموس18 استفاده گردید. نتایج نشان داد که رابطه معناداری بین اجزای تشکیل دهنده مدل اراده گرایی مدنی با مشارکت سیاسی آنلاین و آفلاین دانشجویان دانشگاه های اردبیل وجود دارد که در این میان بعد مشارکت عاطفی با ضریب تاثیر 0.309 دارای بیشترین تاثیر بر مشارکت سیاسی آنلاین و متغیر فراخواندن با ضریب تاثیر 0.302 دارای بیشترین تاثیر بر مشارکت سیاسی آفلاین دانشجویان دانشگاه های اردبیل بود. همچنین ارتباط بین مشارکت سیاسی آنلاین و آفلاین دانشجویان با ضریب تاثیر 0.293 تایید شد.The Role of Social Networks in Student Political Contribution
The purpose of this study was to explain the political participation of Students at Ardebil University with regard to the role of online social networks. This research was applied in a targeted and survey approach. The research population was 29500 students of Ardebil Islamic Azad University and Ardebil Mohaghegh University. To determine the sample size, 750 people were selected as the sample using Cochran formula. Non-inferential sampling method was available and a questionnaire was used to fulfill the research goals. SEM analysis and SPSS and AMOS18 software were used to analyze the data. The results showed that there is a significant relationship between the components of Civic Voluntarism Model with online and offline political participation of students at Ardabil University. In the meantime, the Psychological engagement with a 0.309 multiplier effect has the most impact on online political participation and the Recruitment with a 0.302 multiplier effect has the most impact on the offline political participation of students at the universities of Ardabil. Also The association between online and offline political participation was also confirmed with a coefficient of 0.293.