مدرسه شغلی: شناسایی شاخص های تعیین کننده مدرسه با استانداردهای بالای رشد شغلی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی عومل تعیین کننده ی مدرسه با استاندارهای بالای رشد شغلی بود. پژوهش از نوع کابردی بود و از لحاظ نحوه ی گردآوری اطلاعات از روش آمیخته استفاده شد.در بخش کمی، از پرسشنامه ی استناندارهای شغلی دانش آموزان منتشر شده توسط انجمن مشاوره ی مدرسه ی آمریکا(2004)، برای شناسایی مدارس شغلی و در بخش کیفی، از مصاحبه ی عمیق برای بررسی شاخص های شغلی مدارس استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه ی مدارس متوسطه ی اول و دوم دخترانه در سطح کرمانشاه بود. پس از شناسایی 3 مدرسه به عنوان مدارس شغلی، در فاز دوم تعداد 10 نفر از عوامل سه مدرسه به روش نمونه گیری هدفمند برای مصاحبه ی عمیق انتخاب شدند پس از بررسی داده های حاصل از پژوهش و کدگذاری داده های هر گروه در سه مرحله کد گذاری باز، محوری، انتخابی در مجموع90 مفهوم در رابطه با شاخص های مدارس شغلی به دست آمد که در قالب 27 مقوله دسته بندی شدند، که در نهایت شاخص های مدارس شغلی در 8 حیطه ی کلی: سیستم آموزشی مدرسه، برنامه های غیرآموزش رسمی، توانمندسازی شغلی دانش آموزان، راهبردهای مدرسه در رشد شغلی، کیفیت روابط سازمانی در مدرسه، فضای حمایتی مدرسه، منابع شغلی دانش آموزان،سبک مدیریت مدرسه طبقه بندی شدند.Career School: Identifying the determinants of a school with high standards of career development
The aim of this study was to identify the determinants of school with high standards of job growth. The research was applied and the mixed method was used in terms of data collection. In the quantitative part, the Student Occupational Standards Questionnaire published by the American School Counseling Association (2004) was used to identify occupational schools, and in the qualitative part, in-depth interviews were used to examine school occupational indicators. The statistical population of this study was all first and second secondary schools for girls in Kermanshah. T After identifying the three schools as vocational schools, in the second phase, 10 agents from the three schools were selected by in-depth sampling method for in-depth interviews. In the last two interviews, no new information was obtained and the data were saturated. After reviewing the data obtained from the research and coding the data of each group in three stages of open, axial, selective coding, a total of 90 concepts related to vocational school indicators were obtained, which were classified into 27 categories, which were finally indexed. Vocational schools were classified into 8 general areas: school education system, non-formal education programs, student job empowerment, school strategies for career growth, quality of organizational relationships in school, supportive school environment, student job resources,