آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتبارسنجی الگوی شایستگی های تیم سازی مدیران مدارس بود. روش پژوهش، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه پژوهش را کسانی تشکیل دادند که درباره ی تیم سازی تجربه داشتند؛ پس از بررسی های انجام شده، تعدادی از متخصصان حوزه مدیریت آموزشی، مدیران مدارس و معلمان باتجربه برای جامعه آماری انتخاب شدند. از طریق نمونه گیری نظری هدفمند و با عنایت به اشباع نظری با تعداد 30 نفر از آنان (10 مدرس دانشگاه، 10 مدیر و 10 معلم) مصاحبه شد. از آنجا که هدف پژوهش، مشخص و دربردارنده سؤال های واضحی بود، ابزار پژوهش مصاحبه، نیمه ساختاریافته بود. روایی و پایایی فرم مصاحبه با روش های نسبت روایی محتوا و بازبینی از سوی همکار بررسی شد و نتایج نشان دهنده روایی و پایایی مناسب فرم مصاحبه بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها، از شیوه تحلیل مضمون براون و کلارک (2006) استفاده شد. برای بررسی پایایی نتایج، از روش بازبینی از سوی همکار با روش توافق درصدی استفاده شد که میزان پایایی نتایج برابر با 91/0 گزارش شد. درنهایت هشت شایستگی تیم سازی مدیران مدارس کشف و استخراج شد که عبارت است از: 1. ایجاد و تشکیل تیم؛ 2. تعیین مأموریت، اهداف و انتظارات؛ 3. طراحی و تدوین ساختار و برنامه؛ 4. تأمین منابع؛ 5. عمل به وظایف و حل مسائل آن؛ 6. نظارت بر تیم و بازخورد دهی؛ 7. آموزش و توانمندسازی در بستر ایجاد چالش های جدید؛ 8. حفظ تیم.

Designing and Validating a Model of Team Building Competencies for School Principals': A Qualitative Study in the Field of Managerial Leadership

The aim of this study was to design and validate a model of team building competencies for school principals'. The research population consisted of those who had experience in team building. After reviewing studies, a number of specialists in the field of educational management, school principals and experienced teachers were selected as the statistical population. Through purposeful theoretical sampling and considering the theoretical saturation, 30 of them (10 university lecturers, 10 principals and 10 teachers) were interviewed. Since the purpose of the research was specific and included specified questions, the research tool was a semi-structured interview. The validity and reliability of the interview list were evaluated by the methods of content validity ratio and review by a colleague and the results showed the appropriate validity and reliability of the interview form. Brown and Clark (2006) contextual analysis were used to analyze the data. To evaluate the reliability of the results, the peer review method was used with the percentage agreement method. The reliability of the results was reported to be 0.91. Finally, eight Team building competencies of school principals were discovered and extracted, which are:1) Team building; 2) Determining the mission, goals and expectations of the team; 3) Designing and compiling the structure and program of the team; 4) Providing team resources; 5) Performing team tasks and solving its problems; 6) team supervision and feedback; 7) Training and empowering the team in the context of creating new challenges and 8) Maintain the team.  

تبلیغات