آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۴

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان شکاف دیجیتالی بین دانش آموزان و معلمان دوره متوسطه اول شهر تبریز در شرایط ویروس کووید-19 انجام شد. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش آموزان و معلمان مدارس دخترانه دوره متوسطه اول (پایه نهم) شهر تبریز در نیمسال اول سال تحصیلی 1400-1399 بود که از بین آنها 352 دانش آموز و 102 معلم از طریق فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و داده های لازم از مناطق پنج گانه آموزشی شهر تبریز از طریق اجرای پرسشنامه های الکترونیکی گردآوری شد. برای گردآوری داده ها در ارتباط با متغیر «میزان دسترسی به فاوا» از پرسشنامه حسینی و همکاران (2013) و برای متغیرهای «میزان استفاده از فاوا»، «نگرش به فاوا» و «مهارت در استفاده از فاوا» از پرسشنامه گریگ (2016) استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه ها را متخصصان تأیید کردند و پایایی پرسشنامه اول با استفاده از آلفای کرونباخ برای معلمان 796/0 و برای دانش آموزان 773/0 و برای پرسشنامه دوم مقدار 86/0 محاسبه شد. داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون T به طور مستقل تجزیه وتحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین دانش آموزان و معلمان مدارس دخترانه متوسطه اول شهر تبریز در همه ابعاد شکاف دیجیتالی به غیر از مهارت استفاده از فاوا نابرابری هست و معلمان در این ابعاد در بسیاری از مناطق آموزشی وضعیت بهتری دارند. 

Measuring the amount of Digital Divide between Students and Teachers of the First Secondary School of Tabriz City in the Conditions of COVID-19 virus

The main objective of the study was to find out the amount of the digital divide between studentes and teachers of the first secondary school of Tabriz City in the conditions of COVID-19 virus. The research method is descriptive and causal-comparative. The study population included all teachers and students of girl’s high schools (9- level) in Tabriz City in the first semester of the academic year 2020-2021, from which 352 students and 102 teachers were selected through Cochran's formula and stratified random sampling. The necessary data were gathered from the five educational districts of Tabriz City through the implementation of electronic questionnaires. The questionnaire of Hosseini et al. (2013) for gathering data related to the variable "access to ICT", and the Gregg’s Questionnaire (2016) for variables "the rate of ICT use", "attitude toward ICT" and "skills in using ICT" were used. The content validity of the questionnaires was confirmed by experts and the reliability of the first questionnaire was calculated 0.796 for teachers and 0.773 for students, and 0.86 for the second questionnaire with using Cronbach's alpha. The collected data were analyzed by using independent t-test. The results showed that there is an inequality between students and teachers of girls' high schools in Tabriz City in all dimensions of digital divide except for the skill of using ICT, and teachers in these dimensions are in a better position in many educational districts.  

تبلیغات