آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

یادگیری مشارکتی مبتنی بر رایانش ابری گسترش یادگیری مشارکتی پشتیبانی شده توسط رایانه است. نوعی تکنیک اصولی است که می تواند محیط ابری را برای یادگیری مشارکتی و پشتیبانی از آموزش ازطریق رایانش ابری ایجاد کند. این پژوهش با هدف طراحی الگوی به کارگیری یادگیری مشارکتی مبتنی بر رایانش ابری در آموزش عالی انجام شده است. روش پژوهش در چهارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از نظریه داده بنیاد انجام گرفت. شرکت کنندگان پژوهشْ اعضای هیئت علمی و استادان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران در سال 99- 1398 بودند که با استفاده از رویکرد نمونه گیری هدفمند و با مصاحبه نیمه ساختاریافته با 18 نفر، اشباع نظری در داده ها حاصل شد. تجزیه وتحلیل داده ها براساس رهیافت نظام مند نظریه داده بنیاد اشتراوس و کوربین در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. نتایج پژوهش گویای آن است که 310 گزاره مفهومی اولیه با 9 مقوله اصلی و 21 مقوله فرعی درقالب ابعاد شش گانه مدل پارادایمی شامل موجبات علّی (2 مقوله)، پدیده اصلی (یادگیری مشارکتی مبتنی بر رایانش ابری)، راهبرد (2 مقوله)، شرایط زمینه ای (2 مقوله)، شرایط محیطی (1 مقوله) و پیامد (2 مقوله) شناسایی شد که درقالب مدل پارادایمی شامل یادگیری مشارکتی مبتنی بر رایانش ابری به عنوان پدیده محوری و شرایط علّی (عوامل تعاملی و عوامل انسانی)، شرایط زمینه ای (شرایط درونی و شرایط بیرونی)، عوامل مداخله گر (مشکلات یادگیری مشارکتی در محیط ابر)، راهبردها (راهبردهای آموزشی و راهبردهای حمایتی) و پیامدها (پیامدهای آموزشی و پیامدهای عاطفی) سازمان یافت.

A pattern for Cloud Computing - Based Collaborative Learning in Higher Education: Grounded Theory

Cloud computing-based collaborative learning is the development of computer-supported collaborative learning. It is a basic technique that can create a cloud environment for collaborative learning and support training through cloud computing. The aim of this study was to design a model for applying collaborative learning based on cloud computing in higher education. The research method was conducted within the framework of a qualitative approach and using grounded theory approach. The participants of the study were faculty members of the Islamic Azad University of Mazandaran Province in 2019-2020 year, which using the purposeful sampling approach and interviewing 18 people. Data was collected using semi-structured interviews. Data analysis was performed based on the systematic approach of Strauss and Corbin Foundation data theory in three stages of open, axial and selective coding. The results showed that 310 basic conceptual propositions with 9 main categories and 21 sub-categories in the form of six dimensions of the paradigm model include: causal causes (2 categories); The main phenomenon (participatory learning based on cloud computing); Strategy (2 categories); Background conditions (2 categories); Environmental conditions (1 category) and outcome (2 categories) were identified In the form of a paradigm model including participatory learning based on cloud computing as a central phenomenon and causal conditions (interactive factors and human factors), Underlying conditions (internal conditions and external conditions), Interventional factors (challenges of participatory learning in the cloud environment), Strategies (training strategies and support strategies) And consequences (educational consequences and emotional consequences) were organized.

تبلیغات