رهبران با استفاده از شاخص های معنویت در سازمان یا گروه، هم یک نوع انگیزش درونی برای خود و هم زمینهای برای انگیزش بیرونی پیروانشان فراهم میکنند. رهبران معنوی و ارزشمدار به کارها و فعالیتهای پیروان در سازمان یا گروه، به وسیله متصل کردن آنها به ارزشهای عمیق درونیشان معنی میدهند. با توجه به اینکه هویتیابی سازمانی تأثیر عمدهای بر رفتار اعضای سازمان و در نتیجه عملکرد و دستیابی به اهداف دارد، در این مقاله تلاش شده است نقش رهبری معنوی بر هویتیابی سازمانی مورد بررسی قرار بگیرد. جامعه آماری این پژوهش کارکنان نواحی چهارگانه ادارات آموزش و پرورش استان قم میباشند. تعداد افراد نمونه آماری 232 نفر میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه رهبری معنوی فرای و همکارانش (2005) و پرسشنامه هویتیابی سازمانی میلر و همکارانش (2000) میباشد. نتایج بدست آمده از آزمون فرضیههای تحقیق نشان داده است که کلیه ابعاد رهبری معنوی بر هویتیابی سازمانی تأثیرگذار میباشند. همچنین در بررسی وضعیت ابعاد رهبری معنوی و هویتیابی سازمانی در آموزش و پرورش استان قم این نتیجه بدست آمد که رهبری معنوی و هویتیابی سازمانی از وضعیت مطلوبی برخوردار می باشند.