کاربست نظریه "مثلث عشق" استرنبرگ در خصوص شخصیت های "زن عاشق" در خسرووشیرین، لیلی ومجنون، و هفت پیکر نظامی به منظور خلق درام های عاشقانه بومی
آرشیو
چکیده
هدف: عشق از مهم ترین مضامین موجود در دنیای ادبیاتِ همه فرهنگ های جهان، از جمله ادبیات فارسی، است. و به طبع این امر، نظریه های گوناگونی در باب عشق عرضه شده است. از جمله، استرنبرگ در نظریه مثلث عشق معتقد است که وجود مؤلفه های صمیمیت، شور و تعهد می توانند هفت نوع عشق را بسازد. هدف از پژوهش حاضر کاربست این نظریه در خصوص زنان عاشق در سه منظومه نظامی است. به عبارت دیگر، در این پژوهش می کوشیم نظریه استرنبرگ در باب عشق را در مورد زنان عاشق در سه منظوره مذکور به کار ببندیم تا ببینیم که عشق آنان از چه نوع است.روش شناسی پژوهش: این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. در بخش توصیفی اطلاعات از طریق اسنادی و کتابخانه ای به دست آمده و در بخش تحلیلی برای دست یابی به هدف پژوهش، سه منظومه نظامی به طور کامل مورد مطالعه قرار گرفت و مضامین ارتباطات عاطفی، کنش ها و مکالمات شخصیت های زن داستانی که دلالت بر عشق دارند با توجه به نظریه مثلث عشق استرنبرگ استخراج شده و سپس به تحلیل محتوای این مطالب پرداخته شده است.یافته ها: ماحصل کاربست نظریه استنبرگ در باب عشق بر شخصیت های زن عاشق در سه منظومه نظامی در این مقاله این بود که چهار نوع عشق در آن ها یافت شد: عشق آرمانی، عشق کورکورانه، عشق متعهدانه و عشق رمانتیک.بحث و نتیجه گیری: عشق های زنان در سه منظوره مذکور بازتابی از ناخودآگاه جمعی ایرانیان در باب عشق است و به نظر می رسد که نظامی در بازنمایی این ناخودآگاه جمعی کوشیده است. اقبال عامّ مخاطبان به این مجموعه علی القاعده ریشه در همین امر دارد.Using Sternberg's "love triangle" theory regarding the characters of "woman in love" in Khosrow and Shirin, Lili and Majnoon, and Haftpeykar Nizami in order to create local romantic dramas
Research Objective: love is one of the most important themes in the literary world of all cultures of the world, including Persian literature. And by the way, there are many theories about love. Among other things, Sternberg believes in the theory of the love triangle that the existence of components of intimacy, passion and commitment can create seven types of love. The purpose of this research is to apply this theory about women in love in three poems of Nizami. In other words, in this study, we're going to try to apply Sternberg's theory of love to women in the three lines of the mentioned poem to see what kind of love they have.Research methodology: this research was done with a descriptive - analytical method. In the descriptive section, information was obtained through documents and libraries, and in the analytical section to achieve the research goal, three poems of Nizami were thoroughly studied, and the themes of emotional connections, actions and conversations of fictional female characters that imply love were extracted according to Sternberg's love triangle theory and then analyzed the content of this material.Findings: the result of the application of Stenberg's theory of love to female characters in three poems of Nizami in this article was that four types of Love were found in them: ideal Love, Blind Love, committed love and romantic love.Discussion and conclusion: The love of women in the three mentioned poems is a reflection of the collective unconscious of Iranians about love, and it seems that Nezami tried to represent this collective unconscious. The audience's general interest in this collection is based on this.