برهان المسلمین: مناظره دینی فخر الاسلام با چند کشیش پروتستان در طهران (رمضان 1312ق)
آرشیو
چکیده
هجوم مبشران و مبلغان مسیحی به ایران، در دوره جدید، از زمان شاه عباس صفوی (متوفای 1038) رو به فزونی گذاشت. از همان زمان، علمای شیعه، در مقابل آنان، به نگارش آثار انتقادی پرداختند. برخی از آنها به طور کلی در نقد مسیحیت و پاره ای در نقد آثار نوشته های آنان بود. این وضع، در دوره قاجار، با شتاب بیشتری ادامه یافت و در شهرهای مختلف، از جمله اصفهان، کاشان و تهران، کتابها و رسائلی در این باره توسط علما نوشته شد. تاکنون بسیاری از این آثار تصحیح و منتشر شده است. یکی از معروف ترین منتقدان، فخر الاسلام بود که از دوره ناصری تا چند سال پس از مشروطه، و بیش از همه در دوره مظفری، آثاری در نقد مسیحیت نوشت. پاره ای از اینها منتشر شده و برخی همچنان منتشرناشده مانده است. برهان المسلمین که در اینجا آوره ایم، شرح گفتگوی او با چند تن از کشیشان است که خود او به تحریر درآورده و همان وقت به صورت سنگی چاپ شده است. در این مقاله به جز اصل رساله، گزارشی نیز در آن بدست داده شده استBurhān al-Muslimīn A Religious Debate between Fakhr al-Islam and Several Protestant Priests in Tehran (Ramaḍan 1312 AH)
The influx of Christian missionaries into Iran began to increase significantly during the Safavid era, particularly under Shah Abbas I (d. 1038 AH). In response, Shia scholars started composing critical works against these missionaries, addressing both Christianity in general and specific Christian writings. This trend accelerated during the Qajar period, leading to the production of numerous books and treatises in cities such as Isfahan, Kashan, and Tehran. Many of these works have since been edited and published. Among the most prominent critics was Fakhr al-Islam, who was active from the Nasiri period to a few years after the Constitutional Revolution, especially during the reign of Mozaffar ad-Din Shah. He authored several critiques of Christianity, some of which remain unpublished. Burhān al-Muslimīn, featured in this article, documents a dialogue between Fakhr al-Islam and a group of Protestant priests. This debate was penned by Fakhr al-Islam himself and was lithographically printed at that time. The article not only presents the original treatise but also provides an analysis of its content.