پژوهش حاضر، با هدف شناسایی ابعاد و شاخص های مؤثر بر مدیریت روابط عمومی در وزارت نفت با هدف اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی طراحی شده است تا روابط عمومی وزارت نفت بتواند از طریق ایجاد یک الگوی مدیریتی مناسب در این بخش در راستای رسیدن به چشم انداز، مأموریت و اهداف کلان صنعت نفت به سهم بسزای خود جامه عمل بپوشاند. فلسفه این پژوهش تفسیری، ماهیت آن کیفی و استراتژی آن رویکرد داده بنیاد است. ازاین رو محقق نخست با بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای و احصاء شاخص ها با روش نظریه خبرگان و انجام مصاحبه با 5 نفر از خبرگان، ابعاد و شاخص های مؤثر بر مدیریت روابط عمومی را در 6 بعد اصلی (مدیریتی، ساختاری، اقتصادی، قانونی، اجتماعی و اخلاقی) و 108 گویه احصاء نمود. شایان ذکر است بعد مدیریتی با نظر اساتید راهنما و مشاور شامل دو مؤلفه اصلی 1. شایستگی 2. جهادی شد. مؤلفه شایستگی شامل شاخص های کسب وکار، مدیریت بر دیگران و مدیریت بر خود و مؤلفه جهادی شامل شاخص های انقلابی، درون نگر و مردمی است و مؤلفه ساختاری شامل شاخص های مرتبط با ساختار و استراتژی مناسب و بسیج امکانات خاصاً دسته بندی شده است