آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۵

چکیده

هدف از اجرای پژوهش حاضر، طراحی الگویی برای تضمین کیفیت دانشگاه کارآفرین بود. پژوهش از نوع کیفی و روش آن مصاحبه بود. جامعه آماری پژوهش، استادان و اعضای هیئت علمی متخصص حوزه کارآفرینی دانشگاهی بودند که بر اساس نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری با 23 نفر از آنها مصاحبه عمیق صورت گرفت. پس از گردآوری داده ها، فرایند پالایش، بازخوانی، دسته بندی و ارائه یافته ها از طریق فن تحلیل محتوای کیفی متن مصاحبه ها صورت گرفت. ملاک های ارزیابی پژوهش کیفی، شامل اعتمادپذیری (معادل روایی درونی در پژوهش کمی)، انتقال پذیری (معادل روایی بیرونی در پژوهش کمّی)، قابلیت اطمینان (معادل پایایی) و تأییدپذیری (معادل عینیت)، بررسی و بر اساس آن، روایی و پایایی پژوهش تأیید شد. بر اساس نتایج پژوهش، الگویی شامل 7 عامل (رهبری، ساختار و فرهنگ سازمانی کارآفرینانه؛ منابع مالی، انسانی و زیربنایی؛ آموزش کارآفرینانه؛ حمایت از کارآفرینی و تجاری سازی؛ همکاری و مشارکت داخلی، ملی و بین المللی؛ نظام ارزیابی کیفیت و عوامل محیطی یا زمینه ای) و 18 مقوله ترسیم شد که برای تضمین کیفیت دانشگاه کارآفرین باید مورد توجه قرار بگیرد.

Designing a Quality Assurance Model for Entrepreneurial University in the Academic System of Iran

The purpose of the present study was to design a model for assuring the quality of an entrepreneurial university. This qualitative research made use of interview in order to collect the required data. The statistical population of the study included the professors and faculty members specialized in the field of academic entrepreneurship. Having used purposeful sampling, some in-depth interviews were conducted with 23 subjects in order to achieve theoretical saturation. After collecting the concerned data, the process of refining, re-reading, categorizing and presenting the findings was initiated through qualitative the content-analysis technique. The qualitative research evaluation criteria, including trustworthability (equivalent to internal validity in quantitative research), transformability (equivalent to external validity in quantitative research), dependability (equivalent to reliability) and confirmability (equivalent to objectivity), were evaluated and, accordingly, the validity and reliability of the research were confirmed. Therefore, a seven-element (18 items) model, composed of leadership, entrepreneurial organizational structure and culture, financial, human, financial and infrastructural resources, entrepreneurial training, supporting entrepreneurship and commercialization, domestic, national and international partnership and cooperation, quality evaluation system and contextual factors, was designed that should be considered in order to ensure the quality of an entrepreneurial university.

تبلیغات