آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

هدف از اجرای این پژوهش، ارزیابی فرهنگ یادگیری دانشجویان رشته معماری و شناسایی نقاط ضعف و قوت آن بود. پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها با رویکردی کیفی بود که به روش موردی تبیینی اجرا شد. در این پژوهش با اعضای هیئت علمی، مدیران آموزشی و دانشجویان مقطع دکتری رشته معماری مصاحبه نیمه ساختمند صورت گرفت. داده های مصاحبه با استفاده از تحلیل مضمون (به روش قالب مضامین) تحلیل شد. خرده مقوله های استخراج شده مطابق با چهارچوب بررسی فرهنگ یادگیری در سطح فردی (مقوله های انگیزه یادگیری، نقش یادگیرنده، انتظارات دانشجویان از یادگیری، وظایف یادگیرنده)، سطح نهادی (مقوله های تقدیر و تشویق نوآوری آموزشی، قوانین رسمی و غیر رسمی، بهبود کیفیت زمینه یادگیری، توسعه هیئت علمی، توانمندسازی ظرفیت آموزش) و سطح تعاملی (مقوله های فضای یادگیری، ساختار محتوا، هدف ها، رسانه، ارزشیابی، روابط استادان با دانشجویان، استاد، چهارچوب زمان) طبقه بندی و ارائه شد.

Investigating the Learning Culture of Architecture Students of Shahid Beheshti University (Strengths and Weaknesses)

The aim of this applied study was to investigate the learning culture of Architecture students and identify its strengths and weaknesses. Regarding the data collection method, it was attempted to make use of qualitative case research methodology. In this study, the researchers conducted semi-structured interviews with faculty members, educational administrators and PhD students of Architecture. The data were analyzed using the thematic analysis (template analysis) and, then, the extracted subcategories were classified and presented in accordance with the framework of a learning culture at the following levels: 1) individual (motivation to learn, the role of the learner, students' expectations from learning and learners’ tasks), 2) institutional (encouragement and persuasion of academic innovation, formal and informal rules, improvement of the quality of the learning context, faculty development and empowerment of educational capacity) and, 3) interactive (learning environment, content and knowledge structure, objectives, media, evaluation, professor-student relation, faculty and time frame).

تبلیغات