آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۵

چکیده

هدف از اجرای این پژوهش، بررسی وضعیت تعامل دانشجو-استاد در نظام آموزش عالی الکترونیکی ایران است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان و استادان مراکز آموزش عالی الکترونیکی ایران در سال تحصیلی 94-1393 بوده است. از این تعداد 620 نفر به عنوان نمونه آماری تعیین و به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند و داده های تحقیق جمع آوری شد. روش تحقیق از لحاظ روش جمع آوری داده ها، پیمایشی و از لحاظ ماهیت، توصیفی از نوع ارزشیابی است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. اعتبار پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ و هم بر اساس ضریب همبستگی درونی با استفاده از نرم افزار ایموس و روش مدل یابی معادلات ساختاری تأییدی، تأیید شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که وضعیت تعامل دانشجو – استاد در نظام آموزش عالی الکترونیکی ایران به طور معنی داری نامطلوب است. همچنین نتایج تحلیلی وضعیت این نوع تعامل نشانگر تفاوت معنادار وضعیت تعامل دانشجو– استاد، در زیر گروه های مختلف و برحسب متغیرهای دانشگاه و گروه تحصیلی بود، اما برحسب متغیر جنسیت بین زیر گروه ها تفاوت معنی داری وجود ندارد.

An Analysis of Student-Teacher Interaction in Iranian Electronic Higher Education System

Recently, due to broad global and domestic changes, higher education system in Iran has tried to establish and promote e-learning. Therefore, identifying key factors and various aspects of e-learning environment is essential to implement this type of education efficiently. Literature review shows prominence to the importance of interaction compared to other factors in a way that it has been referred to in most views related to the quality and efficiency of e-learning. The aim of this study is to analyze the state of student-teacher interaction in Iran's electronic higher education system. The study population consisted of all teachers and students of higher education electronic institutions of Iran in the academic year 2014-2015 among which 620 were selected as the sample using the snowball sampling method. A researcher-made questionnaire was used to collect data. The research method is survey, in terms of data collection, and descriptive in terms of nature. The questionnaire reliability was confirmed by both Cronbach's alpha and internal correlation coefficients using the Amos software and structural equation modeling.The results suggest that the state of student-teacher interaction in in Iran's electronic higher education system is significantly unfavorable. Moreover, the analytical result of the state of student-teacher interaction showed a significant difference in various subgroups in terms of university and school group variables, but there was no significant difference among subgroups in terms of gender variable.

تبلیغات