آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

 درگیری شغلی به عنوان نگرش، عامل مهمی است که به کارایی و اثر بخشی سازمان کمک می کند. درگیری شغلی مبتنی بر نحوه ادراک کارکنان از محیط کاری و شغل خود و درهم آمیختن کار و زندگی شخصی است که سطح پایین آن، در بین کارکنان منجر به کاهش عملکرد در سطوح مختلف سازمان می شود. با درک این مهم،  پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عدالت ادراک شده سازمانی، بر درگیری شغلی با میانجی گری هویت سازمانی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه های دولتی استان همدان انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، متناسب با حجم هر طبقه، تعداد 255 نفر به عنوان نمونه آماری برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های تحقیق، پرسشنامه استاندارد بود. داده های تحقیق، پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزارهای آماری لیزرل (Lisrel) و اس پی اس اس (SPSS) تحلیل شد. نتایج نشان داد که عدالت ادراک شده سازمانی و هویت سازمانی بر درگیری  شغلی اثر مثبت و معنی داری دارد؛ ولی اثر عدالت سازمانی ادراک شده بر درگیری  شغلی با نقش میانجی هویت سازمانی معنی دار نبود. درنتیجه، از عوامل اثرگذار بردرگیری شغلی اعضای هیئت علمی، توجه به عدالت سازمانی و هویت سازمانی آنان است.

The Role of Perceived Organizational Justice on Job Involvement; Mediating Organizational Identification Test

Job involvement as an attitude is an important factor that contributes to the efficiency and effectiveness of the organization. Job involvement is based on the staff’s perception toward working environment and their jobs. It is based also on the integration of job and personal life. The low level of job involvement among staff leads to reducing performance at various levels of organization. Understanding this necessity, the present study aimed at investigating the role of perceived organizational justice on job involvement by mediating organizational identification among the faculty members of the state universities in Hamedan (N= 756). The research method was descriptive and correlational. Using the stratified random sampling commensurate with the size of each class, 255 subjects were selected. The research data were gathered by standard questionnaire and then analyzed by Lisrel and SPSS. The results showed that perceived organizational justice and the organizational identity had positive and significant relationship with job involvement. But, the relationship among the perceived organizational justice, the job involvement and the mediating organizational identification was not significant. Hence, one of the effective factors on job involvement among faculty members is to take the organizational justice and their organizational identity into consideration.   

تبلیغات