ارزیابی کیفیت برنامه های آموزشی دانشگاه پیام نور قم بر اساس الگوی (NADE-TDEC) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف، ارزیابی کیفیت برنامه های آموزشی دانشگاه پیام نور قم بر اساس الگوی (NADE-TDEC) انجام شد. روش پژوهش توصیفی و رویکرد آن نیز کاربردی است. از میان همه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه پیام نور قم (14232 نفر) 375 دانشجو به روش نمونه گیری تصادفی سهمیه ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود و داده های حاصل نیز با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی در محیط نرم افزار SPSS تحلیل شدند. نتایج ارزیابی نشان داد کیفیت برنامه های آموزشی در مؤلفه های طراحی مطالب و مواد درسی (14/3)، موارد مربوط به آموزش (61/3)، امور اجرائی (28/3) بیش از حد متوسط و در مؤلفه استفاده از فناوری های جدید آموزشی (49/2) کمتر از حد متوسط است و بین نظرات پاسخگویان از لحاظ جنسیت و سابقه تحصیلی تفاوت معنی داری در سطح 05/0 < p دیده نشد. با توجه به وضعیت مؤلفه های الگوی (NADE-TDEC) لازم است دانشگاه پیام نور قم در خصوص بهبود کیفیت فناوری های نوین آموزشی اقدام کند.The Quality Evaluation of Educational Programs in Qom Payam-e Noor University, Based on the NADE-TDEC model
The present research had done with the purpose of quality assessment of University of Qom Payam-e Noor's educational programs based on the NADE-TDEC pattern. This research's is a descriptive research and its approach is practical. Among all of the students (14232 students), 375 students were selected as a sample, with using a Quota sampling method. The data collection instrument was a researcher-made questionnaire and obtained data was analyzed by SPSS software with using descriptive and inferential statistics indicators. The assessment results showed; the quality of educational programs in a component for designing and course materials (3.14), Items relating to education (3.61), executive affairs (3.28) were more than average extent and in the components of new educational technologies had been used (2.49) is less than the average extent and didn't observed significant differences among comments of respondents in viewpoint of gender and academic background in the level of p <0.05. In regards to the situation of NADE-TDEC pattern’s components it is necessary for the University ofQom Payam-e Noor to take action to improve the quality of new educational technologies.