آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۸۵

چکیده

مقدمه: تاب آوری تحصیلی و شیفتگی تحصیلی از عوامل بسیار مهمی است که بر نتایج آموزشی تأثیر بسزایی دارد. همچنین خودکنترلی هیجانی جزو مهارت های مهم زندگی محسوب می شود که با پیامدهای مثبت در بسیاری از جنبه های زندگی همراه هستند؛ بنابراین مطالعه حاضر باهدف تعیین اثربخشی خودکنترلی هیجانی بر تاب آوری تحصیلی و شیفتگی تحصیلی دانش آموزان انجام شد. روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر متوسطه دوره اول شهر بیرجند در سال تحصیلی 1399-1398 می باشد که به روش نمونه گیری هدفمند تعداد 40 نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه ی 60 دقیقه ای تحت آموزش خودکنترلی هیجانی قرار گرفتند، اما گروه گواه هیچ آموزشی دریافت ننمودند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تاب آوری تحصیلی ساموئلز (2004) و شیفتگی تحصیلی مارتین و جکسون (2008) بودند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 24 و آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر دوراهه در سطح معنی داری 05/0=α استفاده شد. یافته ها:  نتایج نشان داد که آموزش خودکنترلی هیجانی بر تاب آوری تحصیلی و شیفتگی تحصیلی مؤثر بوده (01/0p<) و این نتایج در دوره پیگیری نیز تداوم یافته است (01/0p<). نتیجه گیری:  با توجه به مؤثر بودن برنامه آموزشی خودکنترلی هیجانی بر تاب آوری تحصیلی و شیفتگی تحصیلی، استفاده از آموزش خودکنترلی هیجانی به عنوان روش مکمل برنامه های آموزشی مدارس برای افزایش تاب آوری تحصیلی و شیفتگی تحصیلی دانش آموزان پیشنهاد می شود.

The effectiveness of emotional self-control on students' academic resilience and flow

Abstract Introduction: Academic resilience and academic fascination are very important factors that have a significant effect on educational outcomes. Emotional self-control is also an important life skill that is associated with positive outcomes in many aspects of life; Therefore, this study was conducted to determine the effectiveness of emotional self-control on students' academic resilience and academic flow.  Method: This study was a quasi-experimental with pretest-posttest design with control group and follow-up stage. The statistical population included all high school male students in Birjand in the academic year 1399-1398 that 40 people were selected by purposive sampling and randomly divided into two groups of experimental and control (20 people in each group). The experimental group received 8 sessions of 60 minutes of emotional self-control training, but the control group did not receive any training. Research instruments included the Samuels (2004) Academic Resilience Scale and the Martin & Jackson (2008) Academic Fascination Scale. Data were analyzed by using SPSS software version 24 and analysis of variance with repeated measures of two-way at the significance level of α = 0.05.  Findings: The Findings showed that emotional self-control training was effective on academic resilience and academic fascination (p <0.01). These results were continued in the follow-up period (p <0.01).  Results: Considering the effectiveness of emotional self-control training program on academic resilience and academic fascination, the use of emotional self-control training as a complementary method of school curricula to increase students' academic resilience and academic fascination is recommended.
Emotional self-control , Academic resilience , Academic flow ,

تبلیغات