آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۸۶

چکیده

کتابِ اربعین اسعد بن ابراهیم اربلی درباره فضائل امیر المؤمنین (ع) دستِ کم از قرن هشتم در میان نویسندگان شیعه شهرت یافته است. ناشناخته بودن اربلی در میانِ شیعیان متأخر و رخ دادن تصحیفاتی در نام او کتاب شناسانِ شیعه را در شناختِ او دچار سرگردانی کرده و باعث پدید آمدن دو شخصیتِ «اسعد بن ابراهیم الحلی» و «سعد الإربلی» شده است. مقایسه داده های درون متنی کتاب اربعین با اطلاعات تاریخی نشان می دهد که مقصود از اسعد بن ابراهیم اربلی، کسی جز ابو المجد النشابی، شاعر، نویسنده و دیوان سالار برجسته قرن هفتم نیست. از سوی دیگر با مقایسه اربعین اربلی با اربعین محمد بن ابی مسلم بن ابی الفوارس می توان دریافت که اربعین اربلی در واقع تحریری تحریف شده از اربعین ابن ابی الفوارس است. حتی مقدمه اربعین اربلی ساختگی است و بر اساسِ مقدمه اربعین ابن ابی الفوارس تنظیم شده است. تغییراتِ تحریر اربلی بسیار گسترده است و از الگوهای نسبتاً روشنی پیروی می کند. در نهایت با توجه به گرایش مذهبی و سیاسی اسعد بن ابراهیم و ویژگی های شخصی، اجتماعی و ادبی او به نظر می رسد که انتسابِ این کتاب به او نادرست است. احتمالاً جاعلی متمایل به غلو در قرن هفتم با دست برد در اربعین ابن ابی الفوارس، تحریری جدید از آن را به اسعد بن ابراهیم نسبت داده است.

The Nature of the Book “Arba’īn” by As'ad ibn Ibrāhim Irbalī

The book “Arba’īn”  by by As'ad ibn Ibrāhim Irbalī has gained recognition among Shiite writers, at least from the eighth century, and discusses the virtues of Amir al-Mu'minin (peace be upon him). Irbalī 's obscurity among later Shiites, coupled with occurrence of changes in recording his names, has led Shiite bibliographers to confusion, resulting in the emergence of two personalities: "As'ad ibn Ibrāhīm al-Ḥillī" and "Sa'd al-Irbalī." A textual analysis of the book Arba’īn, in comparison with historical information, indicates that As'ad ibn Ibrahim Irbalī refers to none other than Abu al-Majd al-Nashābī, a prominent poet, writer, and influential figure of the seventh century. Moreover, by comparing Arba’īn  by Irbalī with Arba’īn  by Muhammad ibn Abi Muslim ibn Abi al-Fawāris, it becomes evident that Irbalī ‘s Arba’īn  is, in fact, a manipulated version of Ibn Abi al-Fawāris’s work. Even the introduction to Irbalī ‘s Arba’īn is fabricated and is based on the introduction of Ibn Abi al-Fawāris’s Arba’īn. The alterations in Irbalī's writing are extensive and follow relatively clear patterns. Finally, considering As'ad ibn Ibrahim's religious and political inclinations, as well as his personal, social, and literary characteristics, it seems inappropriate to attribute this book to him. It is likely that a forger with a penchant for ( Ghuluv ) exaggeration in the seventh century, by applying changes in Abi al-Fawāris’s Arba’īn, ascribed a new composition to As'ad ibn Ibrahim.  

تبلیغات