نویسندگان: مهدی گلشنی

کلیدواژه‌ها: علوم انسانی مهندسی برخورد مناسب با محیط رویکرد کل نگرانه

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱ - ۹
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۶۸

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

زمانی فکر می شد که علم و فناوری بر طرف کننده جمیع مشکلات بشری هستند و لذا، دانشگاهها توجه خود را صرفاً به حوزه های علم و فناوری معطوف می داشتند؛ وقوع دو جنگ جهانی در قرن بیستم این برداشت را تضعیف کرد و لذا، جهان غرب بعد از جنگ جهانی دوم سراغ علوم انسانی رفت. معلوم شد همان گونه که جوامع انسانی نمی توانند بدون علم و فناوری زندگی کنند، بدون علوم انسانی نیز نمی توانند زندگی کنند. علم و فناوری به ما می آموزد که چه کارهایی می توانیم انجام دهیم، اما علوم انسانی به ما کمک می کنند تا بفهمیم چه باید بکنیم. به همین دلیل، در چند دهه اخیر بعضی از کشورهای غربی دروس اخلاق، فلسفه، جامعه شناسی، مردم شناسی و... را با عنوان "علوم انسانی مهندسی" به برنامه های مهندسی خود وارد و مقرر کرده اند که هر دانشجوی مهندسی تعدادی از دروس علوم انسانی و علوم اجتماعی را بیاموزد تا بتواند نقش مؤثرتری در جامعه ایفا کند. از نظر آنها به کمک علوم انسانی مهندسانی تربیت می شوند که بهتر می توانند با مسائل پیچیده زندگی رو به رو شوند. واقعیت این است که فناوری برای انسانها و در ارتباط با آنهاست و حلّ مسائل انسانها و دغدغه های آنها باید هدف آن باشد. پس لازم است تغییر نگرشی به علم  و فناوری حاصل شود و فناوریها به عوض آنکه صرفاً وسایل بهره برداری از منابع طبیعی و افزایش ثروث و قدرت باشند، به فهم طبیعت و رفع نیازهای مشروع انسانی هم کمک کنند.

The necessity of including humaniies in Engineering education

In the early twentieth century, people thought that science and technology can take care of all human needs. Thus, the attention of universities, especially in the West, was concentrated on teaching science and technology. The occurrence of the two world wars during the first half of the twentieth century weakened this view and Western universities sought humanities. It turned out that human societies need both science and technology as well as humanities in order to take care of their needs and at the same time secure their peace of mind. Thus, in recent decades, Western engineering schools have included humanities in their curriculum in order that their graduates can handle their societies’ needs in an efficient way. Unfortunately, this change of perspective with regard to humanities has not occur at our universities. Now, it is time for us to remedy the situation by including humanities and social sciences in the educational program of our engineering schools.  

تبلیغات