طراحی و اعتبارسنجی ابزار سنجش ارزش آموزش عالی در کارکنان پلیس (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: نظر افسران پلیس در مورد ارزش درک شده آموزش عالی که بیشترین مزیت را برای افسران پلیس آینده و فعلی دارد، بسیار مهم است. در این پژوهش، محققان به دنبال ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش ارزش آموزش عالی در کارکنان پلیس بودند. روش: این پژوهش، با رویکردی کاربردی و اکتشافی و به روش آمیخته متوالی اکتشافی انجام شد. روش تحقیق کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی است و در تحلیل داده های آن، از روش کلایزی استفاده شد. مشارکت کنندگان، هفده نفر با درجات و مشاغل مختلف بودند که با روش نمونه گیری هدفمند از نوع ملاک محور انتخاب شدند و با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته مورد مطالعه قرار گرفتند. روش تحقیق کمّی از نوع توصیفی همبستگی می باشد. برای حجم نمونه 144 نفر از واجدان شرایط شرکت در پژوهش با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ضرایب آلفای کرونباخ پرسش نامه ها بین 80/0 تا 90/0 است. برای ارزیابی ویژگی های روان سنجی پرسش نامهمحقق ساخته از تحلیل عامل اکتشافی، برای بررسی برازش داده ها با الگوی سازه ای پرسش نامه، از تحلیل عاملی تأییدی و جهت تحلیل داده های کیفی از نرم افزار ATLAS.ti، برای محاسبات مربوط به تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی از از نرم افزار Mplus8.7 و برای آزمون همبستگی از spss21 استفاده شد. یافته ها: پس از سنجش اعتبار محتوا، اعتبار صوری و اعتبار سازه با استفاده از تحلیل عاملی داده های حاصل از پژوهش، ابزار سنجش ارزش برنامه های درسی آموزش عالی به 48 مؤلفه در سه بُعد اصلی تبدیل شد. این الگوی سه عاملی از برازش مناسب برخوردار و براساس مفهوم متغیرها و پیش زمینه نظری به نام های ارتقا و بهبود عملکرد سازمانی (حرفه گرایی)، اخلاق حرفه ای و مدرک محوری (ارزش منفی) تفسیر و نام گذاری شده اند. نتیجه گیری: با توجه به ویژگی منحصر به فرد الگوی پیشنهادی (مستخرج شده از درک و فهم افسران پلیس مشغول به خدمت)، در سیاست گذاری و برنامه ریزی نظام آموزش عالی به منظور بهبود عملکرد شغلی و نیز در جهت دستیابی به استانداردها در حوزه های مختلف برنامه درسی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.Design and Validation of a Tool for Measuring the Value of Higher Education in Police Officers
Background and aim: The opinion of police officers regarding the perceived value of higher education that is most beneficial to future and current police officers is very significant. In this study, the researchers were looking for the construction and validation of a tool for measuring the value of higher education in police officers. Method: This research was conducted with a practical and exploratory approach and utilized a mixed sequential exploratory methodology. The qualitative research method is a descriptive phenomenology type, and the Colaizzi method was used in its data analysis. The participants were seventeen people with different degrees and occupations who were selected by a criterion-based purposeful sampling method and studied with a semi-structured interview tool. Quantitative research method is descriptive and correlational. For the sample size, 144 eligible people were selected to participate in the research by cluster sampling method. Cronbach's alpha coefficients of the questionnaires are between 0.80 and 0.90. To evaluate the psychometric properties of the researcher-made questionnaire from the exploratory factor analysis, to check the fit of the data with the structural model of the questionnaire, from the confirmatory factor analysis and to analyze the qualitative data from the ATLAS.ti software, for the calculations related to the exploratory and confirmatory factor analysis from the software Mplus8.7 and spss21 was used for correlation test. Results: After measuring content validity, face validity and construct validity using the factor analysis of data obtained from the research, the tool for measuring the value of higher education curricula was converted into 48 components in three main dimensions. This three-factor model has a suitable fit and has been interpreted and named based on the concept of variables and theoretical background as promotion and improvement of organizational performance (professionalism), professional ethics and degree-oriented (negative value). Conclusion: Considering the unique feature of the proposed model (extracted from the understanding of serving police officers), the results can be used in the policy-making and planning of the higher education system in order to improve job performance and also to achieve standards in different areas of the curriculum.