زمینه و هدف: تحولات شتابان، سریع و شگرف کنونی در محیط سازمان ها و تلاش آنها به منظور اعمال مدیریت صحیح و کارآمد تغییرات، بیانگر این مطالب است که برای برخورد با چالش ها که تهدیدی برای بقای سازمان تلقی می شود و تبدیل آن به فرصت های رشد و توسعه و افزایش بهره وری سازمان ها، به تجهیز سازمان به دانش و مدیریت درست نیاز است تا بتوان از مسیر پرپیچ و خم تحولات دنیای کنونی، روند رشد سازمانی را به شکل مناسبی تکامل بخشید. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر نقش های مدیریتی پلیس (نقش انگیزشی، نقش تخصیص منابع، نقش های شبکه ای، نقش حل مسئله، نقش ارتباطی و نقش حفاظتی) بر مدیریت دانش (اکتساب دانش، ایجاد دانش، ذخیره کردن دانش، انتقال و تسهیم دانش، نگهداری از دانش) درتحقیقات جنایی نیروی انتظامی استان خوزستان انجام شده است. روش: روش تحقیق توصیفی – علی است. جامعه آماری شامل افسران ارشد و افسران جزء با سوابق مدیریتی به تعداد 500 نفر هستند که از بین آنها 217 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته نقش های مدیریتی و پرسشنامه فرآیندهای مدیریت دانش پاتریک و سونیا (2009) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (معادلات ساختاری، تحلیل عاملی تأییدی) استفاده شد. یافته ها: مدیریت دانش عامل تعیین کننده ای در نیروهای پلیس محسوب می شود. مدیریت دانش موجب بهبود و تسهیل فرآیند اشتراک، خلق، ذخیره و نگهداری می گردد و سازمان پلیس را از سازمانی دیوانسالار(بوروکراتیک) به سازمانی دانش مدار تبدیل می کند که با ایفای هر چه بهتر نقش های مدیریتی مینتزبرگ توسط افسران پلیس، توسعه فرآیندهای مدیریت دانش در سازمان های پلیسی شتاب بیشتری به خود می گیرد و راه پیشرفت و تحول سازمان های پلیس هموار خواهد شد.نتیجه گیری: نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه ها حاکی از تأیید هر هفت فرضیه پژوهش است. این امر بیان کننده این واقعیت است که نقش های مدیریتی پلیس بر مدیریت دانش اثر مثبت و معنادار دارند. به عبارت دیگر، با ایفای هر چه بهتر نقش های مدیریتی توسط افسران، مدیریت دانش در سازمان های دولتی ارتقا می یابد