پایین بودن سطح قیمت انرژی در کشور موجب شده که مصرف آن به طور فزایندهایافزایش یابد، به طوری که ظرفیتهای تولیدی جامعه در برخی از موارد جوابگوی الگویمصرف جامعه نیست و کشور در تأمین برخی از فرآوردهها با مشکل مواجه شده و مجبور بهواردات آنها میباشد. بدین روی، اصلاح الگوی مصرف و بهینه کردن مصرف انرژی در کشور،ضروری است. یکی از روشهای بهینه کردن مصرف، سیاست منطقیکردن قیمت انرژیمیباشد. بدین ترتیب، سیاست افزایش قیمت انرژی میتواند یکی از ابزارهای لازم در جهتکنترل رشد فزاینده مصرف بوده و الگوی مصرف جامعه را متناسب با شرایط اقتصادی کشوربهینه نماید. از آن جا که قیمتها علامتدهنده خوبی برای مصرف کننده در هر جامعهای بااقتصاد سالم میباشد، اصلاح قیمتهای انرژی در کشور نیز میتواند عامل مناسبی در تحریکانگیزه مصرفکنندگان در حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف باشد. اما همواره بحث رویاین مسئله متمرکز بوده که مصرفکنندگان به قیمت فرآورده توجهی ندارند و تغییرات قیمتتأثیری روی مصرف فرآوردهها ندارد. به عبارت دیگر، کشش قیمتی فرآورده چندان از تغییراتقیمت تأثیر نمیپذیرد. این مقاله، با بررسی این مسئله در خصوص فرآورده بنزین براساستکنیک کالمن فیلتر نتیجه میگیرد که حساسیت مصرف کننده با تغییر قیمت واقعی تغییر یافتهو مصرف سرانه بنزین (مصرف بنزین به ازای هر خودرو) با افزایش قیمت واقعی کاهشمییابد.