مطالعات رفتاری در مدیریت

مطالعات رفتاری در مدیریت

مطالعات رفتاری در مدیریت سال دهم پاییز و زمستان 1398 شماره 20 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

بررسی اثرات هوش هیجانی بر توانمند سازی کارکنان شرکت گیتی پسند اصفهان با اثر تعدیل گری ارزش های فردی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: هوش هیجانی توانمند سازی کارکنان شرکت گیتی پسند اصفهان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 304 تعداد دانلود : 470
هدف این تحقیق بررسی اثرات هوش هیجانی بر توانمند سازی کارکنان شرکت گیتی اصفهان پسند با اثر تعدیل گری ارزش های فردی بود.روش تحقیق بر اساس هدف توصیفی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات از نوع تحقیقات همبستگی مبتنی بر تجزیه و تحلیل مدل سازی معادلات ساختاری می باشد.جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه پرسنل شرکت گیتی پسند اصفهان به تعداد نفر1873 بودند که تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی شرینگ (2007) و پرسش نامه استاندارد توانمند سازی اسپریتزر (2001) و و پرسش نامه استاندارد ارزش های فردی شوارتز (1992) استفاده کرد که روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحب نظران، صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای هوش هیجانی 876/0 و توانمند سازی 896/0 و ارزش های فردی 913/0محاسبه شد.تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر ضریب همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری انجام گرفت.نتایج تحقیق نشان داد که هوش هیجانی دارای ضریب تاثیر72/0 بر توانمند سازی پرسنل بوده و با توجه به مقدار معنی داری کمتر از 05/0 این تاثیر معنادار است.از سوی دیگر مقدار اثر تعدیلی ارزشهای فردی 04/0 بوده و با توجه به مقدار معناداری 19/0 که بیشتر از 05/0 است، این اثر تعدیلی معنا دارنمی باشد.هر چه میزان هوش هیجانی ای افزایش می یابد توانمند سازی نیز افزایش می یابد و این مسئله توسط ارزشهای فردی تعدیل نمی شود.یعنی زمانی که ارزشهای فردی افزایش می یابد افزایش میزان ارزشهای فردی باعث افزایش توانمند سازی نمی گردد.
۲.

رفتار معامله گران و تأثیر آن بر مدیریت دارایی بر پایه داده های درون روزی بازار طلا(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: رفتار معامله گران عملکرد سرمایه گذاری بازار طلا معاملات درون روزی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 319 تعداد دانلود : 65
این مقاله، به بررسی رفتار معامله گران پرداخته است. عملکرد مدیریت دارایی در معاملات درون روزی بازار طلا مورد بررسی قرار گرفته است. جهت انجام این پژوهش 408 آزمودنی در سال 97 تا 98 مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابتدا هر آزمودنی پرسش نامه رفتاری را با سه بعد رفتار احساسی، رفتار منطقی و رفتار ریسک پذیر سنجش شده و پس از آن در نرم افزار شبیه سازی بازار با استفاده از داده های تاریخی سال 2000 جهت ازبین بردن تورش اخباری میان آزمودنی ها انتخاب شده است. آزمون فرضیات با استفاده از رگرسیون چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان می دهند ابعاد رفتاری معامله گران در موقعیت خرید و فروش تأثیرات نامتقارنی دارند. در بازارهایی با موقعیت های خرید، داشتن رفتار منطقی می تواند بیشتری عامل مؤثر رفتاری برای معامله گران باشد و در بازارهایی با موقعیت فروش رفتار ریسک پذیری عامل مؤثرتری برای معامله گر است و در نهایت در بازارهای دوطرفه مهم ترین عامل رفتاری مؤثر بر عملکرد معامله گران رفتار ریسک پذیر و اجتناب از رفتارهای احساسی است.    
۳.

بررسی عوامل موثر بر تغییر رفتار کارکنان منطقه 15 شهرداری تهران در محیط مجازی در زمان کرونا(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: رفتار کارکنان محیط مجازی شهرداری تهران کرونا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 307 تعداد دانلود : 915
این پژوهش در راستای بررسی عوامل موثر بر تغییر رفتار کارکنان شهرداری در محیط مجازی در زمان کروناانجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در این پژوهش کارکنان منطقه 15 شهرداری تهران می باشند که حدودا 1500 نفر می باشند. از جامعه آماری مذکور با توجه به ضوابط نمونه گیری (بر اساس شیوه نمونه گیری مندرج در جدول مورگان) تعداد 291 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده اند. در مرحله بعد بر اساس مدل مفهومی پژوهش، سوالات و فرضیه های پژوهش، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته, گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی، توصیف داده ها در دو بخش متغیر های زمینه ای و متغیر های اصلی ارائه گردیده و در بخش آمار استنباطی، از آزمون های کولموگروف – اسمیرنف جهت تعیین نرمال بودن داده ها و از آزمون پارامتری رگرسیون جهت بررسی فرضیه های تحقیق استفاده شده است. با توجه به نت ایج به دست آمده، جامعه پذیری کارکنان، فعل و انفعالات جامعه پسند کارکنان و تحسین از جانب دیگران بر تغییر رفتار کارکنان منطقه 15 شهرداری تهران در محیط مجازی تأثیرگذار می باشند. فرضیه فوق تایید می گردد.
۴.

ارائه مدل مناسب رهبری تحول گرا در سازمان آموزش و پرورش تهران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: رهبری تحول گرا آموزش وپرورش رهبری اخلاقی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 719 تعداد دانلود : 380
با توجه به ضرورت نگاه و حرکت سازمان آموزش وپرورش در راستای سند تحول بنیادین،  نیازمند درک صحیحی از امر تحول و قبول این موضوع است، که طراحی سازمان تحول گرا برای سازمان آموزش وپرورش، ضمن آنکه می تواند در تأمین انتظارات ذینفعان نقش به سزایی داشته باشد، به پیاده سازی سند تحول بنیادین کمک شایانی خواهد کرد. مطالعه حاضر با هدف ارائه مدل رویکرد رهبری تحول گرا در سازمان آموزش وپرورش استان تهران انجام شد. روش مطالعه توصیفی بود. جامعه آماری این مطالعه مدیران و معاونین آموزش وپرورش استان تهران بودند. حجم نمونه آماری 320 نفر تعیین بود که به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه رویکرد رهبری تحول گرا بود که طی یک مطالعه کیفی تهیه شد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و مدل معادلات ساختاری انجام شد. یافته های این مطالعه نشان داد مدل ارائه شده از برازندگی مطلوبی برخوردار است. نتایج نشان داد در بعد فردی بار عاملی مولفه نگرش فردی0413/0، رهبری اخلاقی 0451/0، فرهنگ تعهد آفرینی0403/0، مسئولیت پذیری0432/0، ارتباطات فردی472/0 بود. و در بعد سازمانی بار عاملی مولفه های عدالت محوری0436/0، جو اخلاقی0438/.، سیاست های حمایتی0461/0، ارزیابی عملکرد0462/، یادگیری حرفه ای 0419/0، سازگاری شغلی0521/0، بدست آمد.
۵.

بررسی تاثیر رهبری تحول آفرین بر توسعه رفتارهای کارآفرینانه در سازمان شیلات استان تهران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

نویسنده:

کلید واژه ها: رهبری تحول آفرین توسعه رفتارهای کارآفرینانه و سازمان شیلات استان تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 319 تعداد دانلود : 68
این تحقیق در راستای بررسی تاثیر رهبری تحول آفرین بر توسعه رفتارهای کارآفرینانه در سازمان شیلات استان تهران انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق عبارت از کلیه کارکنان سازمان شیلات استان تهران می باشند که تعداد آنها حدودا 350 نفر می باشد. روش نمونه گیری در این پژوهش روش تمام شماری می باشد. از جامعه آماری مذکورتعداد 314 نفر به پرسشنامه ها پاسخگو بوده اند. سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در چهار بعد و 32 گویه تنظیم براساس مقیاس پنج گزینه ای لیکرت، و گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی نیز، توصیف داده ها در دو بخش متغیرهای زمینه ای و متغیر های اصلی ارائه گردیده و در بخش آمار استنباطی، جهت بررسی فرضیه ها از آزمون رگرسیون خطی استفاده شده است. با توجه به داده های تحقیق می توان گفت، رهبری تحول آفرین بر توسعه رفتارهای کارآفرینانه در سازمان شیلات استان تهران اثر مثبت و معنی داری دارد.
۶.

عوامل رفتاری موثر بر احیاء فرهنگ توسعه ورزش چوگان در یگان ویژه سوار تهران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

نویسنده:

کلید واژه ها: عوامل رفتاری فرهنگ توسعه ورزش چوگان یگان ویژه سوار تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 545 تعداد دانلود : 865
این تحقیق در راستای بررسی عوامل رفتاری موثر بر احیاء فرهنگ توسعه ورزش چوگان در یگان ویژه سوار تهران، انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان شاغل در یگان ویژه سوار تهران می باشند. از آنجا که تعداد اعضای جامعه آماری این پژوهش 70 نفر می باشند. به علت حجم کم جامعه، نمونه گیری به صورت تمام شماری صورت گرفته است. در مرحله بعد بر اساس مدل مفهومی پژوهش، سوالات و فرضیه های پژوهش، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته, گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی، توصیف داده ها در دو بخش متغیر های زمینه ای و متغیر های اصلی ارائه گردیده و در بخش آمار استنباطی، جهت بررسی فرضیه ها از آزمون های کولموگروف اسمیرنف جهت تعیین نرمال بودن داده ها و آزمون آزمون t یک نمونه و آزمون فریدمن استفاده شده است. با توجه به مثبت بودن علامت ضریب رگرسیون می توان گفت عامل رفتارهای محیطی، رفتارهای فرهنگی، رفتارهای بین فردی، رفتارهای مدیریتی و رفتارهای سازمانی اثر مثبت بر احیاء فرهنگ توسعه ورزش چوگان دارد. با توجه به مقدار قدر مطلق ضریب استاندارد شده بتا می توان گفت عامل رفتارهای بین فردی با ضریب 743/0 بیشترین تاثیر را بر احیا فرهنگ توسعه ورزش چوگان و عامل رفتارهای مدیریتی با ضریب بتا 359/0 کمترین تاثیر را بر فرهنگ توسعه ورزش چوگان دارد.
۷.

طراحی الگوی خودسانسوری در سازمان های دولتی براساس نظریه داده بنیاد(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: خودسانسوری خودسانسوری اطلاعات خودسانسوری عقاید خودسانسوری اقدامات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 523 تعداد دانلود : 39
کارکنان در سازمان ها ممکن است با توجه به دلایل مختلفی تصمیم به خودسانسوری بگیرند. هدف این پژوهش طراحی الگوی خودسانسوری در سازمان های دولتی بر اساس نظریه داده بنیاد بوده است. پس از گردآوری داده ها از طریق روش نمونه گیری نظری در میان 13 نفر از مدیران سازمان های دولتی، اقدام به شناسایی مولفه های خودسانسوری از طریق طرح نظام مند استراس و کوربین گردید. پس از اعتبارسنجی مدل با معیارهای مقبولیت، نتایج نشان داد که شرایط علی شامل شرایط فردی، شغلی و سازمانی منجر به شکل گیری پدیده خودسانسوری در سازمان می شوند. ویژگی های اطلاعات و ویژگی های خودسانسورها به عنوان شرایط زمینه ای و عوامل فردی و مدیریتی به عنوان شرایط مداخله ای مورد شناسایی قرار گرفتند. حذف بوروکراسی، استفاده از سبک مدیریتی موثر و فعال سازی تیم ها به عنوان راهبردهای سازمان در کنترل پدیده مذکور و عوامل توسعه پویایی و توانمندسازی کارکنان به عنوان پیامدهای حاصل از بکارگیری راهبردها مورد شناسایی قرار گرفت و نهایتا مدل خودسانسوری در سازمان طراحی گردید. در این پژوهش یک الگوی جامع و بومی در حوزه مدیریت ارائه شد که براساس آن  محققان را قادر می سازد تا پژوهش های خود در این خصوص را تکمیل نمایند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۰