مطالعات رفتاری در مدیریت

مطالعات رفتاری در مدیریت

مطالعات رفتاری در مدیریت سال دوازدهم زمستان 1400 شماره 28 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

شناسایی ابعاد تاب آوری مدیران مدارس ابتدایی بر اساس تحلیل مضمون(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: تاب آوری تحلیل مضمون مدیران مدارس ابتدایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 300 تعداد دانلود : 921
امروزه مدیران مدارس با چالش های گوناگونی مواجه هستند که برای رویارویی با آن ها می بایست به تاب آوری مجهز باشند. بنابراین هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد تاب آوری مدیران مدارس ابتدایی بود. این پژوهش به شیوه کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. در این تحقیق، کلیه پژوهش های مرتبط با تاب آوری مدیران مدارس و رهبران آموزشی، به عنوان متن اصلی برای استخراج مفاهیم و مقولات در نظر گرفته شد. با نرم افزار MAXQDA2018 تجزیه وتحلیل داده ها انجام شد و یکصدو ده مضمون پایه استخراج گردید. از کل مضامین پایه، چهارده بعد به عنوان مضامین پیش سازماندهنده برای تاب آوری مدیران مدارس ابتدایی طراحی گردید. پیش سازماندهنده ها عبارت بودند از سلامت جسمانی و روانی، ویژگی های شخصیتی سالم، اقدامات و کارکردهای تاب آورانه، توانائی های تاب آورانه، ارزش ها و باورهای مذهبی و معنوی، ویژگی های مثبت شغلی، تعاملات مثبت و سازنده با اجزاء نظام آموزشی، تعهد سازمانی، مساله محوری و مدیریت تعارض ها، چالش پذیری و تبدیل آن ها به فرصت، کیفیت زندگی کاری، چشم انداز و اهداف سازمانی، شرایط محیطی مناسب و کمک طلبی و حمایت مناسب سیستم ها. ابعاد شناسایی شده تاب آوری مدیران مدارس ابتدایی می تواند به عنوان مؤلفه هایی قابل اعتماد در جهت تاب آوری هرچه بیشتر مدیران مدارس ابتدایی استفاده شود.
۲.

تاثیر رابطه سبک های رفتاری رهبری لیکرت بر اشتیاق در محیط کار (پرسنل بیمارستان آیت الله گلپایگانی قم)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: سبک های رفتاری رهبری اشتیاق محیط کار موفقیت سازمان بیمارستان آیت الله گلپایگانی قم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 729 تعداد دانلود : 897
تحقیق حاضر با عنوان تاثیر سبک های رفتاری رهبری لیکرت بر اشتیاق در محیط کار انجام شد. اطلاعات تحقیق توسط دو پرسشنامه سبک های رفتاری رهبری لیکرت اشتیاق شغلی شوفلی و همکارانش بدست آمد. روایی پرسشنامه سبک های رفتاری رهبری لیکرت در پژوهش حسینی نسب (1391) و روایی پرسشنامه اشتیاق شغلی در تحقیق جلالی (1386) و میرحیدری و همکاران (1391)، هاشمی شیخ شبانی و همکاران (1391) و نعامی (1390) و پایایی از طریق آلفای کرونباخ که بالای 7/0 بود، مورد تایید واقع شد. روش تحقیق مورد استفاده کاربردی، توصیفی و از شاخه همبستگی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق پرسنل بیمارستان آیت الله گلپایگانی قم به تعداد 205 نفر بودند که از طریق فرمول کوکران نمونه ای به حجم 134 نفر انتخاب شد. نتایج نشان می دهد تمامی سبک های رفتاری رهبری بر اشتیاق کاری کارکنان تاثیر دارد. یعنی سبک استبدادی استثماری، سبک استبدادی خیرخواهانه، سبک مشاوره ای، بر اشتیاق کاری موثر است. در سبک مشارکتی، تمام فرضیه های فرعی تایید شد، بنابراین فرضیه اصلی اول یعنی، سبک های رفتاری رهبری بر اشتیاق در محیط کار پرسنل بیمارستان آیت الله گلپایگانی قم اثر معناداری دارد، تایید گردید. از آنجا که تاثیر تمامی سبک ها متفاوت است. بنابراین فرضیه اصلی دوم تحقیق تایید می شود.
۳.

ارائه الگوی پیشنهادی در جهت کاهش سکوت سازمانی (مطالعه موردی: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: سکوت سازمانی عوامل سکوت سازمانی رفتار سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 905 تعداد دانلود : 62
سکوت سازمانی از جمله مؤلفه هایی است که سازمان ها را از دست یابی به خرد جمعی و پویایی دور نگه می دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل به وجود آورنده سکوت سازمانی و پیامدهای احتمالی آن، و همچنین ارایه الگوی پیشنهادی در جهت کاهش آن به روش کیفی و مبتنی بر تحلیل تم به انجام رسیده است. جامعه مورد مطالعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با 240 کارمند است که 144نفربه شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. همچنین برای مصاحبه بر اساس نمونه گیری هدفمند 19 نفر از مدیران و سرپرستان و خبرگان تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه و برای تجزیه و تحلیل آنها از نرم افزارهای 8 Lisrel و MAXQDA10 استفاده شد. یافته ها حاکی است که عواملی مانند عدم رعایت شایسته سالاری، ترس، نبود مدیران انگیزاننده، نگرش های ذهنی مدیران، منفعت طلبی کارکنان و یادگیری اجتماعی، ایجاد کننده سکوت سازمانی هستند.
۴.

شناسایی ابعاد و مؤلفه های عدم نشاط سازمانی در سازمان های دولتی باتکنیک دلفی فازی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: عدم نشاط سازمانی دلفی فازی سازمان های دولتی محیط کاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 25 تعداد دانلود : 937
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه های عدم نشاط سازمانی در سازمان های دولتی در استان گیلان می باشد.روش پژوهش با توجه به هدف آن، کاربردی می باشد. همچنین براساس طرح تحقیق و از حیث نحوه گردآوری داده ها، تحقیق حاضر یک تحقیق توصیفی (غیر آزمایشی) است و برای گردآوری اطلاعات از دو روش مطالعه اسنادی و دلفی فازی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 10 نفر از خبرگان، صاحب نظران و خبرگان دانشگاهی (اساتید دانشگاهی حوزه مدیریت) می باشند که به روش هدفمند از آن ها نمونه گیری شده و با استفاده از روش دلفی فازی نظرات آن ها استخراج گردیده و مورد پالایش قرار گرفته است.با توجه به تحلیلی که از روش دلفی فازی جهت تعیین ابعاد و مؤلفه های عدم نشاط سازمانی در سازمان های دولتی به اجرا درآمده، و درمجموع برای عدم نشاط سازمانی در سازمان های دولتی 3 بعد، 12 مؤلفه و 84 شاخص شناسایی، و تائید شده است. بعد فردی شامل دو مؤلفه، بعد گروهی شامل دو مؤلفه، بعد سازمانی شامل سه مؤلفه، بعد محیطی شامل دو مؤلفه، بعد انسانی و آموزشی شامل دو مؤلفه شناسایی گردیده است. نشاط در سازمان های دولتی نقش مهمی را در ارتقاء بهره وری و بالا بردن انگیزش کارکنان دارد. لذا به منظور ساختن فضایی پر نشاط در سازمان های دولتی باید اقدامات همه جانبه ای صورت گیرد تا اهداف سازمانی بهتر و سریع تر محقق شوند. بدون تردید، وجود شادی و نشاط در سازمان ها پیامدهای مثبت متعددی به همراه دارد.
۵.

طراحی مدل کیفی توسعه گردشگری قهرمان پروری در فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: توریسم ورزشی ورزش قهرمانی کشتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 716 تعداد دانلود : 77
این پژوهش با هدف طراحی مدل کیفی توسعه گردشگری قهرمان پروری در فدراسیون کشتی ج.ا.ا انجام شد. این ﭘﮋوﻫﺶ از نظر استراتژی کیفی متوالی و اکتشافی است که نمونه آماری در بخش کیفی شامل تمام صاحب نظران دانشگاهی و خبرگان حوزه گردشگری ورزشی و مربیان نخبه ی کشتی که برابر 15 نفر بود. ابزار تحقیق شامل برگه های کدگذاری محقق ساخته بود که روایی آن توسط اعضای گروه دلفی تأیید و پایایی آن با معیار پی اسکات 95/0 محاسبه شد. یافته های تحقیق نشان داد که عوامل مرتبط با مدل توسعه توریسم ورزشی مرتبط با حوزه قهرمانی در فدراسیون کشتی کشور در قالب 28 مقوله و 136 کد مفهومی مشخص شد و در ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی به صورت شرایط علّی (5 مقوله)، مقوله اصلی و محوری: کسب وکارهای ورزشی مستمر (3 مقوله)، راهبردها (3 مقوله)، شرایط زمینه ای (9 مقوله)، شرایط مداخله گر یا میانجی (4 مقوله) و پیامدها (4 مقوله) جای گرفتند. به طور کلی می توان نتیجه گرفت که با بهره گیری از یافته های مطالعه می توان به تدوین برنامه های جامع و متنوع خدمات گردشگری ورزشی در راهبردهای «کلان»، «میانی» و «عملیاتی» دست یافت تا توسعه ی توریسم ورزشی مرتبط با حوزه قهرمانی در فدراسیون کشتی در کشور حاصل گردد.
۶.

عوامل مؤثر در ارتقای فرهنگ سلامت در آموزش و پرورش کشور(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: فرهنگ سلامت دین داری سلامت معنوی حمایت اجتماعی سبک زندگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 419 تعداد دانلود : 237
این تحقیق در راستای بررسی عوامل موثر در ارتقای فرهنگ سلامت در آموزش و پرورش کشور انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق عبارت از کلیه دست اندرکاران مدیریت آموزش و پرورش در شهر تهران می باشند که تعداد آنها حدودا 400 نفر می باشد. روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری ساده می باشد. از جامعه آماری مذکور با توجه به ضوابط نمونه گیری (براساس شیوه نمونه گیری مندرج در جدول مورگان ( تعداد 124 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در پنج بعد و 44 گویه تنظیم براساس مقیاس پنج گزینه ای لیکرت، و گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی نیز، توصیف داده ها در دو بخش متغیرهای زمینه ای و متغیر های اصلی ارائه گردیده و در بخش آمار استنباطی، جهت بررسی فرضیه ها از آزمون ناپارامتری همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. با توجه به داده های تحقیق می توان گفت، دین داری، سلامت معنوی، حمایت اجتماعی و سبک زندگی بر ارتقای فرهنگ سلامت در آموزش و پرورش کشور اثر مثبت و معنی داری دارد.
۷.

تبیین الگوی رهبری تحول آفرین و مدیریت تجدیدشونده با رویکرد آینده پژوهی تعبیری به مضامین فرهنگ و عرفان ایرانی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: آینده پژوهی تعبیری رهبری تحول آفرین مدیریت تجدیدشونده جشن نوروز فرشکرد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 176 تعداد دانلود : 165
رهبری سازمان از مباحث مهم و دارای تنوع و پیچیدگی در حوزه سازمان و مدیریت به شمار می آید.در آینده پژوهی تعبیری با استدلال استعاری، هدف پیش بینی نیست بلکه بصیرت یافتن است.ازآنجایی که هر استعاره پردازی جدید درباره سازمان و رهبری، باعث می شود که علاوه بر اتخاذ نگاهی جدید به پدیده سازمان، کنشی متناسب با آن و افق های جدید برای رهبری و اداره آن تجلی و ظهور یابد، این پژوهش بر اساس روش کیفی- کمّی با رویکرد توصیفی- تحلیلی تلاش دارد که از مضامین و مفاهیم غنی و مهم همانند «جشن نوروز» و «فرشکرد» که از فرهنگ ایران باستان نشات می گیرند، در استعاره پردازی مفاهیم رهبری تحول آفرین و مدیریت تجدیدشونده استفاده شود.نتایج تحقیق نشان می دهد مطابق با مفهوم اوستایی «فرشکرد» و نوزایی و تجدید حیات طبیعت در بهار، سازمان ها و افراد نیز بایستی به احیاء و تجدیدقوا بپردازند.لذا استعاره پردازی رهبری تحول آفرین بهاری و مدیریت تجدیدشونده مبتنی بر مضامین ایرانی «نوروز»، «انارام و ققنوس» و «فرشکرد» می تواند مبتنی بر مضامین ایرانی و الگویی بومی مورد استفاده قرار گیرند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۰