جهان نوین

جهان نوین

جهان نوین سال چهارم تابستان 1400 شماره 14

مقالات

۱.

رتبه بندی عوامل مؤثر بر کانال های توزیع مواد غذایی شرکت های پخش مواد غذایی

کلید واژه ها: کانال توزیع مویرگی بازاریابی حاشیه سود برند نظم در توزیع

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 269 تعداد دانلود : 581
در جهان رقابتی امروز، راز بقا و موفقیت سازمان ها، درک ساختار رقابتی بازار است و شرکت ها به دنبال دستیابی به فروش بیشتر می باشند.کانال های توزیع در بازاریابی یکی از مباحث مهم و حیاتی برای شرکت ها بخصوص شرکت های پخش می باشد که داشتن اطلاعات لازم و کافی در این خصوص برای پخش بسیار جدی و مورد نیاز است. یکی از مهم ترین چالش های مدیران بازاریابی و تولیدکنندگان، انتقال کالاهای تولیدی خود به بازارهای هدف است. هدف از این پژوهش شناسایی و رتبه بندی معیارهای مؤثر بر کانال توزیع مویرگی است که بیشترین تأثیر را در جذب و حفظ مشتریان بر کانال توزیع مویرگی دارد، تا بتواند با شناسایی و الویت بندی آن ها به مدیریت شرکت در رابطه با تصمیم-گیری های بازاریابی کمک رساند. این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و در چارچوب تحقیقات توصیفی قرار می-گیرد چرا که محقق به توصیف معیارهای مؤثر بر کانال های توزیع مویرگی در شرکت های پخش مواد غذایی کاله، گلا، لیآ می پردازد. در این پژوهش از روش کتابخانه ای و پرسشنامه برای شناسایی معیارهای مؤثر بر کانال توزیع مویرگی استفاده شده است. از میان 200 کارشناس طبق جدول مورگان تعداد127عدد به عنوان نمونه مورد بررسی استفاده شده اند. نتایج نشان داد تبلیغات، قیمت یکسان در کل گستره توزیع و حاشیه سود بالا برای خرده فروش و عمده فروش به ترتیب در رتبه های اول تا سوم قرار دارند. همچنین در این رتبه بندی پویایی بازار و معرفی مداوم محصول جدید، طول کانال توزیع و گستردگی پخش در نقاط دوردست کم اهمیت ترین معیارها بودند.
۲.

کارآمدی مدیران منابع انسانی با درک نتایج مدیریت استعداد مبتنی بر فلسفه استعداد سازمانی و فردی اشخاص در جهت تضمین برتری رقابتی سازمان

کلید واژه ها: توسعه استعداد مدیریت استعداد فلسفه استعداد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 894 تعداد دانلود : 685
مدیریت استعداد، مهارت جذب کارمندان بسیار ماهر، یکپارچه سازی کارمندان جدید و بهبود و حفظ کارمندان فعلی برای دستیابی به اهداف کسب و کار می باشد. مدیریت استعدادها و جانشین پروری در سازمان های آینده نگر و آینده ساز، روزبه روز از اهمیت فوق العاده برخوردار می شود بطوری که جانشین پروری در سازمان ها بعنوان یک عامل اساسی و حیاتی به طور مستقیم مدیران صف را درگیر می کند. به منظور بررسی این که مدیریت استعداد چگونه و چرا می تواند در مزیت رقابتی یک سازمان سهم داشته باشد، ما باید بینشی را در زمینه فلسفه های مربوط به استعداد و پایه های مدیریت استعداد به دست آوریم. این مقاله چهار فلسفه استعداد را معرفی کرده که از نظر درک شان از استعداد در قالب (a) نادر بودن (منحصر به فرد) یا جهانی بودن(شمول)، و(b) پایدار یا قابل توسعه بودن، متفاوت هستند: منحصر به فرد/ پایدار، منحصر به فرد/ قابل توسعه، شمول/ پایدار، و شمول/ قابل توسعه. ما در این مقاله به بحث در زمینه فرضیه های پایه ای، شیوه های مدیریت استعداد، فرصت ها و موانع های مربوط به این چهار فلسفه پرداخته ایم. بر پایه این بررسی ها، گزاره های قابل آزمایشی برای تحقیقات آتی ارائه شده است.
۳.

بررسی نقش میانجیگری کیفیت خدمات در رابطه میان زیباشناختی و رضایتمندی مشتریان در اماکن ورزشی استان مازندران

کلید واژه ها: کیفیت خدمات میانجیگری زیباشناختی رضایت مندی مشتریان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 641 تعداد دانلود : 143
یکی از روش های جلب رضایت مشتریان در اماکن ورزشی، استفاده از عناصر زیباشناختی در کنار ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان است.هدف اصلی این تحقیق، بررسی نقش میانجیگری کیفیت خدمات در رابطه میان زیباشناختی و رضایتمندی مشتریان در اماکن ورزشی استان مازندران است. روش تحقیق توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی است. جامعه ی آماری تحقیق، ورزشکاران فعال در 320 سالن ورزشی در سطح استان مازندران بودند که بر اساس جدول مورگان تعداد 384 نفر به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه زیباشناختی کیا (1393)، کیفیت خدمات لیو (٢٠٠8) و پرسشنامه رضایت مشتریان قاسم زاده و همکاران (1393) استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون پیرسون و الگوسازی معادله ساختاری و تحلیل رگرسیون میانجی با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 و نرم افزار تحلیل ساختارهای گشتاوری ایموس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان می دهد که بین ساخت اماکن ورزشی زیبا و جذاب با بهبود نمای شهر رابطه وجود دارد. بین نمای خارجی و داخلی اماکن ورزشی و میزان رضایتمندی مشتریان رابطه وجود دارد. بر اساس نتایج تحقیق، اثر غیر مستقیم زیبایی شناختی اماکن ورزشی بر رضایتمندی مشتریان از طریق کیفیت خدمات معنادار است.
۴.

نقش اخلاق سیاسی در مدل حکم رانی و مدیریت امام علی (ع)

کلید واژه ها: اخلاق سیاست اخلاق سیاسی حکم رانی و مدیریت امام علی (ع)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 238 تعداد دانلود : 379
اخلاق مانند استراتژی تعاریف زیادی دارد و به تعداد افراد جهان می توان از آن تعبیری کرد. از مواردی که اخلاق بسیار عرصه جولانگاه می یابد، سیاست است. اخلاق سیاسی امری است که با توجه به تغییرات دنیای امروزی، ضروری به نظر می رسد. ازآنجا که شیعیان جهان از مولاعلی(ع) و آموزه های ایشان بسیار الگوبرداری می کنند، لذا در عرصه ملکه شدن اخلاق سیاسی بهتر است از سازوکارهای ایشان بهره ببرند. در این مقاله با روش کتابخآن های و مروری به مباحثی چند از این حوزه پرداخته شد. با منابع مطالعاتی متفاوت مشخص گردید که تمامی مؤلفه های بررسی شده با درک عمیق از اصول دین و فروع دین و همچنین متغیرهای نهفته در آن ها پیروی می کنند.
۵.

اولویت بندی عوامل موثر بر وفاداری دانش آموزان ورزشکار عضو تیم های ملی به برندهای ورزشی ایرانی

کلید واژه ها: وفاداری برندهای ورزشی ایرانی دانش آموز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 637 تعداد دانلود : 229
هدف از تحقیق حاضر، اولویت بندی عوامل موثر بر وفاداری دانش آموزان ورزشکار عضو تیم های ملی به برندهای ورزشی ایرانی بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی است و به صورت میدانی انجام شده است. جامعه ی آماری تحقیق، تعداد 54 نفر از دانش آموزان عضو تیم های ملی ایران بودند که به صورت تمام شمار انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه لائو (2006) که در سال 2016 توسط صمدی و رستمی بازنگری شد(92/0=α) که دارای 11 خرده مقیاس و 40 سوال با مقیاس 5 ارزشی لیکرت مورد استفاده شد. به منظور تحلیل استنباطی برای نرمال بودن داده های تحقیق از آزمون کولموگراف- اسمیرنوف و برای بررسی فرضیه های تحقیق از آزمون تی تک نمونه ای، آزمون آنتروپی شانون با از نرم افزار 22SPSS در سطح 05/0≥α استفاده شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که به ترتیب برندهای مجید، دایی و یوز بالاترین درصد را در اولویت های انتخابی شرکت کنندگان به خود اختصاص دادند. با توجه به نتایج بدست آمده، تمامی عوامل مورد بررسی(نام برند،کیفیت محصول، قیمت، تاثیرپذیری، طبقه اجتماعی،تبلیغات، سبک محصول، محیط فروشگاه،کیفیت خدمات، سبک زندگی، حجم تبلیغات) بر میزان وفاداری دانش آموزان عضو تیم های ملی ایران نسبت به برندهای ورزشی ایرانی تأثیر دارد. تحلیل آنتروپی نشان داد که به ترتیب حجم تبلیغات، کیفیت محصول، نام برند دارای بیشترین امتیاز و سبک زندگی کمترین امتیاز را در میزان وفاداری دانش آموزان عضو تیم های ملی ایران نسبت به برندهای ورزشی ایرانی هستند.