جهان نوین

جهان نوین

جهان نوین سال پنجم بهار 1401 شماره 17

مقالات

۱.

بررسی تأثیر برنامه آموزش واقعیت درمانی گلاسر در دوران اپیدمی کووید - 19 بر بهبود مسئولیت پذیری و اعتماد بین فردی کارمندان شبکه بهداشت

کلید واژه ها: واقعیت درمانی مسئولیت پذیری اعتماد بین فردی شبکه بهداشت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 424 تعداد دانلود : 769
این پژوهش به منظور بررسی تأثیر برنامه آموزش واقعیت درمانی گلاسر در دوران اپیدمی کووید - 19 بر بهبود مسئولیت پذیری و اعتماد بین فردی کارمندان شبکه بهداشت انجام گرفت. این پژوهش از نوع مطالعات آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری این پژوهش کلیه ی کارمندان شبکه بهداشت شهرستان فریدونکنار بود (211=N) که از بین آنها، 132 نفر از کارمندان شبکه بهداشت شهرستان فریدونکنار به صورت تصادفی ساده بر اساس لیست موجود در شبکه بهداشت شهرستان فریدونکنار انتخاب شدند و به پرسشنامه های مسئولیت پذیری و اعتماد بین فردی پاسخ دادند. سپس آزمودنی هایی که به طور همزمان باتوجه به نقطه برش پرسشنامه ها دارای نمره ی مسئولیت پذیری و اعتماد بین فردی پایین بودند (نمره ی کمتر از 21 برای مسئولیت پذیری و کمتر از 40 برای اعتماد بین فردی) مشخص شدند (69=n) و از بین آن ها 30 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و نیز به همین صورت در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. گروه آزمایشی در 8 جلسه ی 90 دقیقه ای آموزش واقعیت درمانی را دریافت نمود ولی گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. آزمودنی های دو گروه پس از اتمام مداخله در پس آزمون شرکت نمودند. یافته های حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که بین نمرات مسئولیت پذیری و اعتماد بین فردی آزمودنی های گروه آزمایشی و کنترل در پس آزمون تفاوت آماری معنی داری وجود دارد، به گونه ای که می توان گفت که واقعیت درمانی سبب بهبود اعتماد بین فردی و مسئولیت پذیری کارمندان شبکه بهداشت شده است.
۲.

بررسی رابطه بین پارانویا، افسردگی و عصبانیت با تعهد سازمانی کارکنان ادارات آموزش و پرورش

کلید واژه ها: پارانویا افسردگی عصبانیت تعهد سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 480 تعداد دانلود : 646
این پژوهش با هدف بررسی رابطه پارانویا، افسردگی و عصبانیت با تعهد سازمانی در بین کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان خرم آباد به مرحله اجرا درآمد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری این ادارات جمعاً 620 نفر می باشند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 242 نفر (27 نفر زن و 215 نفر مرد) تعیین شد و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی پرسش نامه ها در بین نمونه مشخص شده توزیع و تکمیل گردید. ابزار گردآوری داده ها شامل: پرسش نامه امنیت روانی مازلو (1952) و پرسش نامه تعهد سازمانی آلن و مایر (1990). اطلاعات تحقیق با استفاده از نرم افزار spss و با روش همبستگی و رگرسیون تجزیه وتحلیل شد. یافته ها نشان دادند که: بین افسردگی و عصبانیت با تعهد سازمانی رابطه معناداری در سطح (001/0> p) وجود دارد و بین پارانویا با تعهد سازمانی رابطه معناداری وجود ندارد. بر اساس تحلیل رگرسیون چندگانه، مولفه های پارانویا، افسردگی و عصبانیت از قابلیت پیش بینی تعهد سازمانی برخوردار هستند (05/0> p).
۳.

بررسی مؤلفه های توسعه منابع انسانی در ادارات ورزش و جوانان با رویکرد توسعه دانش (مطالعه موردی: ادارات ورزش و جوانان استان مازندران)

کلید واژه ها: توسعه منابع انسانی توسعه دانش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 251 تعداد دانلود : 922
هدف از تحقیق حاضر، بررسی مؤلفه های توسعه منابع انسانی در ادارات ورزش و جوانان با رویکرد توسعه دانش (مطالعه موردی: ادارات ورزش و جوانان استان مازندران) بود. روش تحقیق توصیفی - پیمایشی و به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه مدیران و کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران می باشد که به صورت تصادفی ساده و بر اساس جدول مورگان 165 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس پنج ارزشی لیکرت مورد استفاده قرار گرفت (77/0=α). برای بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون K.S و برای فرضیه های تحقیق از آزمون تی در سطح معنی داری 05/0P≤ از نرم افزار آماری 22SPSS استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها نشان می دهد تجزیه وتحلیل داده ها نشان داد که وضعیت تمامی حوزه های مورد بررسی (حوزه های عمومی، فرهنگ و توسعه کارکنان، سبک رهبری در ارتقاء دانش کارکنان، فرآیندهای آموزش و توسعه کارکنان، سیستم های توسعه منابع انسانی) در ادارات ورزش و جوانان مطلوب است. ولیکن وضعیت فرآیندهای مدیریت منابع انسانی در ادارات ورزش و جوانان مازندران مطلوب نمی باشد.
۴.

کمک درمانی به بیمار کووید 19 با استفاده از فناوری های توانمند اینترنت اشیا

نویسنده:

کلید واژه ها: اینترنت اشیا مراقبت های بهداشتی مدیریت کووید- 19 پاندمی درمان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 681 تعداد دانلود : 141
اینترنت اشیا می تواند به نوآوری در مراقبت های بهداشتی منجر شود؛ بنابراین مقاله های تحقیقاتی در مورد اینترنت اشیا در حوزه بهداشت و درمان و بیماری های کووید 19 به منظور کشف پتانسیل این فناوری مورد تحقیق و بررسی قرار می گیرند. این مقاله مبتنی بر ادبیات ممکن است به متخصصان کمک کند تا راه حل هایی برای مسائل مرتبط پیدا نموده و با پاندمی کووید 19 مبارزه کنند. با استفاده از یک نمودار، فرایند دستاوردهای مهم اینترنت اشیا به طور خلاصه ارزیابی شده اند. سپس هفت فناوری مهم اینترنت اشیا که در مراقبت های بهداشتی در طول برنامه کووید 19 مفید و مؤثر به نظر می رسند، شناسایی و نشان داده می شوند. در نهایت، در برنامه کاربردی کووید 19، کاربردهای اساسی اینترنت اشیا بالقوه برای صنعت پزشکی با یک توضیح کوتاه شناسایی شدند. این وضعیت ناگوار مسیری تازه برای خلاقیت در زندگی روزمره انسان باز کرده است. اینترنت اشیا یک فناوری در حال توسعه است که راه حل های بهتری در حوزه پزشکی، مانند حفظ سوابق پزشکی، نمونه، یکپارچه سازی دستگاه و علت بیماری ارائه می دهد. فناوری مبتنی بر حسگر اینترنت اشیا توانایی قابل توجهی در کاهش خطر مداخله در شرایط چالش برانگیز دارد و نیز برای نوع همه گیری کووید 19 مفید است. در حوزه علوم پزشکی، تأکید اینترنت اشیا بر کمک به درمان دقیق موقعیت های مختلف کووید 19 است. این امر روند کار پزشک را با کاهش خطرات و افزایش عملکرد کلی تسهیل می کند. با استفاده از این فناوری، پزشکان می توانند به آسانی تغییرات علائم حیاتی ویروس کووید 19 را شناسایی کنند. این خدمات مبتنی بر اطلاعات چشم اندازهای جدیدی را برای مراقبت های بهداشتی فراهم می کنند. زیرا آن ها به سمت فن ایده آل برای یک سامانه اطلاعاتی پیش می روند تا نتایج رده جهانی را با بهبود سامانه های درمانی بیمارستان تطبیق دهند. در شرایط کنونی دانشجویان رشته های پزشکی ممکن است بهتر آموزش داده شوند و در آینده برای تشخیص بیماری هدایت شوند. زیرا استفاده مناسب و مرتبط با اینترنت اشیا ممکن است، رسیدگی به مشکلات پزشکی متعدد مانند سرعت عمل، مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی و پیچیدگی را به طور مناسب بهبود بخشد. همچنین ممکن است به سادگی برای پیگیری دریافت کالری و درمان بیماران با آسم، دیابت و ورم مفاصل کووید 19 سازگار شود. در روزهای پاندمی کووید 19، این سامانه مدیریت سلامت که به صورت دیجیتالی مدیریت می شود، ممکن است عملکرد کلی مراقبت های بهداشتی را بهبود بخشد.
۵.

بررسی ترومای کرونا در زندگی روزمره، در آثار هنرمندان تجسمی حوزه تصویرسازی و گرافیک با تاکید بر مسئولیت اجتماعی (مطالعه موردی آثار منتخب ابراهیم حقیقی)

کلید واژه ها: ترومای کرونا هنرهای تجسمی تصویرسازی گرافیک مسئولیت اجتماعی اینستاگرام

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 591 تعداد دانلود : 54
هدف از پژوهش حاضر، بررسی ترومای کرونا در زندگی روزمره، در آثار هنرمندان تجسمی حوزه تصویرسازی و گرافیک با تاکید بر مسئولیت اجتماعی (مورد مطالعه اینستاگرام) بوده است. در این تحقیق ابتدا با روش توصیفی مفاهیم و نظریات مربوط به اندیشه های نشانه شناسی و سیر زایشی معنا مطرح شده، سپس با رویکردی تحلیلی میان نظریات و آثار هنری مورد بحث در زمان کرونا از (ابراهیم حقیقی در حوزه تصویرسازی و گرافیک) ارتباط برقرار کرده تا با کمک آن ها به خوانش متن بپردازد. بر این اساس، جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل آثار منتخب هنرمندان در حوزه تصویرسازی و گرافیک که با موضوع ویروس کرونا و بیماری کووید -19، خلق شده اند مورد تحلیل محتوایی قرار می گیرند؛ لذا در تحقیق حاضر، نمونه آماری شامل آثار هنرمند ایرانی ابراهیم حقیقی در حوزه تصویرسازی و گرافیک در شش ماهه نخست بحران کرونا است. نشانه شناسی و ساختارگرایی سوسوری در انجام این پژوهش مورد توجه قرار گرفته است. یافته ها نشان داد: ترومای کرونا در زندگی روزمره، در آثار هنرمندان تجسمی (در حوزه تصویرسازی و گرافیک) در غالب مسئولیت اجتماعی در اینستاگرام نقش داشته است. همچنین فعالیت های هنرمندان حوزه تجسمی (در حوزه تصویرسازی و گرافیک) در غالب مسئولیت اجتماعی در اینستاگرام در زمان بحران کرونا تأثیرات مثبتی داشته است. به مدیران ارشد و میانی شهرستان ها و استان ها پیشنهاد می شود در مدیریت شهری و تصمیمات بصری و مبلمان شهری از ظرفیت های حداکثری هنرمندان و صاحب نظران این حوزه در جهت هرچه بهتر شدن سیمای شهری و تأثیرات روحی روانی بر فرهنگ مردم استفاده شود.
۶.

بررسی موانع ورود حامیان مالی به مسابقات ورزش قهرمانی دانش آموزان در استان مازندران از دیدگاه کارشناس مسئولان و معلمین تربیت بدنی

کلید واژه ها: موانع حامیان مالی ورزش دانش آموزی کارشناس مسئولان معلمین تربیت بدنی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 187 تعداد دانلود : 744
هدف از تحقیق حاضر، موانع ورود حامیان مالی به مسابقات ورزش قهرمانی دانش آموزان در استان مازندران از دیدگاه کارشناس مسئولان و معلمین تربیت بدنی بود. روش تحقیق توصیفی - پیمایشی است و به صورت میدانی انجام شده است. جامعه ی آماری تحقیق، تعداد 58 نفر کارشناس مسئولان تربیت بدنی شهرهای استان و 1593 نفر معلم تربیت بدنی بودند و بر اساس جدول مورگان تعداد 310 نفر از معلمین به صورت تصادفی خوشه ای و تمامی کارشناس مسئولان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه بازبینی شده رجبی (1388)، استفاده شد. به منظور تحلیل استنباطی برای نرمال بودن داده های تحقیق از آزمون کولموگراف - اسمیرنوف و برای بررسی فرضیه های تحقیق از آزمون تی تک نمونه ای، آزمون فریدمن و از آزمون تی مستقل برای تعیین تفاوت بین متغیرها از نرم افزار 22SPSS در سطح 05/0≥α استفاده شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که از دیدگاه کارشناس مسئولان و معلمین تربیت بدنی بین تمامی موانع مورد بررسی (مدیریتی - تبلیغاتی، ارتباطی - محیطی، اقتصادی - اجتماعی) بر عدم تمایل شرکت ها به عنوان حامیان مالی ورزش تأثیر دارد. بین تمامی موانع مورد بررسی و حمایت مالی از دیدگاه کارشناس مسئولان و معلمین تربیت بدنی تفاوت وجود دارد. با توجه به اولویت بندی متغیرهای متغیرها از دیدگاه کارشناس مسئولان و معلمین تربیت بدنی به ترتیب مانع اقتصادی - اجتماعی در اولویت اول، مانع مدیریتی - تبلیغاتی در اولویت دوم و مانع ارتباطی - محیطی در اولویت سوم به عنوان موانع حامیان مالی در ورزش دانش آموزی رتبه بندی شدند.
۷.

ارائه مدل منزلت اجتماعی اخلاق حرفه ای پرستاران در مقابله با کووید 19 (مورد مطالعه: خدمت گیرندگان بیمارستان ها)

کلید واژه ها: منزلت حوزه کووید- 19 راه حل اخلاقی وظایف ارزش های فردی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 212 تعداد دانلود : 634
هدف از این پژوهش ارائه بررسی مدل منزلت اجتماعی پرستاران در مقابله با کووید 19 از دیدگاه خدمت گیرندگان بیمارستان ها است. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش جمع آوری داده ها از نوع توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید دانشگاه علوم پزشکی، پرستاران و کادر درمان بیمارستان شهرستان ها هستند. تعداد اعضای جامعه آماری 180 نفر است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران معادل 111 نفر به دست آمده است. ابزار جمع آوری داده ها در روش کتابخانه ای شامل فیش برداری، بانک های اطلاعاتی، اسناد و مدارک، اینترنت است. در روش میدانی در خصوص سؤالات کیفی از مصاحبه و سؤالات کمی از پرسشنامه استفاده شد. برای تهیه پرسشنامه با استفاده از تکنیک دلفی، ابتدا از نمونه مورد مطالعه خواسته شد تا منزلت اجتماعی کادر پرستاری در حوزه کووید 19 را بیان کنند. بعد از انجام سه مرحله و جمع آوری چک لیست ها، در مرحله اول یک پرسشنامه 45 سؤالی تهیه شد. سپس این پرسشنامه بین اساتید دانشگاه توزیع شد. در مرحله دوم پس از آن که خبرگان به پرسشنامه پاسخ دادند از طریق روش تحلیل عاملی اکتشافی عوامل مهم تر شناسایی و عوامل کم اهمیت تر از فهرست پرسشنامه حذف شدند. سپس، پرسشنامه دوم که حاوی15مؤلفه اصلی بود بین خبرگان پخش شد. پس از پاسخ گویی به پرسشنامه در آخرین مرحله پرسشنامه نهایی آماده شد و بین نمونه مورد مطالعه توزیع شد. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی با نرم افزار آموس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد جایگاه کادر پرستاری در حوزه کووید 19 شامل. احترام به ارزش های انسانی، رابطه با بیمار، ماهیت مشکلات بهداشتی، حق تصمیم گیری، رابطه با همکاران، حریم، محرمانه بودن، حفاظت از بیمار، استانداردها و مکانیسم بازنگری، اقدام به عمل مشکوک، تبیین عملکرد زیان بار، احترام به خود اخلاقی، رشد حرفه ای و حفظ توانمندی ها، تمامیت و یکپارچگی شخصیتی و صداقت بوده است.