جهان نوین

جهان نوین

جهان نوین سال چهارم زمستان 1400 شماره 16

مقالات

۱.

بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمان (مورد مطالعه: سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری قزوین)

کلید واژه ها: مدیریت منابع انسانی عملکرد سازمان کارمندیانی ارزیابی عملکرد سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری قزوین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 614 تعداد دانلود : 688
امروزه منابع انسانی با ارزشترین عامل تولید و مهمترین سرمایه هر سازمان و منبع اصلی زاینده مزیت رقابتی و ایجادکننده قابلیت های اساسی هر سازمان است، یکی از عمده ترین برنامه ریزی های سازمانی، برنامه ریزی منابع انسانی است. بنابراین هدف اصلی پژوهش بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمان می باشد. جامعه آماری شامل تمامی مدیران و کارکنان سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری قزوین به تعداد 111 نفر است. بر اساس جدول مورگان حجم نمونه 86 نفر به دست آمد؛ که بر اساس روش نمونه گیری تصادفی در دسترس توزیع و به صورت تکمیل شده از بین مدیران و کارکنان شاغل در سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری قزوین جمع آوری گردید. به منظور اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی آن بر اساس روایی محتوایی و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ بررسی گردید. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل انجام گرفت. نتایج نشان داد که مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمان تأثیر مثبت و معنادار دارد و همچنین تأثیر مثبت و معنادار کارمند یابی بر عملکرد سازمان تایید شد و نهایتاً تأثیر مثبت و معنادار ارزیابی عملکرد بر عملکرد سازمان نیز تایید شد.
۲.

فرانظریه ی تئوری های پست مدرن

کلید واژه ها: فرانظریه پست مدرن مدرنیسم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 855 تعداد دانلود : 540
اسارت جهان واقع در نگاه پست مدرن منظر می یابد. با توجه به اینکه پست مدرنیسم به مانند خیلی از ایسم های دیگر یک تجربه و فکر بومی نیست، باید با احتیاط و دقت در این مسیر پیش رفت. پست مدرنیسم یعنی پذیرفتن چیزی فراتر از اکنون. در تئوری پست مدرن، هستی شناختی مقدم بر معرفت شناختی است. بنابراین، این مقاله با رویکرد فراهم نمودن مقدمه ای کلی درباره ی برخی مفاهیم و تئوری های اساسی پست مدرن نگارش یافته است. هدف این مقاله، فرانظریه پردازی پست مدرن است. نقد و مقایسه با جامعه ی مدرن، بررسی خاستگاه، بررسی فلسفه هستی شناسی، معرفت شناسی و روش شناسی، بررسی پست مدرن از منظر دانشمندانی چون میشل فوکو، دریدا، لیوتار، بودریار و بررسی زوایای هنری اعم از معماری- شهرسازی، تئاتر و سینما و هنرهای تجسمی و آثار جغرافیا به شیوه ای مروری و کتابخانه ای انجام شد. با ارزیابی نقادانه و شالوده شکنی و بهره گیری از استعاره ها و ضرب المثل ها، روایت دنیای کنونی در تمام ابعاد از منظر پست مدرن در قالب فرانظریه در قسمت نتیجه گیری نمایان شد. فرانظریه در این پژوهش بر مبنای تضاد، تفاوت و نقد اذعان دارد که آری اینجا پست مدرن است؛ لذا، زبان سبز سر سرخ می دهد بر باد!
۳.

نقش کارآفرینی در مدیریت کسب وکار

کلید واژه ها: کارآفرینی مدیریت کسب وکار کارآفرین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 356 تعداد دانلود : 492
به زبان ساده، کارآفرینی همان فرآیند تأسیس یک کسب وکار بر مبنای یک فکر و ایده نو است. شاید به دلیل عدم فضای باز اقتصادی یک فرد یا شرکت دست به کارآفرینی می زند. عنصر کلیدی ایجاد کسب وکار و مدیریت های ناشی از آن، تولد کارآفرین و کارآفرینی است. هدف در این مقاله بررسی، تعیین نقش و نوع رابطه کارآفرینی در مدیریت کسب وکار است. با هدف پیاده سازی کاربردی و پیمایش از نوع همبستگی از 100 نفر به صورت پرسشنامه سنجش به عمل آمد که رابطه این دو و نقش کارآفرینی در مدیریت کسب وکار چگونه می باشد. تحلیل نتایج در نرم افزار SPSS نشان داد که بین این دو رابطه معناداری وجود دارد و کارآفرینی نقش پیش بینی کننده را برای مدیریت کسب وکار بازی می کند. همچنین جهت شناسایی عوامل مؤثر در اولویت بندی آنها در رویکرد این نقش از 15 نفر از خبرگان فعال و متخصص در امور مربوطه در قالب جدول مقایسات زوجی سنجش به عمل آمد که با روش بردار ویژه مشخص شد بیشترین دلیل یک کارآفرین برای ایجاد کسب وکار، عامل اقتصادی است.
۴.

بررسی رتبه بندی کارکنان شعب بانک صادرات شهر تهران از طریق آموزش ضمن خدمت با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چندمعیاره TOPSIS و SAW

کلید واژه ها: آموزش ضمن خدمت تصمیم گیری چندمعیاره TOPSIS SAW

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 903 تعداد دانلود : 213
توجه به نیروی انسانی و ایجاد بستری مناسب جهت آموزش نیروی انسانی توانسته به خوبی اهداف مد نظر سازمان را محقق نماید. برای داشتن یک آموزش اثربخش و مناسب می بایست به سمت آموزش های انعطاف پذیر، ایجاد مسئولیت در قبال آموزش ها، برنامه های خودآموزشی حرکت نمود. آموزش ضمن خدمت برای سازمان هایی همچون بانک ها و مؤسسات مالی که اصلی ترین خدمات را به صورت رابطه مستقیم مشتری کارکنان ارائه می دهند از اهمیت زیادی برخوردار است. در این تحقیق سعی شده تا ۴ شعبه منتخب بانک صادرات شهر تهران را به لحاظ شاخص های تأثیرپذیر از آموزش ضمن خدمت رتبه بندی نماید. ابتدا عوامل تأثیرپذیر کارکنان با اجرای دوره های آموزش ضمن خدمت و سپس با استفاده از پرسشنامه و ماتریس تصمیم گیری، دو تکنیکSAW وTOPSIS اعمال گردید تا گزینه مورد نظر رتبه بندی گردد. نهایتاً نتایج حاصله نشان داد که رتبه بندی هر دو تکنیک یکسان بوده است.
۵.

تبیین اجتماعی عوامل مؤثر بر آگاهی جوانان از حقوق شهروندی جوانان

نویسنده:

کلید واژه ها: حقوق شهروندی آموزش اجتماعی رسانه های جمعی مشارکت عمومی دانشجویان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 928 تعداد دانلود : 430
حقوق شهروندی مجموعه قواعد و قوانینی است که زمینه ساز ورود شهروندان به عرصه های مختلف اجتماعی جامعه است. هدف این پژوهش، بررسی جامعه شناختی عوامل مؤثر بر آگاهی جوانان از حقوق شهروندی است. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و روش انجام آن توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان که شامل 3000 دانشجو می باشد. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 350 برآورد گردید. شیوه نمونه گیری تصادفی ساده بوده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق یافته و شیوه گردآوری اطلاعات و داده ها کتابخانه ای و میدانی می باشد. روایی تحقیق از طریق کارشناسان و متخصصان تأیید شده و پایایی تحقیق 89/0 از طریق آلفای کرونباخ به دست آمد. داده های به دست آمده از طریق نرم افزار spss بر مبنای اهداف تحقیق از طریق آزمون های تی مستقل، آنالیز واریانس و همبستگی پیرسون مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که بین آگاهی از حقوق شهروندی و آموزش اجتماعی، مشارکت در عرصه عمومی، استفاده از رسانه های جمعی رابطه آماری معناداری دارد. همچنین میزان آگاهی از حقوق شهروندی در میان دانشجویان برحسب جنسیت تفاوت معناداری مشاهد نشد، اما بر مبنای مقطع تحصیلی در میان دانشجویان، میزان آگاهی از حقوق شهروندی تفاوت معناداری وجود داشته است.