جهان نوین

جهان نوین

جهان نوین سال سوم زمستان 1399 شماره 12

مقالات

۱.

ارتباط کیفیت افشاء بر عملکرد مالی باتوجه به نقش ریسک سرمایه گذاری

کلید واژه ها: کیفیت افشاء عملکرد مالی ریسک سرمایه گذاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 60 تعداد دانلود : 122
این مقاله به بررسی ارتباط کیفیت افشاء و عملکرد مالی باتوجه به نقش ریسک سرمایه گذاری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است. در تحقیق حاضر جامعه آماری شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به تعداد 433 شرکت می باشند. نمونه آماری از روش نمونه گیری حذفی سیستماتیک (غربالگر) استفاده شده است. نمونه آماری بر اساس محدودیت هایی که اعمال گردیده تعداد 104 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شدند. باتوجه به ماهیت این تحقیق، جهت گردآوری اطلاعات موردنیاز از روش کتابخانه ای استفاده شده است. داده های موردنیاز از طریق مراجعه به صورت های مالی، یادداشت های توضیحی، گزارش های هفتگی و ماهنامه بورس اوراق بهادار و با استفاده از آخرین ویرایش های نرم افزارهای ره آورد نوین جمع آوری شده است. در پایان از آزمون های آماری توصیفی (مینیمم، ماکزیمم، میانگین، انحراف معیار و چولگی) و استنباطی (آزمون وایت، آزمون چاو و هاسمن، آزمون دوربین واتسون، آزمون رگرسیون چندگانه با استفاده از روش حداقل مربعات تعمیم یافتهGLS) با استفاده از نرم افزارهای Spss21 وEviews8 استفاده شده است. در پایان نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش حاکی از آن است که باتوجه به معنادار بودن رابطه کیفیت افشاء بر عملکرد مالی، فرضیه اول پژوهش مورد تأیید واقع می شود. همچنین باتوجه به معنادار نبودن ریسک سرمایه گذاری بر رابطه کیفیت افشاء بر عملکرد مالی، فرضیه دوم پژوهش مورد تأیید واقع نمی شود.
۲.

بررسی تأثیر قابلیت مدیریت ارتباط با مشتری و فناوری های نوین اطلاعاتی بر بهبود عملکرد شرکت در بانک سپه استان فارس

کلید واژه ها: مدیریت ارتباط با مشتری فناوری اطلاعاتی نوین عملکرد شرکت بانک سپه استان فارس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 164 تعداد دانلود : 55
امروزه برای رشد و بقا در عرصه رقابت اقتصادی، شرکت ها و سازمان ها باید به مشتری مداری اهمیت ویژه ای داده و ارتباط خود را با خریداران کالا و خدمت بیش ازپیش افزایش دهند و مدیریت ارتباط با مشتری و فناوری های نوین اطلاعاتی بهترین روش برای رسیدن به این مطلوب است؛ لذا در تحقیق حاضر به بررسی تأثیر قابلیت مدیریت ارتباط با مشتری و فناوری های نوین اطلاعاتی بر بهبود عملکرد سازمان در بانک سپه استان فارس پرداخته شده است که از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش همبستگی می باشد. ابزار گردآوری پرسش نامه می باشد که روایی آن با روایی سازه، تشخیصی و همگرا و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و تأیید گردید. جامعه آماری این تحقیق کلیه مدیران و کارکنان بانک های سپه در استان فارس می باشند که حجم آنها با جدول مورگان 291 نفر برآورد گردید که به روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس (بدون هیچ گونه گزینش ذهنی از قبل) در بین مدیران و کارکنان بانک سپه استان فارس توزیع و 276 پرسش نامه به صورت تکمیل شده جمع آوری گردید. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار لیزرل 8.8 (معادلات ساختاری) استفاده شد. نتایج حاصل از پردازش داده ها نشان داد که قابلیت مدیریت ارتباط با مشتری نوآوری بر بهبود عملکرد بانک سپه استان فارس تأثیر معناداری دارد و همچنین نتیجه مثبت و معنادار فناوری نوین اطلاعاتی بر بهبود عملکرد بانک سپه استان فارس تأیید شد که این نتیجه حاکی از نقش مهم قابلیت مدیریت ارتباط با مشتری و فناوری اطلاعاتی نوین در ارتقای بهبود عملکرد بانک های سپه استان فارس می باشد.
۳.

تأثیر خصوصی سازی مدارس و مدیریت آن بر کیفیت آموزش در ایران

کلید واژه ها: خصوصی سازی کیفیت آموزش مدارس دولتی مدارس غیر دولتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 783 تعداد دانلود : 929
در این پژوهش به بررسی تأثیر خصوصی سازی مدارس و مدیریت آن بر کیفیت آموزش در ایران پرداخته ایم. این پژوهش، از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش، علی – مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش مدارس دولتی و غیر دولتی در سطح شهرستان بوکان می باشد که به صورت تصادفی 5 مدرسه دولتی و 5 مدرسه غیردولتی انتخاب شدند. به منظور بررسی کیفیت آموزش به میانگین نمرات دانش آموزان این مدارس ملاک قرار گرفت که نتایج حاصل از پژوهش نشان داد بین خصوصی سازی و کیفیت آموزشی در صورت نبود مدیریتی کارآمد رابطه ای معکوس و جود دارد و خصوصی سازی موجب کاهش کیفیت آموزشی و تبدیل این مدارس به یک بنگاه اقتصادی شده است، ولی در صورت وجود مدیریتی کارا و اثر بخش در این مدارس می توان موجب حس رقابت و افزایش کیفیت آموزشی در این مدارس شد.
۴.

تحلیل ویژگی های محیطی پارک های عمومی در جذب افراد به ورزش صبحگاهی (مطالعه موردی: شهر اراک)

کلید واژه ها: ویژگی های محیطی پارک ها ورزش صبحگاهی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 295 تعداد دانلود : 339
هدف: این تحقیق تحلیل ویژگی های محیطی پارک ها در گرایش افراد به ورزش صبحگاهی شهر اراک بود. روش کار: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه افرادی هستند که به پارک های اراک جهت ورزش صبحگاهی مراجعه می کردند که دراین بین تعداد 200 نفر که به چهار پارک مراجعه می کردند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه محقق ساخته بود که حاوی 30 سؤال بود که ویژگی های محیطی پارک ها را در گرایش افراد به ورزش صبحگاهی در مقیاس پنج ارزشی لیکرت اندازه گیری می کرد. تعدادی از اساتید و کارشناسان صاحب نظر، روایی این پرسش نامه را تأیید کردند. پایایی آن را نیز روش آلفای کرونباخ (842/0= α) تأیید نمود. برای تجزیه وتحلیل توصیفی یافته ها از میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی، درصد و جدول استفاده شده است و برای تجزیه وتحلیل استنباطی یافته ها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن توزیع داده های تحقیق واز آزمون همبستگی اسپیرمن برای تجزیه وتحلیل داده ها و برای تعیین اولویت هر یک از آنها از آزمون فریدمن استفاده شده است. یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان می دهند که بین دسترسی به پارک ها در گرایش افراد به ورزش صبحگاهی شهرستان اراک ارتباط معناداری وجود ندارد.نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان داد ارتباط معناداری بین امکانات رفاهی و زیبایی در گرایش افراد به ورزش صبحگاهی وجد داشت اما این ارتباط بین امنیت اجتماعی، نظافت و دسترسی افراد در گرایش به ورزش صبحگاهی معنادار نبود.
۵.

رفتار خرید غیرمعمول در مراحل اولیه بیماری همه گیر کووید - 19 با رویکرد پاسخ، محرک و ارگانیسم

کلید واژه ها: خرید غیرمعمول منابع اطلاعاتی آنلاین تصور فرد اضافه بار اطلاعاتی منزوی شدن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 996 تعداد دانلود : 632
هدف این پژوهش رفتار خرید غیرمعمول در مراحل اولیه بیماری همه گیر کووید - 19 با رویکرد پاسخ، محرک و ارگانیسم بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم (تعداد 15238 نفر) در سال 1399 بوده است، با توجه به فرمول کوکران، تعداد نمونه موردنیاز 375 نفر برآورد گردید. جهت نمونه گیری از روش نمونه گیری طبقه ای، استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه لاتو و همکاران (2020)، است که شامل 31 پرسش بوده است. نتایج حاصل از پژوهش با استفاده از نرم افزار Smart PLS نشان می دهد که قرارگرفتن در معرض منابع اطلاعاتی آنلاین بر افزایش بیش از حد اطلاعات، سایبرکندریا و شدت تصور فرد تأثیر مثبت دارد. اضافه بار اطلاعاتی بر شدت تصور فرد و سایبرکندریا تأثیر مثبت دارد. شدت تصور فرد برقصد منزوی شدن فرد و قصد خرید غیرمعمول تأثیر مثبت دارد. سایبرکندریا برقصد منزوی شدن فرد و قصد خرید غیرمعمول تأثیر مثبت دارد. خودکارآمدی انزوا برقصد منزوی شدن فرد و قصد خرید غیرمعمول تأثیر منفی دارد.