جهان نوین

جهان نوین

جهان نوین سال پنجم تابستان 1401 شماره 18

مقالات

۱.

شناسایی موانع مشارکت در فعالیت های ورزشی - تفریحی فرهنگیان در استان مازندران

کلید واژه ها: موانع مشارکت فعالیت های ورزشی - تفریحی فرهنگیان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 395 تعداد دانلود : 569
هدف از تحقیق حاضر، شناسایی موانع مشارکت در فعالیت های ورزشی - تفریحی فرهنگیان در استان مازندران بود. این تحقیق به شیوه توصیفی - پیمایشی و به صورت میدانی انجام شد. جامعه ی آماری تحقیق، تعداد 41783 نفر کارکنان شاغل در ادارات آموزش و پرورش استان مازندران بودند که به بر اساس جدول مورگان تعداد 338 نفر به صورت خوشه ای - تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه موانع فعالیت های ورزشی - تفریحی فرقانی و همکاران (2014) استفاده شد (89/0=α). داده ها با استفاده از آزمون پیرسون و آزمون تعقیبی LSD با بکارگیری نرم افزار آماری 22SPSS در سطح 05/0≥ α مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان می دهد که بین عوامل بازدارنده فعالیت های ورزشی - تفریحی با میزان مشارکت در جامعه تحت بررسی رابطه معنی داری وجود دارد (05/0p ≤). بین موانع درون فردی، بین فردی و ساختاری با میزان مشارکت در جامعه تحت بررسی رابطه معنی داری وجود دارد (05/0p ≤). بین سن (027/0=p و 356/0- =r) و تحصیلات (031/0=p و 372/0- =r)، با میزان مشارکت فرهنگیان در فعالیت های ورزشی - تفریحی در جامعه تحت بررسی رابطه معنی داری وجود دارد ولی در جهت معکوس یعنی هر چه سن و میزان تحصیلات افراد افزایش می یابد، میزان مشارکت آنها کمتر می شود. در نهایت مسئولین می توانند با برنامه ریزی منظم و ایجاد انگیزه در جهت مشارکت فرهنگیان گام های مثبتی بردارند.
۲.

تبیین مدل وفاداری به برند محصولات ورزشی بر اساس مؤلفه های شخصیتی با میانجیگری هوش هیجانی

کلید واژه ها: تدوین مدل محصولات ورزشی مشتریان وفاداری به برند مؤلفه های شخصیتی هوش هیجانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 980 تعداد دانلود : 733
هدف پژوهش حاضر مدل یابی وفاداری به برند در مشتریان محصولات ورزشی بر اساس مؤلفه های شخصیتی با نقش میانجیگری هوش هیجانی می باشد. روش تحقیق توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه مشتریان محصولات ورزشی می باشند. نمونه آماری با توجه به جدول مورگان 357 انتخاب گردید و ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه-های مؤلفه های شخصیتی مصرف کننده که توسط لین (2010)، وفاداری مصرف کننده به محصولات ورزشی خوارزمی و همکاران (١٣٩3)، هوش هیجانی برادبری - گریوز (2005)، با مقیاس پنج ارزشی لیکرت مورد استفاده که روایی و پایایی آن ها مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون چولگی و کشیدگی و برای فرضیه های تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون، در سطح معناداری 05/0P≤ و برای تعیین نقش میانجی وفاداری از الگوسازی معادله ساختاری و تحلیل رگرسیون میانجی با استفاده از نرم افزار 22SPSS و نرم افزار تحلیل ساختارهای گشتاوری (AMOS) استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها نشان می دهد که بین تمامی ابعاد ویژگی های شخصیتی به غیر از روان رنجوری با وفاداری محصولات ورزشی رابطه معناداری وجود دارد (05/0≥P). بین هوش هیجانی و وفاداری مشتریان ارتباط معنادار و مثبتی وجود دارد (05/0≥P). همچنین بین تمامی ابعاد ویژگی های شخصیتی به غیر از روان رنجوری با هوش هیجانی مشتریان محصولات ورزشی رابطه معناداری وجود دارد (05/0≥P). نهایتاً مدل اندازه-گیری ویژگی های شخصیتی با وفاداری مشتریان محصولات ورزشی با میانجیگری هوش هیجانی از برازش قابل قبولی برخوردار بود و می توان از آن برای اندازه گیری ارتباط مؤلفه های شخصیتی و وفاداری مشتریان محصولات ورزشی استفاده کرد.
۳.

مدیریت انار در ساوه

کلید واژه ها: مدیریت انار ساوه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 541 تعداد دانلود : 198
انار ازجمله میوه هایی است که در ایران و سایر کشورها خواهان زیادی دارد و در بازارهای جهانی بسیار شناخته شده می باشد. در ایران به روش های مختلف انار کشت و برداشت می شود. با توجه به کمبود آب در ایران، توجه به روش های نوین آبیاری و پرورش درختان انار طبق استانداردهای جهانی، به برداشت انار بیش از میانگین کمک کند. از آنجا که شهر ساوه دارای شرایط محیطی مساعد جهت پرورش انار می باشد، این شهر قطب پرورش انار نامیده می شود. در شهر ساوه شرایط برای کشت انار بسیار مهیاست و با توجه به آب و هوای مساعد، همه ساله حجم زیادی از انواع انار تولید می گردد. انار ملس ممتاز ساوه به دلیل طعم ویژه ای که دارد در صادرات مورد توجه قرار می گیرد. برای ورود به بازار صادرات ساوه می تواند یکی از انتخاب های مناسب برای خرید انار این شهر باشد. همچنین قیمت انار ساوه به نسبت قیمت جهانی انار بسیار ارزان تر است. به همین خاطر، تجّار خارجی زیادی در فصل برداشت انار، انار ساوه را برای خرید انتخاب می کنند. در این مقاله به شیوه ای مروری و بر اساس مطالعات کتابخانه ای به نحوه مدیریت انار در شهر ساوه پرداخته و ابعاد گوناگون آن بررسی می شود.
۴.

توسعه خدمات گردشگری ایران در شرایط شیوع ویروس کرونا (با تأکید بر پتانسیل های بالقوه موجود)

کلید واژه ها: خدمات گردشگری کرونا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 25 تعداد دانلود : 247
خروج آمریکا از برجام و بازگشت مجدد تحریم ها و در کنار آن شیوع بیماری کرونا سبب شد تا بسیاری از فعالان بخش های خدماتی نگران این موضوع باشند که تحریم ها در روند فعالیت آن ها به چه میزان تأثیر منفی می گذارد. خدمات گردشگری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و فعالان این حوزه نگران آن هستند که تحریم های سیاسی و اقتصادی و شیوع بیماری کرونا چگونه بر این بخش تأثیر می گذارد. نتایج تحقیق نشان داد که بازگشت تحریم های آمریکا در سال 2016 بی ثباتی شدیدی را در این بخش ایجاد کرد به طوری که نرخ رشد منفی 24 درصدی را داشته است. در سال 2020 هم زمان با شیوع بیماری کرونا این صنعت مورد آسیب جدی قرار گرفت. درصورتی که کشور ایران به دلیل داشتن کادر درمانی خبره در کنار اماکن گردشگری می توانست از این امر بهره برده و گردشگری سلامت را توسعه می داد که متأسفانه به دلیل شرایط تحریمی از یک سو (افت شاخص ریسک تجاری، افت شاخص عملکرد لجستیک و وضعیت نامناسب شاخص رقابت پذیری این صنعت) و محدودیت هایی که در سطح جهان ایجاد شد افت شدید را در این بخش خدماتی تجربه کرد. لازم است تمامی دست اندرکاران این حوزه نهایت تلاش خود را به کار گیرند تا بسته ها و برنامه های سفر به ایران را بر اساس نیاز بازارهای هدف و به طریقی تنظیم کنند تا بیشترین ارزش را برای گردشگران ورودی به ایران در یک دوره زمانی کوتاه مدت ایجاد کنند. ایران با مزیت هایی که دارد از جمله «فرهنگ مهمان نوازی ایرانیان»، «ارزانی سفر به ایران»، «تعدد اماکن گردشگری» و «گردشگری سلامت با هزینه پایین در ایران» می تواند در مقابل بسیاری از محدودیت هایی که با آن ها مواجه است؛ عبور نماید.
۵.

رابطه نوآوری و خلاقیت با رشد اقتصادی؛ مروری بر اهمیت و رشد آن

کلید واژه ها: خلاقیت نوآوری رشد اقتصادی نهاد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 389 تعداد دانلود : 111
توسعه اقتصادی همواره از دغدغه های اصلی حوزه علم و سیاست بوده و برای قرار گرفتن در مسیر صحیح توسعه اقتصادی، ریشه یابی مستمر آن الزامی است. یافته ها و تجربه اخیر کشورها حاکی از آن است که خلاقیت و نوآوری مهم ترین و بنیانی ترین عامل رشد و توسعه اقتصادی است. یکی از مهم ترین حوزه های تقویت خلاقیت و نوآوری، حوزه ی فرهنگ، هنر و آموزش است؛ بنابراین هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه ی نوآوری و خلاقیت با رشد اقتصادی و مروری بر اهمیت و موانع و رشد آن است. در این تحقیق با استفاده از مطالعه کتابخانه ای به بررسی رابطه ی بین نوآوری و خلاقیت با رشد اقتصادی پرداخته شده است. خلاقیت و نوآوری در نهاد هر انسانی است و باید در دوره ی کودکی و نوجوانی با آموزش های اصولی پرورش و رشد یابد تا در سال های بعد، در تمام فعالیت های فردی و گروهی انسان مشاهده گردد. برای پرورش خلاقیت باید به کودکان و نوجوانان امکان تفکر داد و آنان را از انجام دادن فعالیت های تکراری و بدون هدف و از پیش تعیین شده تا حد امکان بر حذر داشت. سرمایه گذاری در فناوری به عنوان اصول مقدماتی برای تضمین کردن قدرت رقابتی و پیشرفت و متعاقباً دستیابی به یک رشد اقتصادی پایدار در نظر گرفته می شود. فراهم کردن سطح پایداری از تحصیلات برای نیروی کار، افزایش سرمایه گذاری ها در حوزه پژوهشی، خلق محصولات جدید و دسترسی راحت سرمایه گذاران به بازارهای بورس می تواند در درجه اول توسعه بخش های خصوصی و دولتی را تضمین کرده و ثانیاً شرایط و کیفیت زندگی مردم را بهبود دهد.