جهان نوین

جهان نوین

جهان نوین سال چهارم پاییز 1400 شماره 15

مقالات

۱.

بررسی ابعاد ایدئولوژی های اخلاقی مسئولیت پذیری اجتماعی با عملکرد شرکت ها

کلید واژه ها: ایدئولوژی های اخلاقی عملکرد مالی نرخ بازده دارائی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 559 تعداد دانلود : 80
با گذر زمان، مفهوم اخلاق تجاری و پاسخگویی زیست محیطی شرکت ها، رواج پیدا کردن۱۹۸۰ به بعد، تمایل عمومی به تأیید مسئولیت پذیری اجتماعی گسترده تر شد (برخی از سهیم در این تمایل، رسوایی های شرکتی و سرشت جهانی روزافزون فعالیت های شرکتی بود). اتکا به دستورالعمل ها، استانداردها و رهنمودهای کسب و کار، ضروری ولی ناکافی خواهند شد. شرکت ها، بر اساس میزان نوآوری در محصولات و فرآیندها در راستای را مسائل اجتماعی و زیست محیطی، مورد داوری قرار می گیرند. نمونه آماری مشتمل بر استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و با کاربست جدول مورگان از 197 شرکت فعال تولید کننده در بورس تهران، 176 مورد انتخاب شد و در هر کدام از 4 نفر از معاونین خواسته شد تا به سؤالات پرسشنامه پاسخ دهند. بعد از تکمیل پرسشنامه های مذبور با روش رگرسیون چند متغیره در نرم افزار spss نتایج تحلیل گردید. نتایج تحقیق حاکی از این است که ابعاد ایدئولوژی های اخلاقی مسئولیت پذیری اجتماعی؛ بعد حفظ محیط زیست، بعد راهبردی شرکت بر نرخ بازده دارایی تأثیر معنادار دارد.
۲.

تأثیر تمایل شهروندان به پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری با میزان رضایت شهروندان از عملکرد مدیریت شهری

نویسنده:

کلید واژه ها: تمایل به پرداخت عوارض نوسازی عمران شهری رضایت شهروندان مدیریت شهری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 320 تعداد دانلود : 903
این تحقیق با تأثیر تمایل شهروندان به پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری با میزان رضایت شهروندان از عملکرد مدیریت شهری انجام شده است. روش تحقیق بصورت توصیفی– همبستگی بوده، جامعه آماری تحقیق شامل کلیه ی شهروندان خرم آبادی می باشند که در دو ماهه تابستان (تیر ماه و مردادماه 1400) به شهرداری منطقه 1 شهرستان خرم آباد مراجعه کرده اند و عوارض نوسازی و عمران شهری را پرداخت کرده اند، می باشد که در حال حاضر تعداد 137 نفر از شهروندان خرم آبادی را شامل می شود. همچنین تعداد 101 شهروندان خرم آبادی با استفاده از روش نمونه گیری کوکران به عنوان نمونه انتخاب شده اند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استاندارد شامل پرسشنامه استاندارد تمایل شهروندان به پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری حسین پور در سال 1392و پرسشنامه رضایت شهروندان از عملکرد مدیریت شهری احمدیان در سال 1394 استفاده شده است و به روش در دسترس توزیع شده است. تجزیه وتحلیل داده ها با نرم افزار Spss 26 انجام گرفته و از آماره های توصیفی و استنباطی استفاده می گردد.این پژوهش با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی،(آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل کوواریانس ANOVA). نتایج تحقیق نشان داد که تمایل شهروندان به پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهری بر میزان رضایت شهروندان (رضایتمندی شهروندان، مشارکت شهروندان، تکالیف شهروندی و خدمات مناسب شهری) از عملکرد مدیریت شهری شهرستان خرم آباد، تأثیر معناداری دارد.
۳.

تأثیر نقش فرهنگ سازمانی بر میزان کارایی کارکنان

نویسنده:

کلید واژه ها: فرهنگ سازمانی عملکرد کارایی کارکنان شهرداری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 797 تعداد دانلود : 645
هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیر نقش فرهنگ سازمانی بر میزان کارایی کارکنان شهرداری منطقه 1 شهرستان خرم آباد می باشد.در این پژوهش سعی شده است به این سوال پاسخ داده شود که نقش فرهنگ سازمانی تا چه اندازه بر کارایی کارکنان شهرداری منطقه 1 شهرستان خرم آباد، تأثیر دارد؟ جامعه آماری این پژوهش، کلیه ی کارمندان اداری شهرداری منطقه 1 شهرستان خرم آباد می باشد که در حال حاضر تعداد 137 نفر بوده که تعداد 101 کارمند اداری با استفاده از روش نمونه گیری جدول مورگان و روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون (2000) و پرسشنامه استاندارد کارایی کارکنان حاجی زاده (1384) و در انجام آن از تکنیک های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از روش های آماری آماری توصیفی (میانگین، میانه، مد، انحراف معیار، کمترین، بیشترین، چولگی و کشیدگی) و استنباطی، (آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون) با نرم افزار Spss 26 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد، فرهنگ سازمانی (درگیرشدن در کار، سازگاری، انطباق پذیری و مأموریت و رسالت) بر کارایی کارکنان شهرداری منطقه 1 شهرستان خرم آباد، تاثیر مثبت و معنادار دارد.
۴.

تأثیر معیار قابلیت اتکای اطلاعات مالی بر جریان های نقد عملیاتی شرکت ها

نویسنده:

کلید واژه ها: قابلیت اتکای اطلاعات مالی وجه نقد جریان های نقد عملیاتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 756 تعداد دانلود : 576
هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر معیار قابلیت اتکای اطلاعات مالی بر جریان های نقد عملیاتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. در این پژوهش سعی شده است به این سوال پاسخ داده شود که با توجه به مطالب گفته شده پژوهش حاضر در پی پاسخی به این سؤال است که آیا بین معیار قابلیت اتکای اطلاعات مالی و جریان های نقد عملیاتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، تأثیر معناداری وجود دارد؟ در تحقیق حاضر، جامعه آماری شامل کلیه ی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1397-1389 می باشد که برابر با 890 شرکت بوده است. همچنین برای پاسخ گویی به پرسش فوق نمونه ای به تعداد 128 شرکت مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها از روش کتابخانه ای، با استفاده از نرم افزار ره آورد نوین و با مراجعه به سازمان بورس اوراق بهادار تهران و مطالعه صورت های مالی اساسی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، استفاده شده است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک های آماری توصیفی (میانگین، میانه، ماکزیمم، مینیمم، انحراف معیار، چولگی و کشیدگی) و استنباطی (آزمون ریشه واحد فیلیپس و پرون، آزمون چاو، آزمون هاسمن، ضریب تعیین، آزمون فیشر، دوربین واتسون، آزمون رگرسیون و همبستگی) و نرم افزار آماری 9Eviews استفاده می شود. نتایج پژوهش نشان می دهد با اطمینان بیش از 99 درصد بین معیار قابلیت اتکای اطلاعات مالی و جریان های نقد عملیاتی شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران، تأثیر معناداری وجود دارد.
۵.

بررسی رابطه ی بین تعهد حرفه ای مسئولیت پذیری اجتماعی با عملکرد مالی شرکت ها

کلید واژه ها: تعهد حرفه ای مسئولیت پذیری اجتماعی عملکرد مالی نرخ بازده دارایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 392 تعداد دانلود : 365
اهمیت و ضرورت توجه به مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها در شرایط امروز جهان و فضاهای جدید کسب و کار، ایجاب می کند تا رهبران و مدیران سازمان و شرکت های بزرگ که در بازارهای جهانی یا بازارهای در حال جهانی شدن فعال و مؤثر هستند، نوعی تعادل میان بخش های اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی کسب و کار خود، ایجاد کنند. این پژوهش با هدف تعیین بررسی تعهد حرفه ای مسئولیت پذیری اجتماعی با عملکرد شرکت ها انجام شده است؛ که در آن با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و با کاربست جدول مورگان از 197 شرکت فعال تولید کننده در بورس تهران، 176 مورد انتخاب شد بعد از تکمیل پرسشنامه های مذبور با روش رگرسیون چند متغیره در نرم افزار تحلیل گردید. نتایج نشان می دهد از ابعاداخلاقی مسئولیت پذیری شرکت ها؛ بعد حفظ محیط زیست، بعد راهبردی شرکت و بعد رفتار کسب و کار بر نرخ بازده دارایی تأثیر معنادار دارد. از سویی وجود رابطه منفی معنادار بین اصول اخلاقی مسئولیت پذیری اجتماعی و عملکرد مالی بین شرکت ها، دلایل گوناگونی می تواند داشته باشد. مهم ترین آن،عدم توانایی شرکت ها در تبدیل عملکرد اجتماعی بهتر به عملکرد مالی بهتر است.
۶.

علم سنجی حکمرانی اسلامی براساس پایگاه استنادی وب. آو. ساینس

کلید واژه ها: علم سنجی حکمرانی اسلامی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 722 تعداد دانلود : 610
از چالش های حکمرانی در جوامع، عدم تمرکز به اجرا و پیاده سازی حکمرانی اسلامی است. بهره گیری از بنیان های یک جامعه، راه دستیابی به حکمرانی را هموارتر می کند. به همین روی هدف، علم سنجی حکمرانی اسلامی براساس پایگاه wos می باشد.این پژوهش از نظرماهیت، کمّی و از نظر جمع آوری داده ها، توصیفی- پیمایشی است. جامعه ی آماری پژوهش، تمامی مدارک علمی نمایه شده در حوزه ی حکمرانی اسلامی در پایگاه (web of science) در فاصله ی بین سال های 1990 تا 2021 میلادی (در زمان تألیف مقاله- 1February2021) می باشد. رکورد بازیابی شده، تعداد 679 مدرک (مقاله و غیر مقاله) در اختیار گذاشت. در این پژوهش، پژوهشگران به دلیل اهمیت و اعتبار نوع حکمرانی، وضعیت تولید علم حکمرانی اسلامی را در رشته های مختلف جهان، با نوع زبان جهانیان و نوع کشورهای جهان استخراج کردند. یافته ها نشان می دهند رشته ی سرمایه گذاری کسب وکار، زبان انگلیسی و کشور مالزی بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند. همچنین بررسی ها نشان داد کشور ایران در تولید علم حکمرانی اسلامی در رتبه ی دهم قرار دارد که باید درصدد بهبود آن بود.