جهان نوین

جهان نوین

جهان نوین سال چهارم بهار 1400 شماره 13

مقالات

۱.

ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺭﺍبطه تحقیق و توسعه ﺑﺎ ﺑﻬﺮﻩﻭﺭﯼ ﺍﺯ ﺩیﺪﮔﺎﻩ کارکنان اداره ورزش و جوانان شهرستان بهشهر

کلید واژه ها: تحقیق و توسعه بهره وری اداره ورزش و جوانان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 789 تعداد دانلود : 321
مطالعه حاضر به بررسی رابطه تحقیق و توسعه ﺑﺎ ﺑﻬﺮﻩﻭﺭﯼ اداره ورزش و جوانان شهرستان بهشهر پرداخته است. وزارت ورزش و جوانان ایران مشابه سایر کشورهای در حال توسعه می تواند به نقش واحد تحقیق و توسعه بر رشد بهره وری کل عوامل تولید این بخش امیدوار بود زیرا توسعه فعالیت های تحقیق و توسعه زمینه مساعدتری را برای ارتقا بهره وری این سازمان فراهم می آورد. جامعه آماری تحقیق تمامی کارکنان اداره ورزش و جوانان شهرستان بهشهر(154 نفر) بودند. از پرسشنامه محقق ساخته بهره وری عوامل تولید (83/0=α) و مدیریت تحقیق و توسعه (79/0=α) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های همبستگی، تحلیل رگرسیون در سطح معنی داری -05/0P≤ با نرم افزار SPSS22 استفاده شد. نتایج نشان داد که پژوهش از دیدگاه کارکنان تحقیق و توسعه بر بهره وری اداره ورزش و جوانان شهرستان بهشهر تأثیر معناداری دارد. پیشنهاد می شود فرصت های مطالعات تحقیق و توسعه در اختیار تمامی افراد متخصص و متعهد سازمان قرار بگیرد تا آنها نیز بتوانند در این حوزه فعالیت کنند و فرایند تصمیم گیری تحقیق و توسعه در اداره، بصورت مستمر از افرادی که به شناسایی مشکلات می پردازند، برای اجرای خدمات جدید استفاده شود.
۲.

ارتباط سبک رهبری مدیران مدارس استان مازندران با خلاقیت معلمان تربیت بدنی

کلید واژه ها: سبک رهبری خلاقیت تربیت بدنی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 457 تعداد دانلود : 129
هدف از این پژوهش، بررسی سبک رهبری مدیران مدارس استان مازندران و ارتباط آن با خلاقیت معلمین تربیت بدنی بود. نمونه آماری شامل 1388 مدیر و معلم تربیت بدنی و ابزار اندازه گیری تحقیق شامل پرسشنامه ارزیابی سبک رهبری و پرسشنامه خلاقیت بود. نتایج نشان داد که میانگین نمره سبک رهبری 4/131 (از حداکثر نمره ممکن 200) بود. میانگین نمره معلمان تربیت بدنی مرد از سبک رهبری حاکم 2/128 و در مورد معلمان زن تربیت بدنی برابر با 3/125 بود. در مورد شاخص های سبک رهبری، میانگین ادراک معلمان تربیت بدنی از رهبری عمل گرایی مدیران با حداکثر نمره ممکن 40، 32/26 بود. میانگین این ادراک در معلمان مرد 54/26 و در معلمان زن 1/26 بود. در شاخص رهبری تحول گرا که حداکثر نمره ممکن آن 160 بود، میانگین ادراک معلمان تربیت بدنی 12/107 بود، میانگین این ادراک در معلمان مرد، 22/109 و در معلمان زن 02/105 بود. با توجه به یافته های تحقیق چنین استنباط می شود که همبستگی بین سبک رهبری و خلاقیت 54/0 بود که در سطح 01/0= P معنی دار است. این نتیجه مؤید زیربنای نظری تحقیق است که سبک رهبری به عنوان عامل تسهیل کننده و برانگیزنده به طور مستقیم و غیرمستقیم بر خلاقیت افراد اثر دارد.
۳.

بررسی تاثیر بازاریابی ویروسی بر شخصیت برند و تمایل به خرید مجدد

کلید واژه ها: بازاریابی ویروسی شخصیت برند تمایل به خرید مجدد گوشی همراه سامسونگ دانشجویان دانشگاه علمی و کاربردی شهر اردبیل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 377 تعداد دانلود : 839
امروزه نگهداری و تقویت وفاداری مشتری در راستای محصولات یا خدمات یک شرکت، عموماً نکته اصلی و مرکزی فعالیت های بازاریابی شده است در صورتی که اگر ویژگی های برند به درستی شناخته و تعریف شوند می توانند سبب خرید مجدد مصرف کننده گردد؛ لذا پژوهش حاضر به شناخت تأثیر بازاریابی ویروسی بر شخصیت برند و تمایل به خرید مجدد می پردازد؛ که از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نوع و ماهیت توصیفی- پیمایشی می باشد و از آنجایی که نحوه و میزان تأثیرات متغیرها و همبستگی آن ها را با یکدیگر مورد مطالعه قرار می گیرد، به نوعی تحقیق همبستگی نیز شمرده می شود. جامعه آماری این پژوهش را مصرف کنندگان گوشی همراه سامسونگ تشکیل می دهد. و حجم نمونه 385 نفری از دانشجویان دانشگاه جامع علمی و کاربردی شهر اردبیل مورد بررسی قرار گرفته است. روش گردآوری اطلاعات به صورت میدانی و ابزار استفاده شده پرسشنامه می باشد که به صورت تصادفی ساده بین مصرف کنندگان توزیع گردید. برای تجزیه و تحلیل داده از نرم افزار LISREL8.8 استفاده گردید که نتایج تحقیق حاکی از تاثیر مثبت و معنادار بازاریابی ویروسی بر شخصیت برند و تمایل به خرید مجدد در سطح اطمینان 99 و 95 درصد می باشد. که در آخر پیشنهاداتی مبنی بر بهبود وضعیت موجود ارائه گردید.
۴.

فرصت ها و چالش های دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور از دو بعد عوامل درونی _ بیرونی با رویکرد مهارتی به روش (پانل دیتا)

کلید واژه ها: محتوای آموزشی فضای آموزشی سازماندهی برنامه ریزی عوامل درونی عوامل بیرونی آموزش علمی - کاربردی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 819 تعداد دانلود : 741
هدف دانشگاه جامع علمی - کاربردی، فراهم آوردن موجبات مشارکت سازمان ها و دستگاه های اجرایی دولتی و غیردولتی برای تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور ممکن است، به نحوی که فارغ التحصیلان هر یک از مؤسسات وابسته به این دانشگاه بتوانند برای کاری که به آنها محول می شود دانش و مهارت لازم را کسب کنند. تحقیق حاضر ازنظر طبقه بندی بر مبنای هدف، نوعی تحقیق کاربردی محسوب می شود. تحقیق حاضر بر مبنای طبقه بندی تحقیقات بر اساس روش و ماهیت، تحقیقی همبستگی محسوب می گردد. در این تحقیق برآورد و تخمین های آماری مدل ها و تأثیرات کلیه متغیرها با استفاده از نرم افزار Eviews صورت می گیرد. در این راستا در تحقیق پیش رو سعی شده با یک مدل اقتصادسنجی با استفاده از داده های مقطعی - سری زمانی (پانل) تأثیر ساختارهای آموزشی و مهارتی نظیر(محتوای عملی، سازماندهی برنامه ریزی آموزش های علمی - کاربردی، فضای آموزشی) بر عوامل درونی - بیرونی نظام آموزش عالی علمی کاربردی را در 30 مرکز جامع آموزش عالی علمی کاربردی استان های کشور در یک دوره 3 ساله 1399_1396 مورد بررسی قرار گیرد. نتایج حاکی است که تأثیر هر سه متغیر توضیحی با عوامل درونی - بیرونی در نظام آموزش عالی علمی کاربردی رابطه معنی دار و مثبتی دارد و در میان متغیرهای توضیحی متغیر محتوای عملی در سطح 5 درصد و متغیرهای فضای آموزشی و سازماندهی برنامه ریزی آموزش های علمی _کاربردی در سطح 10 درصدمعنی دارهستند. معنی داری کل مدل باتوجه به 38/2 =F ، 80/0= R2، 88/1= D.W تأثیر قابل ملاحظه ای داشت.
۵.

نقش جوانان در شکل گیری حکمرانی متعالی

کلید واژه ها: جوانان حکمرانی متعالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 53 تعداد دانلود : 345
در نگاه وسیع تر از عنصر مدیریت در یک اجتماع، حکمرانی حرف نخست را می زند. سازوکارهای یک حکمرانی اگر از دل آرمان های یک جامعه و فرامین مقامات معظم آن و بهره گیری از سبک زندگی اسطوره ها و اسوه ها بیرون بیاید، به تعالیت آن حکمرانی صبغه می بخشد. هدف در این مقاله بررسی نقش جوانان در شکل گیری حکمرانی متعالی با روش مروری و تحلیلی و به روش کتابخانه ای می باشد. در قسمت چارچوب نظری با ارائه مدلی خورشیدی (تابشی) اثرگذاری و اثرپذیری مؤلفه های یک حکمرانی متعالی جوان محور برحسب مطالعات دیگران در این حوزه و تحلیل این عوامل در قسمت بحث و بررسی، هدف مقاله صورت نظری به خود گرفت. در قسمت نتیجه گیری راهکارهای دستیابی به حکمرانی تعالی گرای جوان محور، یافت شد. بهره گیری از بیانات مقام معظم رهبری در گام دوم، الگوگیری از اسطوره ها (شهید سلیمانی)، آزمون و خطا در شرایط کرونایی، شعار جهش تولید و آموزش بنیادی از جمله این موارد می باشند که می تواند شرایط جوان گرایی حکمرانی را هموارتر کند.
۶.

بررسی تاثیر مدیریت سود بر رابطه بین تفاوت های دائمی مالیات دفتری و تغییرات آتی سود قبل از مالیات

کلید واژه ها: تفاوت های دائمی مالیات دفتری تغییرات آتی سود مدیریت سود

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 543 تعداد دانلود : 725
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدیریت سود بر رابطه تفاوت های دائمی مالیات دفتری و تغییرات آتی سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد که پس از حذف محدودیت ها 106 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دوره مالی پژوهش حاضر بین سال های 1394 تا 1398 می باشد. برای بررسی فرضیات از نرم افزار ایویوز و از روش رگرسیون پانلی استفاده شده است. نتایج جاصل از پژوهش نشان می دهد که بین تفاوت های دائمی مالیات دفتری و تغییرات آتی سود قبل از مالیات رابطه مثبت معناداری وجود دارد. و مدیریت سود رابطه بین تفاوت های دائمی مالیات دفتری و تغییرات آتی سود قبل از مالیات را تعدیل می کند.
۷.

مروری بر خلاقیت و نوآوری و مدیریت ارتباط با مشتری در سازمان ها

کلید واژه ها: خلاقیت نوآوری مدیریت ارتباط با مشتری سازمان ها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 657 تعداد دانلود : 28
هدف از این مقاله مروری بر خلاقیت، نوآوری و مدیریت ارتباط با مشتری در سازمان ها است. خلاقیت میلی ذاتی است که در وجود انسان به ودیعه نهاده شده و انسان مظهر خلاقیت الهی است. تحولات پرشتاب جهانی در عرصه علم و صنعت، جوامع بشری را بر آن داشته تا با نگرشی جدید به دارایی های غیر عینی، درصدد افزایش توانایی های خود برای همگامی با این تغییرات باشد. از طرفی سازمان های کوچک و بزرگ، اقدام به ارزیابی مجدد محصولات، خدمات و عملیات خود کرده اند تا فرهنگ نوآوری به وجود آورند. این بازبینی مجدد اهداف سازمانی، بدین دلیل صورت می گیرد که پرورش فرهنگ نوآوری در درون سازمان، بهترین تضمینی است که یک سازمان بتواند در محیطی که بازارهای آن به سرعت به پیش می روند، پایدار بماند. هدف اصلی مدیریت ارتباط با مشتری درک و رفتار بهتر با مشتریان به منظور افزایش وفاداری و منافع می باشد(ایکورن، 2017). که کارایی و کارآمدی مدیریت ارتباط با مشتری به طور فزاینده ای به عنوان راهی برای گسترش قابلیت نوآوری و برای فراهم کردن مزیت رقابتی پایدار شناخته شده است. این مطالعه به شیوه مرور کتابخانه ای و منابع، ضمن مروری بر مفاهیم خلاقیت، نوآوری به ارتباط بین نوآوری و مدیریت ارتباط با مشتری پرداخته است.
۸.

اثر اطلاعات مالی بر تصمیم گیری های سرمایه گذاران: حسابداری تعهدی در مقابل حسابداری نقدی

کلید واژه ها: اطلاعات مالی تعهدی اطلاعات مالی نقدی تصمیم گیری سرمایه گذاران قیمت سهام

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 212 تعداد دانلود : 403
پژوهش حاضر با هدف تحلیل تاثیر ارزش افزوده اطلاعات توسعه یافته مطابق با دو سیستم حسابداری اصلی برای تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری، با تاثیر مستقیم بر ارزش جاری بازار سرمایه شرکت های فهرست شده اجرا شد. برای به دست آوردن نتایج تحقیق، اطلاعات مالی خاص مورد بررسی قرار گرفت و در نمونه ای متشکل از 170 شرکت ایرانی حاضر در بورس اوراق بهادار تهران بین سال های 1388 تا 1394 جمع آوری شد و نمونه ها با استفاده از نرم افزار ایویوز مورد سنجش قرار گرفت. در این راستا سه فرضیه تدوین و به منظور آزمون فرضیه های پژوهش تحلیل داده از مدل های اقتصادسنجی سایر مقالات و بر اساس تحلیل رگرسیون چندگانه و سازگار با اهداف پژوهش استفاده شد. در این سطح از پژوهش، تاثیر اطلاعات به دست آمده از طریق حسابداری نقدی (کمیت سنجی شده از طریق جریان نقدی نشئت گرفته از عملیات ها، سرمایه گذاری و تامین مالی) و حسابداری تعهدی(کمیت سنجی شده از طریق سود خالص عملیات و درآمد خالص) بر بازدهی سود سرمایه شرکت های فهرست شده بررسی و برآورد شد. نتایج پژوهش بیانگر این است اطلاعات به دست آمده از حسابداری تعهدی و اقلام نقدی در قیمت سهام تاثیرگذار بوده و همچنین اطلاعات به دست آمده از حسابداری تعهدی (سود عملیات) تاثیر کمتری بر ارزش گذاری قیمت سهام در مقابل با ارزش اطلاعات بدست آمده از حسابداری نقدی(جریان نقد عملیات) دارد.