مدیریت

مدیریت

مدیریت 1387 شماره 131 و 132

مقالات

۲.

نقش عوامل استراتژیک داخلی در کسب مزیت رقابتی

کلید واژه ها: مزیت رقابتیعوامل استراتژیک داخلیرویکرد منبع مداررویکرد وظیفه ایرویکرد زنجیره ارزش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۶۷۸ تعداد دانلود : ۸۸۶
در دنیای امروزی، مزیت رقابتی از جمله مولفه هایی است که ماندگاری سازمانی را تضمین می کند و باعث پیشی گرفتن سازمانها از یکدیگر می شود، اما کسب مزیت رقابتی به صورت تصادفی و بدون برنامه حاصل نمی شود بلکه بایستی سازمانها با تفکر و طراحی چهارچوبهای علمی در این راستا حرکت کنند...
۳.

نام های تجاری ، واژگانی فراتر از یک نام

کلید واژه ها: استراتژینام تجاریارزیابی منطقیارزیابی احساسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰۸۱ تعداد دانلود : ۵۱۵
ایجاد یک نام تجاری، روشی برای کمک به فراگرد حافظه مصرف کننده محسوب می شود. با این کار، یک محصول شناسایی و امکان موقعیت دهی آن نسبت به دیگر نام های تجاری نیز فراهم می شود. در تعریف نام تجاری چنین گفته شده است که نام تجاری نام و یا نمادی است که سازمان آن را با هدف ارزش آفرینی برای ذینفعان خود بکار می برد. لذا برای تثبیت نام تجاری در حافظه ی مصرف کننده، سازمان باید از ابزارهایی شامل نام های برجسته استفاده نماید...
۴.

ارائه یک مدل استراتژیک برای ایجاد نام و نشان تجاری

کلید واژه ها: فرهنگ سازمانیمدیریت استراتژیکنام و نشان تجاریجوهره نام تجاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰۴۹ تعداد دانلود : ۵۱۴
ورود به بازارهای جهانی و پویای امروزی و رقابت تنگاتنگ بین کسب و کارها در ارائه انبوهی از محصولات مشابه در یک رده به بازار، ارزش منحصر به فردی به مدیریت نام تجاری در بازاریابی داده و جایگاه آن را در لب تجارت تثبیت ساخته است...
۵.

مصرف کنندگان چگونه رنگ ها را انتخاب می کنند

کلید واژه ها: رفتار مصرف کنندهرفتاراستراتژی بازاریابیطراحی محصولنشانمدیریت محصول

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۸۳۵ تعداد دانلود : ۴۲۳
دست اندرکاران بازاریابی احتمالا می دانند که رنگ محصولات نقش مهمی در تصمیم خرید مصرف کنندگان ایفا می کند، اما شاید با تحقیقات تجربی در این زمینه چندان آشنا نباشند. هدف این مقاله عبارتست از کاربرد چارچوب یادگیری ارتباطی در ادبیات موضوع رنگ، برای کمک به شناخت نحوه انتخاب رنگ ها از سوی مصرف کنندگان...
۷.

نقش سیستم اطلاعات منابع انسانی در بهبود تصمیمات مدیران

کلید واژه ها: تصمیم گیریاطلاعاتسیستم اطلاعاتبرنامه ریزی نیروی انسانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۳۰۴ تعداد دانلود : ۵۷۵
دهه آغازین قرن 21 و هزاره سوم به عصر ارتباطات و اطلاعات تعلق دارد و سیمای کنونی جهان حاکی از انفجار اطلاعات حاصل از پیشرفتهای فناوری اطلاعات است. جریان عظیم اطلاعات فرایند تصمیم گیری را نیازمند آشنایی کامل مدیران با سیستم های اطلاعاتی و استفاده بهینه از آنها ساخته است...
۸.

ارزیابی عملکرد زنجیره ارزش با استفاده از مدل BSC

کلید واژه ها: ارزیابی عملکردزنجیره ارزشکارت امتیاز متوازن ( BSC )

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۲۹۰ تعداد دانلود : ۱۰۱۴
در فضای اقتصادی نوین، در صورتی که سازمان ها تمایل به کسب شایستگی های اصلی داشته باشند، می بایست از اینترنت به منظور برآورده سازی نیازها بازار استفاده نمایند و از حداکثر مزایای منابع موجود در اینترنت بهره مند گردند. بنابراین، سازمان هایی که در یک زنجیره ارزش تخصصی قرار دارند و به ارزیابی عملکرد کل زنجیره ارزش می پردازند، از فرصت های ایجاد شده برای بهبود مستمر استفاده می کنند...
۹.

نظریه پیچیدگی و مدیریت تحول سازمان

کلید واژه ها: یادگیری سازمانیپیچیدگیپارادایمتحول سازمانسیستم پیچیده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۶۱۷۴ تعداد دانلود : ۲۳۲۱
این مقاله در مرحله نخست نظری اجمالی خواد داشت بر نظریه پیچیدگی و مقایسه آن با رویکرد سنتی. در ادامه این سوال مطرح خواد شد که دوران گذرا از پارادایم سنتی تا رسیدن به دوران پیچیدگی در سازمان چگونه باید طی شود و در پایان مقاله، دستورالعمل هایی جهت اعمال مدیریت تحول سازمان در غالب نظریه پیچیدگی ارائه خواهد شد.
۱۰.

رابطه بین سبک تفکر و میزان کارائی

کلید واژه ها: کاراییسبک تفکرسبک تفکر قانونگذارسبک تفکر اجراییسبک تفکر قضاوت گر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۱۱۱ تعداد دانلود : ۵۵۱
سبک تفکر که شیوه ترجیحی تفکر است به بیان این موضوع می پردازد که آنچه در زندگی برای ما اتفاق می افتد، نه تنها به میزان خوب اندیشیدن، بلکه به چگونگی تفکر ما نیز مربوط می شود. در سازمان ها نیز مدیران که مهمترین عامل در حیات، رشد و بالندگی و یا نابودی سازمان ها هستند از این امر تبعیت می کنند...
۱۱.

مفهوم و اهداف سیستم مدیریت کیفیت محیط کار

۱۳.

تحرک گروهی در سازمانهای آموزشی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰۳۲ تعداد دانلود : ۴۹۶
پرورش قابلیت کار گروهی و پیدا کردن مهارت در گروه کوشی را باید از مدرسه آغاز کرد. تنها مدرسه هایی می توانند اینگونه پرورش را به ثمر برسانند که خود سازمانی گروه مدار و گروه کوش باشند. بی تردید مدیر هر سازمان آموزشی وظیفه دارد برای بهبود یادگیری های دانش آموزان به تدابیر و چاره اندیشی های گوناگون متوسل شود....