یکی از معضلاتی که بسیاری از سازمان های کشور ( دولتی و غیر دولتی ) با آن روبرو هستند ، انجام پروژه های مختلفی است که بعضا با یکدیگر هم افزایی لازم را ایجاد نکرده و سازمان ها را با انبوهی از پروژه ها در حوزه های مختلف غرق ساخته و هزینه های زیادی بدون ایجاد ارزش مطلوب بدنبال دارند . حتما با سازمان های مختلفی روبرو شده اید که تقریبا تمامی یا قسمت اعظمی از مباحث مدیریتی و مهندسی روز دنیا به صورت همزمان در قالب پروژه های مختلف در آن ها در جریان باشد ...
نام و نشان تجاری عبارت است از نام ، عبارت ، اصطلاح ، علامت ، نشانه ، نمادی ، طرح ، یا ترکیبی از این ها ، که به منظور شناساندن محصولات و خدمات فروشندگان یا گروهی از فروشندگان و متمایز ساختن آنها از محصولات شرکت های رقیب استفاده می شوند . نام و نشان تجاری به مصرف کننده کمک می کند محصولاتی را که مفید می داند ، شناسایی کند و همچنین می تواند اطلاعاتی در باره کیفیت محصول به خریدار بدهد . در بازار ، نام ها و نشان های تجاری ، از نظر قدرت و ارزش با یکدیگر متفاوت اند . یک نام و نشان تجاری قدرتمند از ارزش زیادی برخوردار است ...
بازسازی فرایند ( مهندسی مجدد ) یکی از رویه های مدیریت می باشد که در آن مسئولان تمام واحدها و دوایر سازمانی گرد هم می آیند و به صورت هم زمان در ساختار ، فرهنگ ، تکنولوژی اطلاعات تغییرات اساسی می دهند تا در ارائه خدمات به مشتری ، بهبود کیفیت ، کاهش هزینه و سرعت در انجام امور عملکرد سازمان را بهبود بخشند . شرط اول برای مهندسی مجدد ( بازسازی فرایند ) پذیرفتن تغییرات سریع و انقلابی در فرایندها می باشد و به عبارت دیگر مهندسی مجدد با تفکر بریدن از مقررات و قواعد کهنه و منسوخ و جدایی از آن فرضیاتی که بر کارها حاکم بوده شروع می شود و سعی در دیجاد فرایندهای جدید می باشد مهندسی مجدد در روندی است که سازمان از حالت وظیفه گرایی به سوی فرایند محوری حرکت می کند ...
در هر شرکتی مهمترین عملیات جهت حفظ بقاء و ماندگاری آن ، ارتقاء کیفیت حداقل از سایر رقباء می باشد . حال این کیفیت ممکن است مطلوب نظر مشتری نباشد ، اما به دلیل بالاتر بودن سطح کیفیت سازمان ما از رقباء قادر به ادامه زندگی و بقاء خواهیم بود . اما برای رسیدن به سطح بالاتری از کیفیت یاد شده تا حد کیفیت مطلوب و ممتاز نیاز به بکارگیری روش ها و تکنیک هایی مناسب شناخته شده دیگری هستیم . در این نوشتار سعی می شود تا با بیان مختصری از تاریخچه و نحوه اجرای یکی از تکنیک ها ، پاسخگوی نیاز اصلی مشتریان یعنی حداکثر کارایی و مطلوبیت محصولات سازمان خود باشیم .
امروزه بحث انبار و انبارداری به یکی از محورهای اصلی صنایع و سازمان ها تبدیل شده است . بسیاری از مدیران بر این باورند که در صورت مدیریت صحیح انبار می توانند بهره وری و کارایی سازمان های خود را به نحو مطلوب افزایش دهند بدیهی است در این ارتباط باید به دنبال روش و ابزاری باشیم که بتواند مدیریت انبار را در انجام وظایف خود که همان برنامه ریزی ، تصمیم گیری ، سازماندهی ، کنترل و نظارت امور انبار است کمک کند . این مقاله یک ابزاری را که طرح آرایش مکانیزه انبار نام دارد ، معرفی و به چگونگی افزایش کارایی مدیریت انبار می پردازد .
هر سازمان یا شرکتی در بعد بیرونی و محیط خارجی خود که به نوعی بر حسب بزرگی و گسترده بودن آن غیر قابل کنترل نیز می باشد ، با فرصت ها و تهدیداتی رو به روست که می تواند به عنوان عامل کلیدی موفقیت یا شکست یک سازمان تلقی گردد و به قولی دیگر بهره گیری مناسب از این فرصت ها و اتخاذ تدابیری برای رویارویی با تهدیدات اگر از طرح سازمان نادیده گرفته شود همچون طوفان تسونومی به یکباره و در اندک زمانی همه چیز را ویران می کند و در هم می شکند . برای حضور موفق در این عرصه رقابت و بازی تجارت ، آشنایی با قواعد بازی تجارت لاجرم الزامیست که در این دریای مواج و طوفانی اگر چه نتوانیم قایق سواری کنیم حداقل از موج سواری در این دریا مواج لذت ببریم .
خلاقیت قسمت مهمی از زندگی سازمانی را تشکیل می دهد و زمینه لازم را برای ایجاد تغییر در سازمان فراهم می سازد . برخی از صاحبنظران مدیریت بین خلاقیت و نوآوری تفاوت قائل شده اند . آنها خلاقیت را ظهور ایده ای نو و نوآوری را انتقل چنین ایده ای در قالب تولید یک کالا ، ارائه خدمت یا روش نو می دانند . توانایی های لازم برای خلق ایده های نو با توانایی های مورد نیاز برای تحقق این ایده ها یکسان نمی باشند . با این وجود خلاقیت به تنهایی نمی توانند در اثر بخشی سازمان مؤثر باشد مگر این که ایده ای خلاق به کار گرفته شوند بکارگیری و هدایت این ایده ها نیز نیاز به رهبری خاص دارد ...