مدیریت

مدیریت

مدیریت 1385 شماره 109 و 110

مقالات

۲.

تشریح تفضیلی مدل راهی به تعالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰۲۸ تعداد دانلود : ۶۰۷
یکی از معضلاتی که بسیاری از سازمان های کشور ( دولتی و غیر دولتی ) با آن روبرو هستند ،‌ انجام پروژه های مختلفی است که بعضا با یکدیگر هم افزایی لازم را ایجاد نکرده و سازمان ها را با انبوهی از پروژه ها در حوزه های مختلف غرق ساخته و هزینه های زیادی بدون ایجاد ارزش مطلوب بدنبال دارند . حتما با سازمان های مختلفی روبرو شده اید که تقریبا تمامی یا قسمت اعظمی از مباحث مدیریتی و مهندسی روز دنیا به صورت همزمان در قالب پروژه های مختلف در آن ها در جریان باشد ...
۳.

نام و نشان تجاری (brand)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۲۷۶ تعداد دانلود : ۵۱۰۰
نام و نشان تجاری عبارت است از نام ، عبارت ، اصطلاح ، علامت ، نشانه ، نمادی ، طرح ، یا ترکیبی از این ها ، که به منظور شناساندن محصولات و خدمات فروشندگان یا گروهی از فروشندگان و متمایز ساختن آنها از محصولات شرکت های رقیب استفاده می شوند . نام و نشان تجاری به مصرف کننده کمک می کند محصولاتی را که مفید می داند ، شناسایی کند و همچنین می تواند اطلاعاتی در باره کیفیت محصول به خریدار بدهد . در بازار ، نام ها و نشان های تجاری ، از نظر قدرت و ارزش با یکدیگر متفاوت اند . یک نام و نشان تجاری قدرتمند از ارزش زیادی برخوردار است ...
۵.

مهندسی مجدد و جایگاه آن در سازمان ها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۴۸۰ تعداد دانلود : ۷۷۹
بازسازی فرایند ( مهندسی مجدد ) یکی از رویه های مدیریت می باشد که در آن مسئولان تمام واحدها و دوایر سازمانی گرد هم می آیند و به صورت هم زمان در ساختار ، فرهنگ ، تکنولوژی اطلاعات تغییرات اساسی می دهند تا در ارائه خدمات به مشتری ، بهبود کیفیت ، کاهش هزینه و سرعت در انجام امور عملکرد سازمان را بهبود بخشند . شرط اول برای مهندسی مجدد ( بازسازی فرایند ) پذیرفتن تغییرات سریع و انقلابی در فرایندها می باشد و به عبارت دیگر مهندسی مجدد با تفکر بریدن از مقررات و قواعد کهنه و منسوخ و جدایی از آن فرضیاتی که بر کارها حاکم بوده شروع می شود و سعی در دیجاد فرایندهای جدید می باشد مهندسی مجدد در روندی است که سازمان از حالت وظیفه گرایی به سوی فرایند محوری حرکت می کند ...
۹.

پوکایوکه ( روشی برای به صفر رساندن عیوب )

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۵۱۹
در هر شرکتی مهمترین عملیات جهت حفظ بقاء و ماندگاری آن ، ارتقاء کیفیت حداقل از سایر رقباء می باشد . حال این کیفیت ممکن است مطلوب نظر مشتری نباشد ، اما به دلیل بالاتر بودن سطح کیفیت سازمان ما از رقباء قادر به ادامه زندگی و بقاء خواهیم بود . اما برای رسیدن به سطح بالاتری از کیفیت یاد شده تا حد کیفیت مطلوب و ممتاز نیاز به بکارگیری روش ها و تکنیک هایی مناسب شناخته شده دیگری هستیم . در این نوشتار سعی می شود تا با بیان مختصری از تاریخچه و نحوه اجرای یکی از تکنیک ها ، پاسخگوی نیاز اصلی مشتریان یعنی حداکثر کارایی و مطلوبیت محصولات سازمان خود باشیم .
۱۰.

نقش طرح آرایش مکانیزه انبار در مدیریت انبار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۸۶۵
امروزه بحث انبار و انبارداری به یکی از محورهای اصلی صنایع و سازمان ها تبدیل شده است . بسیاری از مدیران بر این باورند که در صورت مدیریت صحیح انبار می توانند بهره وری و کارایی سازمان های خود را به نحو مطلوب افزایش دهند بدیهی است در این ارتباط باید به دنبال روش و ابزاری باشیم که بتواند مدیریت انبار را در انجام وظایف خود که همان برنامه ریزی ،‌ تصمیم گیری ، سازماندهی ، کنترل و نظارت امور انبار است کمک کند . این مقاله یک ابزاری را که طرح آرایش مکانیزه انبار نام دارد ، معرفی و به چگونگی افزایش کارایی مدیریت انبار می پردازد .
۱۲.

رهنمودهایی برای موفقیت در صحنه رقابت جهانی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۱۴۱
هر سازمان یا شرکتی در بعد بیرونی و محیط خارجی خود که به نوعی بر حسب بزرگی و گسترده بودن آن غیر قابل کنترل نیز می باشد ، با فرصت ها و تهدیداتی رو به روست که می تواند به عنوان عامل کلیدی موفقیت یا شکست یک سازمان تلقی گردد و به قولی دیگر بهره گیری مناسب از این فرصت ها و اتخاذ تدابیری برای رویارویی با تهدیدات اگر از طرح سازمان نادیده گرفته شود همچون طوفان تسونومی به یکباره و در اندک زمانی همه چیز را ویران می کند و در هم می شکند . برای حضور موفق در این عرصه رقابت و بازی تجارت ، آشنایی با قواعد بازی تجارت لاجرم الزامیست که در این دریای مواج و طوفانی اگر چه نتوانیم قایق سواری کنیم حداقل از موج سواری در این دریا مواج لذت ببریم .
۱۴.

رهبری خلاق

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۱۵۱
خلاقیت قسمت مهمی از زندگی سازمانی را تشکیل می دهد و زمینه لازم را برای ایجاد تغییر در سازمان فراهم می سازد . برخی از صاحبنظران مدیریت بین خلاقیت و نوآوری تفاوت قائل شده اند . آنها خلاقیت را ظهور ایده ای نو و نوآوری را انتقل چنین ایده ای در قالب تولید یک کالا ، ارائه خدمت یا روش نو می دانند . توانایی های لازم برای خلق ایده های نو با توانایی های مورد نیاز برای تحقق این ایده ها یکسان نمی باشند . با این وجود خلاقیت به تنهایی نمی توانند در اثر بخشی سازمان مؤثر باشد مگر این که ایده ای خلاق به کار گرفته شوند بکارگیری و هدایت این ایده ها نیز نیاز به رهبری خاص دارد ...