۳.
کلید واژه ها:
پست الکترونیک تجارت الکترونیک دولت الکترونیک اطلاعات مردم فناوری ارتباطی ارتباط دولت
یکی از ابعاد زندگی انسان ها در هر جامعه به ویژه در جوامع جدید نحوه رابطه آنها با دولت است . در این زمینه فناوری های ارتباطی می توانند نقش مهمی ایفا کنند . از مهمترین ویژگی های این فناوری می توان به کاهش هزینه خدمات ، استمرار ، دسترسی آسان ، نگهداری و مبادله داده های مختلف و ... اشاره کرد . هر چند استفاده و بهره برداری صحیح و مؤثر از این امکانات در جهت توسعه نظام اداری نیاز به تنظیم قوانین مدون و مدیریت منظم دارد ولی این واقعیت در متن ارتباط های بین دولت و مردم نهفته است ...
۴.
هدف از انجام این مقاله برسی و اهمیت جایگاه اولویت گذاری در برنامه های تحقیقاتی از سوی مدیران سازمان است . نویسنده سعی نموده که ضمن بررسی چرایی اولویت گذاری تحقیق رهیافت و روش شناختی اولویت گذاری و اهمیت و هدف آن را مورد بررسی قرار دهد . در این مقاله برای انتخاب یک روش شناختی اولویت گذاری تحقیق شش معیار را مد نظر قرار می دهند که عبارتند از : ( شفافیت ، مشارکت ، سادگی ، منطق نظری ، استعداد و ظرفیت تمایز ، کاربرد ارزان ) همچنین اولویت بندی برنامه های تحقیقاتی در کشورهای در حال توسعه بدون اولیت گذاری رسمی صورت می پذیرد ...
۵.
کلید واژه ها:
فرهنگ کامیابی جو سازمان های خلاق نوآوری خلاقیت توسعه علمی خرد گریزی و خرد پذیری
هر گونه توسعه در معنای واقعی خود نه فقط به برنامه ریزی جامعه پژوهشی ، آموزشی مناسب و همه جانبه اجتماعی ، فرهنگی نیاز دارد ، بلکه هر گونه توسعه جدی در هر کشوری به عزم ملی همگانی نیز نیازمند و مستلزم درک صحیح اقشار مختلف از توسعه و مشارکت و درگیری آنها در فرهنگ توسعه است و این عزم و اراده ملی که یک اثر اجتماعی و فرهنگی است الزاماَ همان عزم سیاستگذاران و نخبگان اقتصادی و فنی نیست ، بلکه عزمی برای آن نوع توسعه ای است که در غالب فرهنگ جای گرفته و با آن ترکیب شده است و در شخصیت و رفتار جامعه منعکس می شود ...
۶.
فرایند رسیدن به یک تصمیم مناسب بر اساس اطلاعات بدست آمده از افراد مختلف ، تصمیم گیری نامیده می شد . تصمیم گیری عامل اصلی عملکرد در یک سازمان است . زیرا عملکرد سازمانی مستلزم کنش بیش از یک فرد است . به دلیل اهمیت فرایند تصمیم گیری گروهی از مدل های تصمیم گیری در جهت برقراری یک توسعه سیستماتیک و مؤثر می توان استفاده کرد . به طور کلی ، چهار مدل تصمیم گیری وجود دارد که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند این چهار مدل عبارتند از مدل عقلایی ، مدل سیاسی ، مدل فرآیند و مدل سطل آشغال ( آشفته ) ( هرج و مرج )
۷.
کلید واژه ها:
فلسفه معرفت شناسی هستی شناسی مدیریت کیفیت فراگیر ارزش شناسی ایده آلیسم و پارادایم
در ابتدای قرن بیستم « فردریک تیلور » روش علمی خود را ارائه داد که هدف آن ، مؤثر کردن عملیات و دسترسی با بازده انبوه تر در تولید بود . « تیلور » به پیروی از آدام اسمیت کارها را به وظایف کوچک تقسیم می کرد و بدین ترتیب سطح مهارت کارگران را در یک بخش افزایش می داد . با کار « تیلور » کیفیت سنتی که در هنر استادکاران و صنعتگران نهفته بود تغییر یافت و به دنبال آن بعد از جنگ جهانی اول ، پیروزی متفقین را ناشی از کیفیت خوب ابزارهای آنها تشخیص دادند که این موضوع باعث به وجود آمدن دیدگاه جدیدی نسبت به کیفیت شد ...