ضرورت تدوین تفسیر تربیتی در دروس معارف اسلامی با نگاه به روش شناسی، مبانی و قواعد آن (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: نشر معارف متصدی تدوین کُتب درسی تفسیر در دانشگاه است، تاکنون این کتب حول محور غُرر آیات تدوین شده است؛ اما کتاب درسی بر محور «تربیت» نوشته نشده است. روش: روش این پژوهش توصیفی تحلیلی است. یافته ها: بر اساس یافته پژوهش، نوشتن تفسیر تربیتی با در نظر گرفتن روش های عام تفسیر، و نیز روش های خاص تفسیر تربیتی مانند: توضیح آیات با عنایت به فرایند تربیت، استخدام علوم تربیتی برای توضیح آیات، توجه به بعد تربیتی قرآن در بیانات تفسیری، نظریه پردازی های تربیتی بر اساس قرآن و ضرورت توجه به مبانی عام تفسیر، و نیز مبانی خاص تفسیر تربیتی مانند: وجود آموزه های تربیتی در قرآن، توجه به اصل تزکیه و تربیت قبل از آموزش، جامع نگری قرآن به تربیت و توجه آن به همه ابعاد انسان، هماهنگی قرآن با فطرت انسان، توجه به الگوهای تربیتی مطرح شده در قرآن و استفاده از ابزارهای معرفتی متفاوت در شناخت تربیت، و در نظر گرفتن قواعد عام تفسیر مانند: قاعده بطن آیت الله معرفت مورد نیاز بوده است، نتیجه گیری: با توجه به نیاز تربیتی دانشجویان در حوزه های معرفتی، فطری، اخلاقی و رفتاری از یک سو و نگاه به روش شناسی، مبانی و قواعد تفسیر موضوعی تربیتی، ضرورت نگارش این تفسیر به ویژه برای دانشجویان رشته علوم تربیتی نمایان شده است.The necessity of compiling educational interpretation in Islamic education courses by looking at its methodology, principles and rules
Aim: Maaref Publishing is responsible for publishing commentary textbooks in Iranian universities. So far, these books have been compiled around famous verses, but the textbook has not been written on the axis of "education”. The aim of the research is to analyze the educational interpretation in Islamic education courses by looking at its methodology, principles and rules Method: In this research with descriptive-analytical method according to the educational needs of students in the fields of knowledge, instinct, ethics and behavior on the one hand and looking at the methodology, principles and rules of thematic interpretation of education, on the other hand, the need for this compilation will be shown. Results and Conclusion : Based on the research finding, in writing educational commentary following factors are considered: general methods of interpretation, as well as specific methods of educational interpretation such as: explaining verses with regard to the educational process, employing educational sciences to explain verses, paying attention to the educational dimension of the Qur'an in interpretive statements, theorizing Education based on the Qur'an and the need to pay attention to the general principles of interpretation, as well as the specific principles of educational interpretation such as: the existence of educational teachings in the Qur'an, attention to the principle of cultivation and education before education, comprehensiveness of the Qur'an to education and its attention to all human dimensions, harmony The Qur'an with human nature, paying attention to the educational models presented in the Qur'an and using different epistemological tools in understanding education, and considering the general rules of interpretation such as: Ayatollah Maa'refat womb rule, the necessity of writing this interpretation for students, especially science students Reveals training.