نقش رسانه ها در میزان آشنایی دانشجویان با فرقه های شیطان پرستی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف این نوشتار، بررسی نقش رسانه ها در میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل با فرقه های شیطان پرستی بود. روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، از نوع کاربردی و به لحاظ روش، از نوع همبستگی است و برای جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته با سؤالات بسته پاسخ در طیف پنج گزینه ای لیکرت استفاده شده است. یافته ها: آشنایی با شیطان پرستی در بین دختران و پسران به صورت معناداری پایین تر از میانگین نظری است؛ میزان آشنایی دانشجویان پسر به صورت معناداری بیشتر از دانشجویان دختر است؛ تفاوت میانگین مشاهده شده در بین گروههای تحصیلی معنادار نیست؛ بین منابع رسانه ای آشنایی دانشجویان دختر و پسر با فرقه های شیطان پرستی تفاوت معناداری وجود ندارد؛ همچنین بین متغیّرهای پایگاههای اجتماعی- اقتصادی دانشجویان و میزان آشنایی با فرقه های شیطان پرستی رابطه معناداری وجود نداشت. نتیجه گیری: در میان منابع آشنایی دانشجویان با فرقه های شیطان پرستی، رسانه ها نقش مؤثری دارند. تعدّد منابع رسانه ای، سهولت استفاده و ارتباط فوری، عدم محدودیت در تولید محتوا، تعامل مخاطب، غیر رسمی بودن فضای شبکه های اجتماعی، نداشتن تیم تحریریه در تولید محتوا، سانسور کمتر و قیمت کمتر، باعث می شود نقش این رسانه ها در ترویج افکار و شکل دهی به فرهنگ و اندیشه پررنگ باشد.The Role of Media in Students' Familiarity With Satanic Sects (Case Study: Students of Islamic Azad University, Ardabil) Branch
Objectives : The purpose of this article is to investigate the role of the media in the familiarity of students of the Islamic Azad University of Ardabil with satanic sects. Method: The present study is applied in terms of purpose and correlational in terms of method. To collect data, a researcher-made questionnaire with closed-ended questions was used in a five-point Likert scale. Results: Familiarity with satanism among girls and boys is significantly lower than the theoretical average; The level of familiarity of male students is significantly higher than female students; The difference in the mean observed between the study groups is not significant; There is no significant difference between the media sources of male and female students' familiarity with satanic sects; Also, there was no significant relationship between the variables of students' socio-economic status and familiarity with satanic sects. Conclusion: Among the sources of students' familiarity with satanic sects, the media has an effective role. Multiplicity of media resources, ease of use and instant communication, no restrictions on content production, audience interaction, informal social media space, lack of editorial team in content production, less censorship and lower prices, make the role of these media bold in promoting ideas and shaping Culture and thought .