بررسی و نقد مبانی نظریه جامعه باز پوپر با نظر به مبانی جامعه معتدل الاهی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش، نقد مبانی نظری «نظریه جامعه باز» یا همان «لیبرال دموکراسی منفی» کارل پوپر بود . روش: پژوهش حاضر به روش نقد معرفت شناختی و ابطال روش ابطال گرایی در فلسفه علم پوپر صورت گرفت. یافته ها: هرچند پوپر در نظریه اش خواهان تحقق جامعه ای مبتنی بر قبول اصالت فرد، محوریت قانون و تساوی در برابر آن، دموکراسی و آزادی بود، اما شرط تحقق همه این اصول را صرفاً بروز و نمود حذفی اراده های انسانی می دانست. نظریه وی بر فرض «جهانهای سه گانه» در هستی شناسی، «ابطال گرایی» در فلسفه علم و «استحاله کسب یقین» در معرفت شناسی استوار شده و در مقابل این نظریه، نظریه مردم سالاری دینی قرار دارد که در قرائت اسلام ناب بر پایه قبول مبدء و معاد و منزلتِ خلیفه اللهی انسان، مبتنی بر «رئالیسمِ» هستی شناختی، «اثبات گراییِ تجربی و عقلانی و وحیانی» در فلسفه علم و «امکان و بلکه ضرورت کسب یقین» در معرفت شناسی استوار شده است. نتیجه گیری: نتایج حاصل از مقاله حاضر می تواند تناقض موجود در ادعای «اصلاحات گام به گام منفی»، طرح شده از سوی اصلاح طلبان پوپری در دنیای اسلام و ایران اسلامی را عیان سازد و رهیافتی به یکی از بنیادی ترین و تاریخی ترین مسائل حوزه فلسفه سیاست؛ یعنی «مبانی مشروعیت در تحقق و بقای حکومت» باشد.A Review And Critique Of The Foundations Of Popper's Theory Of Open Society With Respect To The Foundations Of A Moderate Divine Society
Objectives : The aim of the present survey is to critique the theoretical foundations of "open society theory" or "negative liberal democracy" of Karl Popper Method : The goal of the research is achieved through epistemological critique and refutation of the method of refutation in Popper's philosophy of science. Results : Although Popper in his theory calls for the realization of a society based on the acceptance of individual originality, the centrality of law and equality against it, democracy and freedom, but the condition for the realization of all these principles was only the manifestation of human will. His theory is based on the assumption of "three worlds" in ontology, "falsificationism" in the philosophy of science, and "transformation of certainty" in epistemology, and in contrast to this theory, there is the theory of religious democracy, which in the reading of pure Islam, The basis for accepting the origin, resurrection, and status of the divine caliph of man is based on ontological "realism," "empirical, rational, and revelatory positivism" in the philosophy of science, and "the possibility and necessity of certainty" in epistemology. Conclusion : The results of the present article can reveal the paradox in the claim of "negative step-by-step reforms" proposed by Popper reformers in the Islamic world and Islamic Iran, and an approach to one of the most fundamental and historical issues in the field of political philosophy, namely " "The foundations of legitimacy in the realization and survival of government."