آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۰

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش برنامه مدیریت رفتاری خانواده محور بر نگرش های ناکارآمد و بهزیستی روان شناختی در نوجوانان با گرایش به مصرف مواد مخدر بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی نوجوانان با گرایش به مصرف مواد مخدر مراجعه کننده به کلینیک روان شناسی پردیس شهرستان رشت در سال 1402 به همراه والدینشان بودند. از این بین، 28 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (14 نفر) و کنترل (14 نفر) قرار گرفتند. شرکت کنندگان هر دو گروه پرسشنامه های نگرش ناکارآمد و بهزیستی روان شناختی را در پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. آموزش گروهی مدیریت رفتاری خانواده محور در 10 جلسه 60 دقیقه ای با فراوانی یک جلسه در هفته بر روی گروه آزمایش اجرا شد. داده ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که آموزش برنامه مدیریت رفتاری خانواده محور باعث کاهش نگرش های ناکارآمد و افزایش بهزیستی روان شناختی در نوجوانان با گرایش به مصرف مواد مخدر شد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، مداخلات خانواده محور می تواند تلویحات مهمی در زمینه سلامت روان شناختی و پیشگیری از مصرف مواد در دوره نوجوانی داشته باشد.

The Effect of Family-Based Behavioral Management Program Training on Dysfunctional Attitudes and Psychological Well-Being in Adolescents with a Tendency towards Drug Use

Objective: The aim of this study was to examine the impact of a family-based behavioral management program on dysfunctional attitudes and psychological well-being in adolescents with a propensity for Drug use. Method: The present study was quasi-experimental with a pretest-posttest design and included a control group. The statistical population of the research included all adolescents with a tendency towards Drug use who were referred to the Pardis Psychology Clinic in Rasht City in 2023, along with their parents. Among these, 28 people were selected using convenience sampling and assigned to the experimental group (n = 14) and control group (n = 14). Participants in both groups completed the dysfunctional attitude scale and the psychological well-being scale in pre- and post-tests. Group training on family-basedbehavioral management was conducted over 10 sessions, each lasting 60 minutes, with one session per week for the experimental group. The data were analyzed using multivariate analysis of covariance. Results: The findings of this research showed that family-based behavioral management program training decreased dysfunctional attitudes and increased psychological well-being in adolescents with a tendency towards Drug use. Conclusion: According to the results of this research, family-basedinterventions can have significant implications in the field of psychological health and the prevention of Drug in adolescence.
Family-based interventions ,Dysfunctional attitudes ,Psychological well-being ,Adolescents ,Drug use ,

تبلیغات