آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۰

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی دشواری در تنظیم هیجان در رابطه حساسیت اضطرابی و حس انسجام با آمادگی مصرف مواد مخدر در دانشجویان بود. روش: روش پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه لرستان بود که از این میان 384 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه حساسیت اضطرابی، پرسشنامه حس انسجام، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان و آمادگی به اعتیاد بود. به منظور تحلیل مدل پژوهش از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که حساسیت اضطرابی و حس انسجام بر آمادگی به مصرف مواد مخدر اثر مستقیم و معنا داری داشتند و دشواری در تنظیم هیجان در رابطه بین حساسیت اضطرابی و حس انسجام با آمادگی به مصرف مواد مخدر نقش واسطه ای معناداری داشت. به طورکلی، نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود. نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان می دهد افرادی که آمادگی بیشتری به مصرف مواد مخدر دارند، دارای سطح بالاتری از حساسیت اضطرابی و دشواری در تنظیم هیجان هستند و در سطح پایین تری از احساس انسجام قرار دارند. بنابراین، توجه به این متغیرها در کاهش آمادگی دانشجویان به مصرف مواد مخدر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

Structural Relationships of Anxiety Sensitivity and Sense of Coherence with Readiness to Use Substances in College Students: The Mediating Role of Difficulty in Emotion Regulation

Objective: The aim of the present study was to investigate the mediating role of difficulty in emotion regulation in the relationship between anxiety sensitivity and sense of coherence with readiness to use substances in students. Method: The study was a descriptive-correlational of structural equation model type. The statistical population of the research included students from Lorestan University, of whom 384 were selected using the convenience sampling. The tools used in this research included the anxiety sensitivity questionnaire, the sense of coherence questionnaire, the difficulty in emotion regulation scale, and the addiction potential scale. To analyze the research model, the structural equation model was used. Results: The findings showed that anxiety sensitivity and sense of coherence had a direct and significant effect on readiness to use substances. Additionally, difficulty in regulating emotions played a significant mediating role in the relationship between anxiety sensitivity and sense of coherence with readiness to use substances. In general, the results showed that the research model had good fit. Conclusion: The obtained results show that individuals who are more inclined to use substances exhibit higher levels of anxiety sensitivity and have difficulty regulating emotions, while also demonstrating a lower sense of coherence. Therefore, paying attention to these variables is particularly important in reducing students' susceptibility to substance use.
Sense of coherence ,Anxiety sensitivity ,Difficulty in emotional regulation ,Readiness to use substances ,Students ,

تبلیغات