آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی و تبیین پارامترهای توسعه دانشگاه کارآفرین در بعد آمادگی های زمینه ای است که از روش فراترکیب به عنوان یک روش مناسب برای دستیابی به ترکیب جامعی از پارامترها بر اساس ترجمان کیفی مطالعات مورد نظر استفاده شده است. بدین منظور پس از مطالعات اولیه کتابخانه ای از 628 پژوهش انجام شده و انتخاب 123 پژوهش منتخب طی سال های 1998 تا 2021 نسبت به بررسی و بیان مولفه هایی که می توانست زمینه ساز تحقق دانشگاه کارآفرین گردد؛ تحت عنوان آمادگی های زمینه ای اقدام شد. نتیجه حاصل، شناسایی 7 مؤلفه: ساختار کارافرینانه، فرهنگ کارآفرینانه، الگوهای نقش و مکانیزم های حمایتی، انگیزشی، شبکه سازی، توسعه کارآفرینی در آموزش و یادگیری(آموزش کارآفرینانه )، بین المللی سازی و استقرار سیستم ارزیابی و توسعه بود که ابعاد آن در پژوهش های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس آزمون شانون اولویت بندی شد. بررسی نتایج حاصل نشان می دهد مفاهیم آموزش کارآفرینی و توسعه نیروی انسانی- تعامل دانشگاه، صنعت، کسب وکار و دولت - برنامه ها ی حمایتی دانشگاه- یکپارچه سازی فرهنگی - توسعه روحیه و نگرش کارآفرینانه - ساختار منعطف و ارگانیک - ایجاد شبکه های فردی و سازمانی و مؤلفه های الگوهای نقش و مکانیزم های حمایتی – انگیزشی ، توسعه کارآفرینی در آموزش و یادگیری و فرهنگ کارآفرینانه از اولویت بالایی برخوردار بوده است. این پژوهش با مطالعه عمیق و نظامند ادبیات مربوط، اطلاعات ارزشمندی برای توسعه دانشگاه کارآفرین در اختیار علاقمندان قرار می دهد.

Identify and explain the context components affecting the establishment of an entrepreneurial university (by a Meta Synthesize approach)

The purpose of this study is to investigate and explain the development parameters of the entrepreneurial university in the field of undergraduate preparation, which uses the Meta Synthesize method as a suitable method to achieve a comprehensive combination of parameters based on the qualitative translation of the studies. For this purpose, after initial library studies, 628 researches were conducted and 123 selected researches were selected during the years 1998 to 2021; to study and express the components that could have paved the way for the realization of an entrepreneurial university; it was done under the heading of context preparations. The result is the identification of 7 components: entrepreneurial structure, entrepreneurial culture, role models and support mechanisms, motivation, networking, entrepreneurship development in the education and learning system(Entrepreneurial education) was the internationalization and establishment of an evaluation and development system, the dimensions of which were examined in various researches and prioritized according to Shannon test. Based on this, the components of entrepreneurial culture - networking, role models and support mechanisms- Motivation has been a high priority. The results show the concepts of entrepreneurship education and human resource development- interaction of university, industry, business and government- university support programs-cultural integration-development of entrepreneurial spirit and attitude-flexible and organic structure-creating individual and organizational networks and components Patterns of role and support-motivational mechanisms, entrepreneurship development in education and learning and entrepreneurial culture have been given high priority. This study provides valuable information for the development of entrepreneurial university by in-depth and systematic study of related literature.

تبلیغات