بررسی و تحلیل توزیع فضایی کودکان بازمانده از تحصیل در کشور با استفاده از GIS (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
آموزش از فرصت های مهم است که محرومیت از آن نشان دهنده فقر است. اولین جنبه از فقر آموزشی بازماندگی تحصیلی است. سواد در جهان امروز شرط اصلی توانمندسازی انسان در مواجهه با دنیای جدید است، زندگی بدون کسب سطحی از آموزش و سواد با دشواری-های زیادی مواجه می شود. بی سوادی و کم سوادی هم علت ایجادکننده و هم علت باقی ماندن بسیاری از آسیب های اجتماعی است. اولین و مهمترین قدم در رفع هر مشکلی شناخت دقیق آن و آگاهی بر چگونگی پراکنش آن در سطح جامعه است. درهمین رابطه، مقاله حاضر با استفاده از تحلیل ثانویه داده های سرشماری (1395) به تحلیل فضایی کودکان بازمانده از تحصیل در سطح شهرستان و استان-های کشور پرداخته است. برای تحلیل داده ها از شاخص های عمومی و محلی روابط فضایی و نرم افزارهای ArcGis و SPSS استفاده شده است. نتایج نشان داد دو متغیر مهم وضعیت اشتغال و تاهل کودکان بر اساس جنسیت تفاوت معنی داری دارد. همچنین بر اساس نتایج آزمون موران عمومی و شاخص Gi میزان کودکان بازمانده، از تحصیل به طور قوی تمایل به متمرکزشدن و خوشه ای شدن در فضا دارد. شهرستان های مناطق مرزی به ویژه جنوب شرقی و شمال غربی به شدت تحت تاثیر میزان بالایی از کودکان بازمانده از تحصیل هستند درحالی که مناطق مرکزی کشور پایین ترین میزان بازماندگی از تحصیل را دارند. این الگوی پراکنش کاملا با الگوی توسعه یافتگی مناطق کشور هماهنگی دارد. درنتیجه می توان اظهار داشت که هرگونه برنامه ریزی و سرمایه گذاری در این مسئله باید با توجه به تفاوت-های منطقه ای صورت گیرد. توسعه اقتصادی-اجتماعی موزون در کشور مهمترین راه برون رفت از این مسئله اجتماعی است.Investigating and Spatial analysis of children dropped out of school in the country using GIS
Aim: The first aspect of educational poverty is school dropout. Literacy is the main condition for human empowerment in the face of the new world, life without a level of education and literacy, faces many difficulties. Illiteracy is the cause and persistence factor of many social ills. The first and most important step in solving any problem is to know it, and to be aware of its distribution in the country.
Methodology: In this regard, the present article to spatially analyze children dropped out of school in the counties and provinces of the country, uses the secondary analysis of census data (2016). ArcGIS and SPSS software were used to analyze the data.
Results: The results showed that the two important variables of employment and marital status of children based on gender are significantly different. Also, based on the results of the Moran test and the Gi index, the children dropped out of school rate strongly tends to concentrate and cluster in space. Border counties, especially in the southeast and northwest, are strongly affected by the high rate of school dropouts, while the central regions of the country have the lowest dropout rates. This pattern of distribution is completely in line with the pattern of development of the regions of the country.
Conclusions and suggestions: It can be said that any planning and investment in this issue should be done according to regional differences. Balanced sociology-economic development in the country is the most important way out of this social problem.
Innovation and originality: Investigating the spatial distribution of children dropped out of school at the county level