آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت شاخص های کلیدی حوزه آموزش دانشگاه مازندران، از طریق ارزیابی محیط خارجی و داخلی به منظور پیشنهاد استراتژی های مناسب است. در این پژوهش از روش ترکیبی طرح متوالی اکتشافی استفاده شده است. در بخش کیفی برای به دست آوردن مولفه های پرسشنامه، با ده نفر از افراد صاحب نظر در زمینه برنامه ریزی راهبردی و کسانی که بر وضعیت دانشگاه، اشراف داشته اند مصاحبه شده است. جامعه آماری بخش کمی این پژوهش، شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه مازندران است که 356 نفر می باشند، حجم نمونه پژوهش 120 نفر می باشد و از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی استفاده شده است که نهایتا 102 نفر مشارکت داشته اند. ابزار مورد استفاده دریخش کیفی پژوهش، مصاحبه و بررسی اسناد و مطالعه کتابخانه ای و در بخش کمی، پرسشنامه ی محقق ساخته ای است که با پایایی بالای 0.9 مورد تایید قرار گرفت. برای تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی، ماتریس ارزیابی عوامل خارجی، ماتریس SWOT و ماتریس IE، استفاده شده است. در بخش کیفی مولفه های پرسشنامه یا به عبارتی، نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدید های دانشگاه مازندران استخراج شد و در بخش کمی هم یافته ها نشان داد که با توجه به ماتریس چهار خانه ای داخلی و خارجی (IE)، حوزه آموزش دانشگاه مازندران در ناحیه استراتژی رقابتی ST قرار دارد، بنابراین با توجه به نمره نهایی ماتریس داخلی(882/3)،  نقاط قوت حوزه آموزش دانشگاه مازندران بیشتر از نقاط ضعف آن بوده است، ولیکن با توجه به نمره نهایی ماتریس خارجی (312/2)، تهدید ها بر فرصت های آن غلبه کرده است. در واقع دانشگاه در شرایطی است که می تواند با استفاده از قوت ها به بهره برداری از فرصت ها و کاهش ضعف و تهدید ها بپردازد.

Analysis of the internal and external environment of Educational Affairs in University of Mazandaran based on strategic planning

The purpose of this study was to investigate the status of key indicators of the education field in University of Mazandaran by assessing the external and internal environment in order to propose suitable strategies. In this research, the combined method of exploratory sequence design has been used. The statistical population in the qualitative section was composed of ten people with theoretical knowledge about strategic planning and those who were proficient in the university's situation. Through structured interview with them, the components of the questionnaire used in the quantitative research, compilation it turned out. Statistical population the quantitative part of this research consists of faculty members of University of Mazandaran, which is 356 people. The sample size of the study is 120 people and a relative stratified sampling method has been used, which ultimately contributed 102 people. A qualitative research tool was used for research, interview and review of documents and library study, and in the quantitative section, a researcher-made questionnaire was approved with a reliability of above 0.9. For data analysis, descriptive statistics and internal factor evaluation matrix, external factors evaluation matrix, SWOT matrix and IE matrix were used. In the qualitative section of the components of the questionnaire, in other words, the strengths, weaknesses, opportunities and threats of University of Mazandaran were extracted. The findings of the quantitative section showed that according to the four internal and external house (IE) matrices, education area in University of Mazandaran  is located in the competitive strategy area of ST. Therefore, considering the final score of the internal matrix (3.882), it can be concluded that despite the higher strengths of the field of education in University of Mazandaran, the weaknesses in the final score of the external matrix (2.312) indicate that the threat has overcome its opportunities. In fact, the university is in a position to use opportunities to exploit opportunities and reduce weaknesses and threats.

تبلیغات