جهانی شدن و مخارج آموزشی: شواهدی از ایران و کشورهای منتخب در حال توسعه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
شکی وجود ندارد که جهانی شدن مبداء جهانی سازی مسائل انسانی است، ولی اثرات این فرآیند به طور یکنواخت گسترش نیافته است. تنها کسانی که ظرفیت رقابت آموزشی را دارند می توانند از این فرآیند سود ببرند. آموزش یک پارامتر کلیدی برای سنجش مقدار سودی خواهد بود که هر کشور از این فرآیند می برد. در این مقاله، تأثیر شاخص جهانی شدن بر شاخص آموزش (مخارج آموزشی) مورد بررسی قرار گرفته و 36 کشور منتخب در حال توسعه از جمله ایران طی دوره زمانی 1970 تا 2013 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند و برای برآورد اثرات متغیرها از تکنیک هم انباشتگی پانلی به شیوه حداقل مربعات معمولی پویا (DOLS) استفاده شده است. نتایج برآوردها حاکی از آن است که جهانی شدن تاثیر مثبتی بر مخارج اموزشی داشته و منجر به افزایش مخارج آموزشی در کشورهای مورد بررسی شده است،در حالیکه بحران مالی جهانی بر مخارج آموزشی در کشورهای مورد بررسی تاثیر منفی داشته است.Globalization and Education Expenditures: Evidence from Iran and Selected Developing Countries
Undoubtedly, globalization is origin of globalizing human issues, but the effects of this process do not spread evenly. Only those who have the capacity to compete in educational settings can benefit from this process. Education will be a key parameter for each country to assess the benefit of this process. In this paper, the effects of globalization on education (educational expenditures) have been studied in 36 selected developing countries, including Iran, over the period from 1970 to 2013. Panel co-integration techniques with the approach of dynamic ordinary least squares (DOLS) have been employed to estimate the effects of variables. The empirical results suggest that globalization have a positive impact on educational expenditures and leads to increase in educational expenditures at the selected developing countries. At the same time, it was found that the world financial crisis has negative impact on educational expenditures at the selected developing countries